Har tänkt mig att bygga en liten ups, som skall strömförsörja Fibermodem + Router + IPtelefondosa. Anledningen är att jag har ett äldre inbrottslarm, som vill ringa upp en larmcentral när larmet går, och detta sker via IP-telefoni. Funkar bra, men ganska enkelt att sabotera om man bryter strömmen till huset.
Samtliga har idag varsin extern nätdel som ger 12VDC, och några hundra mA, har inte kollat exakt.
Steg ett är att koppla ihop alla burkar till en gemensam 12V matning, som sen skall ha batteribackup.
Av en händelse så råkar jag ha två överblivna nätdelar till en Asus netbook, en för 230V och en för 10-16VDC med ciggpropp. Båda ger 12VDC 3A ut så det borde funka.
Som kraftkälla tänkte jag använda ett fritidsbatteri på 60Ah, som jag också har ståendes, med en konstant inkopplad ctekladdare.
Nu till min egentliga fråga, har lite svårt att bestämma mig så synpunkter mottages.
Skall jag göra det enkelt för mig och köra på biladaptern endast, eller bör jag köra med 230V matade nätelen primärt och via ett växlande relä på inkommade 230V skifta till den DC matade nätdelen endast vid strömavbrott? Inbillar mig att det är bättre att köra på den 230V matatde nätdelen i normalfallet, och endast använda biladaptern vid behov.
Men om man skall växla matning på 12V sidan så bör biladaptern vara inkopplad på primärsidan för att vara redo att ta över direkt, annars finns nog risken för en spänningsdip.
Finns det något som talar mot att ha en nätdel inkopplad obelastas en längre tid?
Hela denna koppling kommer att vara inkopplad jämt så jag tänker på långtidsstabilitet osv.
Som sagt tips mottages, jag kan ju köpa en färdig liten billig UPS, men eftersom jag i princip har alla grejer liggande så tänkte jag att man borde kunna snickra ihop en själv, och slippa växla upp till 230V och sen ner till 12V igen.
Bygga en liten 12V UPS
-
Re: Bygga en liten 12V UPS
Blybatterier kräver något högre spänning än 12V DC för att laddas. Sedan kan det vara användbart med lite högre spänning som 24V för distribution om dina prylar tål det då ledningsförlusten blir lägre (för framtida expansion).
Något att fundera på är också hurvida utrustningen i andra ändan av fibern klarar elavbrott.
Något att fundera på är också hurvida utrustningen i andra ändan av fibern klarar elavbrott.
-
Re: Bygga en liten 12V UPS
OK kanske var lite otydlig bil batteriet kommer att laddas med en ctek laddade som, om jag minns rätt strävar efter att hålla 14,4v. Kabellängden kommer att vara cirka en meter till för brukarna så förlusterna borde gå att hålla nere. Frågan är egentligen om jag skall växla nätdel från den 230 matade till den batteri matade vid strömavbrott, eller om jag alltid skall köra via DC/DC nät delen.
Vid ett stort strömavbrott så är det nog tveksamt om den aktiva utrustningen i andra änden av fiber är igång, det är mer ett skydd mot sabotage jag tänkte ha det till. Ett par eluttag på utsidan av huset och det räcker egentligen att att stoppa i en stickpropp med jorden och nollan bygla de för att trippa jordfelsbrytaren som även matar fibermodemet. Larmet har egen batteri backup men räknar med att kunna ringa ut via två koppartrådar vilket skiter sig. Sen är det ju lite kul att pula också
Vid ett stort strömavbrott så är det nog tveksamt om den aktiva utrustningen i andra änden av fiber är igång, det är mer ett skydd mot sabotage jag tänkte ha det till. Ett par eluttag på utsidan av huset och det räcker egentligen att att stoppa i en stickpropp med jorden och nollan bygla de för att trippa jordfelsbrytaren som även matar fibermodemet. Larmet har egen batteri backup men räknar med att kunna ringa ut via två koppartrådar vilket skiter sig. Sen är det ju lite kul att pula också