Avstörningsfilter DC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
San

Avstörningsfilter DC

Inlägg av San »

Problem med ett högfrekvent irriterande ljud från min leddriver 230VAC/12VDC som är kopplad till en 12VDC PWM dimmer för konstantspännings ledbelysning. Ljudet uppstår endast vid dimning mellan ca 25-75% och kommer från leddrivern och det är mycket högt och irriterande. Någon på detta forum som har förslag på lösning, tänkte mig kanske ett enkelt filter av något slag.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Re: Avstörningsfilter DC

Inlägg av orvar-e »

Vet inte, men har du testat att koppla en kondensator på utgången, en electrolyt på kanske 470uF. Har den alltid låtit sådär illa, ligger leddrivaren när sin max belastning?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Då det inte framgår hur drivern är konstruerat skulle jag tro att det är en primär-switchad nätdel och att den mår illa av pulserna från PWM-regulatorn. Lösningen kan därför vara att lägga en elektrolytkondensator över utgången av nätdelen och innan PWM-drivern.
San

Inlägg av San »

Har testat med elektrolyter parallellt på ingången i varierande storlek och de hjälper till viss del men det irriterande högfrekventa ljudet försvinner tyvärr inte helt. Testade idag med 4000uF och ljudet försvinner i vissa dimningsnivåer men återkommer ju närmare högtsa dimning jag kommer. Kan inte avgöra om det är ett problem med leddrivern eller om det är ett problem med PWM dimmern. Testar jag andra leddrivers på samma PWM dimmer så finns störningen där också men i mindre omfattning.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Är de avsedda för dimmning?
Fabrikat?
Modell?
Etc
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Vore det inte bättre med en dimbar/styrbar LED driver.
Menar inte en fasvinkelstyrning före drivern.

Protte
San

Inlägg av San »

Mig veterligen finns inte någon dimbar leddriver för 230VAC och konstantspänning 12VDC som klarar lite belastning. Finns DC Jollys men de klarar endast ca 10W, har du någon att föreslå?
San

Inlägg av San »

TomasL skrev:Är de avsedda för dimmning?
Fabrikat?
Modell?
Etc
Troligen inte avsedd för PWM dimning då den avger ett störande ljud. Min fråga var om man kunde avhjälpa detta med något filter, alternativet är att köpa hem en annan leddriver och testa.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nej, du måste hitta en Driver som klarar det du vill göra, det finns inga bakvägar.
Bättre då med en digitalt styrd driver, som använder ett av de standardprotokoll som finns för ljusstyrning.
Skriv svar