Orvar-e: om det är den billigaste strömtången i biltemas sortiment så förstår jag missnöjet - sådana mäter inte mer än 0.1 Ampere i upplösning - men man kan köpa en FLUKE för flera tusen som inte heller går lägre än 0.1 ampere upplösning och dessutom bara klarar växelström... (innan jag lämnade förra jobbet så instruerade jag noga vilket typ av strömtång som krävdes för uppgiften (mäta både lik och växelström på UPS) - gissa vad grabbarna handlade, jo en strömtång för elektriker och enbart växelström och dessutom bara 0.1 Ampere som lägsta upplösning, då det var jobbigt att läsa specen och man tog med en tillräckligt rund summa och att det stod FLUKE på denna och trodde att man då fick med sig 'allt'...
högre pris är inte automatisk bättre eller löser uppgiften bättre än en billigare tång - man måste läsa specarna för varje fall - noga!
---
Skall man mäta med strömtång med lite högre noggranhet så tycker jag
76-431-41 är ett bra val, men man får slanta därefter.
En allround strömtång med multimeterfunktion mm. för firman, Appa R30
hemma i garaget för bilelsstök mm. och inte vill lägga ut några större pengar, biltema 15288.
skall man hal laboratorie-versioner med loggningsfunktioner och styrbart från mätdatorer så finns det förvisso dyrare saker - men i grunden är det nog svårt att komma så mycket lägre än 1% noggrannhet pga. mätmetoden i sig - skall man mäta noggrannare så blir det att bryta slingan och mäta med shunt som med traditionella multimetrar.
---
biltema-strömtången är måhända inte det bästa som finns - men för den som inte har något alls i mätinstrument innan så är det ett väldigt lyft att få in en sådan i verktygslådan och med strömtång-utformningen så gör det automatiskt att nybörjaren inte försöker mäta spänningen på vägguttaget genom strömmätningskopplingen som vanliga multimetrar har - det är inte så mycket att välja på liksom.
Gillar man att pyssla med elektronik så kommer man ändå förr eller senare till behovet av en dyrare multimeter med amperemätning med fler decimalers upplösning (tex. kunna mäta 30 mA med 3 decimaler, varav det är två som man räknar med och noterar och den sista decimalen bestämmer åt vilket håll man avrundar)