Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
RoXa

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av RoXa »

Efter att ha läst den här tråden tog suget överhanden och jag inväntar nu otåligt leveranser av div delar till ett eget kossel-bygge :D

Jag har hittat mycket inspiration, vad gäller val av delar, från era byggen här på forumet och har kompletterat de sista (nåja) kunskapsluckorna från "Kossel mini builder manual" som ni hittar här: http://kossel.stuifmail.nl/en/index.html.
simply
Kontakt:

Inlägg av simply »

@puttiplatt
limmet köpte jag från CoolerKit, länk här:
http://www.coolerkit.se/shop/termisk-lim-272c1.html
Jag valde den billigare varianten, fungerar fint.

@Roxa
välkommen till delta-gänget :)

det är något lite magiskt över hur en delta jobbar jmf med en "vanlig" maskin...

//
peter_larsen
Kontakt:

Inlägg av peter_larsen »

RoXa skrev:Efter att ha läst den här tråden tog suget överhanden och jag inväntar nu otåligt leveranser av div delar till ett eget kossel-bygge :D

Jag har hittat mycket inspiration, vad gäller val av delar, från era byggen här på forumet och har kompletterat de sista (nåja) kunskapsluckorna från "Kossel mini builder manual" som ni hittar här: http://kossel.stuifmail.nl/en/index.html.
Den manualen hade jag behövt tidigare idag :)

Körde min första "dry run" med maskinen alldeles nyss och det är nåt visst när man ser att det lirar som det skall.. Den är långt ifrån kalibrerad men jag vill se att allt lirar ok innan jag ger mig på slutmontering och kalibrering, och funkar gör det :)

Mina printade pullys verkar lira bra och det är ju najs att kunna printa även sånt..

simply
Kontakt:

Inlägg av simply »

ser bra ut!
det gäller att vara riktigt petig vid kalibrering, så blir resultatet därefter. jag var beredd på en seg historia, men tyckte det gick relativt smidigt ändå. Det finns en bra kalibreringsguide jag TROR jag länkat till tidigare, som räckte för mig.

Som den är nu så är det nästan bara tuta och köra (med undantag för korrigeringar i slicern beroende på objekt som ska printas)

//
RoXa

Inlägg av RoXa »

peter_larsen skrev:
RoXa skrev:Efter att ha läst den här tråden tog suget överhanden och jag inväntar nu otåligt leveranser av div delar till ett eget kossel-bygge :D

Den manualen hade jag behövt tidigare idag :)

Körde min första "dry run" med maskinen alldeles nyss och det är nåt visst när man ser att det lirar som det skall.. Den är långt ifrån kalibrerad men jag vill se att allt lirar ok innan jag ger mig på slutmontering och kalibrering, och funkar gör det :)

Mina printade pullys verkar lira bra och det är ju najs att kunna printa även sånt..

Blått och svart var också snyggt! :tumupp:
peter_larsen
Kontakt:

Inlägg av peter_larsen »

Håller på och printar ett set i gult och det vete böfvelen om det inte är ännu snyggare :)
peter_larsen
Kontakt:

Inlägg av peter_larsen »

simply skrev:ser bra ut!
det gäller att vara riktigt petig vid kalibrering, så blir resultatet därefter. jag var beredd på en seg historia, men tyckte det gick relativt smidigt ändå. Det finns en bra kalibreringsguide jag TROR jag länkat till tidigare, som räckte för mig.

Som den är nu så är det nästan bara tuta och köra (med undantag för korrigeringar i slicern beroende på objekt som ska printas)

//
Den är, som sagt, inte kalibrerad för fem öre just nu utan det är bara för att se så allt lirar innan jag börjar "spika" fast grejerna permanent.

Vilken slicer kör du med? Jag har använt Cura det senaste men jag fattar inte hur jag skall få den att använda 0,0 som center på byggytan?
Wise
Kontakt:

Inlägg av Wise »

Ser riktigt bra it! I curas wizzard när du väljer vad du har för skrivare finns en kryssruta för 0,0 i centrum för rostockvarianterna
peter_larsen
Kontakt:

Inlägg av peter_larsen »

Ahh, tackar för det.. Det hade dock varit smutt om det gick att ändra "on the fly" så att säga så man slapp köra wizarden varje gång man vill byta skrivartyp, eller det kanske går på nåt sätt?
simply
Kontakt:

Inlägg av simply »

jag kör med kisslicer och slic3r lite blandat. började med kisslicer då skaparen av Kossel har färdiga config-filer att utgå ifrån. dessa värden kopierade jag sen över till slic3r så gott jag kunde...

slic3r har lite fler inställningar, när det behövs trixas lite, annars funkar kisslicer utmärkt.

//
peter_larsen
Kontakt:

Inlägg av peter_larsen »

Jag började med Slic3r eftersom den följde med Pronterface sen gick jag över till KISSlicer som jag tycker är väldigt bra, idag kör jag dock uteslutande Cura eftersom jag tycker att den är den bästa av dom tre.. Inte för att det blev dåligt med dom andra, jag gillar helt enkelt gränssnittet i Cura bättre plus att det är lättare att hantera flera STL-filer på samma platta i Cura..
simply
Kontakt:

Inlägg av simply »

Klargörande: när jag jobbar med slic3r så gör jag det med Repetier-Host som front end (slic3r följer med och är bra integrerat i programmet), för att hantera flera objekt på samma utskrift osv, samt kontrollera den skapade g-koden visuellt.

//
puttiplatt

Inlägg av puttiplatt »

Fick hem lite skruvar, muttrar mm idag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Vad kör ni med för heatbed till Kosseln? Jag har inte sett några runda heatbeds...
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

Skriv svar