Kombinationsinstrument till Bil

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
B1n4ry
EF Sponsor
Inlägg: 1327
Blev medlem: 30 november 2005, 20:02:50
Ort: Borås
Kontakt:

Kombinationsinstrument till Bil

Inlägg av B1n4ry »

Hallå!

Jag sitter och funderar på om jag skall bygga ett kombinationsinstrument till min Terrängbil 11 (Enkel 6-cyl förgasarmotor)

Man skulle ju kanske vilja kunna mäta:
Motortemp
Kylvätsketemp
Temp utanför bilen
Temp i bilen
Bensinförbrukning (statisk & medelvärde)
Oljetryck
Batterispänning
Laddning/Urladdning
Hastighet
Tankvolym
Klocka
Lutning i X & Y-led

Och så lite överkurs:
Vilken växel som ligger i bägge växellådorna
Om diffar & fyrhjulsdriften är i eller ur.
Vacuum (insugsundertryck)
Oljetemp i växellådorna
Gasens läge

Ev kan man ju logga alltihop och då vill man ju spara med GPS-koordinater oxå... =)

Visst, det finns instrument att köpa men dels är dom på 12v (bilen är på 24) och dels tror jag inte en enkel styling-mätare klarar den hårda miljön så bra. Och så är det ju kul att bygga.

Det jag först funderade på är varvräknaren, egentligen är det ju inte så svårt, bara att tappa signalen från brytarspetsarna och sedan räkna lite i en PIC men det finns ju lite saker att fundera på iaf, bl.a:
1) Enligt mina efterforskningar så öppnar/sluter brytarna två gånger per motorvarv (4-takt...) Är det så? Batteriet är helt kass i min scopemeter så jag kan inte mäta på ett enkelt sätt...
2) Brytarna switchar ju en induktiv last (tändspolen), är det mycket "skit" i signalen?

Någon som redan byggt något liknande? Eller någon som vill vara med och bygga?

//B1n4ry
DeeJayPA
EF Sponsor
Inlägg: 1384
Blev medlem: 4 december 2004, 21:17:57
Ort: Luleå

Inlägg av DeeJayPA »

Helt OT
Du kan använda vanliga R14 batterier i din scopemeter.
Det har jag gjort några gånger pga kasst battpack.
B1n4ry
EF Sponsor
Inlägg: 1327
Blev medlem: 30 november 2005, 20:02:50
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

DeeJayPA: Ja det är ju en tanke... =) Får ta och mäta lite på bilen nån dag...
Användarvisningsbild
Sparkz
Inlägg: 429
Blev medlem: 26 november 2003, 19:17:33
Ort: Vesene

Inlägg av Sparkz »

1) Efter två motorvarv har alla cylindrar tänt en gång, så 3 pulser/varv på din B30.

2) En ganska ful spik blir det, men det borde räcka med en spänningsdelare, zener och schmittrigger på ingången.

Edit: Sitter och tittar på Volvos gröna pumprelä nu, det startar ju pumpen när det får pulser från spolen. Verkar vara något åt det hållet, kopplingskondensator på 1,6 nF, spänningsdelare, zener.
Skriv svar