Köpa strömtång för likström

danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Köpa strömtång för likström

Inlägg av danei »

1% gäller på 40A området. Dvs. 0,4A max felvisning. Och visst kan man ha nytta av en högre upplösnig än den absoluta mätnogrannheten. Ofta stämmer ju rellativa mätnignar rätt bra ändå, och 0,4A är ju det maximal felet.

Men man ska ju vara medveten om att digitala mätinstrumen i allmänhet inte är rätt ner till sista siffran. Det är inte absolut rätt bara för att det är digitalt.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Köpa strömtång för likström

Inlägg av orvar-e »

Vill man har större noggrannhet så är det bara att lätta på lädret.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Köpa strömtång för likström

Inlägg av Nerre »

Jo, jag ville bara peka på det där faktumet. Många verkar vara så fokuserade på upplösningen att de inte bryr sig om mätosäkerheten.

Jag har sett det hos yngre kollegor, om de mäter med en multimeter som visar 4 decimaler så skriver de t.ex. 2.3847 V i protokollet när det borde räcka med att skriva 2.4 V (eftersom man bara ska bekräfta att den inte är högre än 5 V och mätosäkerheten i alla fall är 5%).

Extra spännande blir det ju när värdet fladdrar mellan 2.3837 och 2.3857 och de tar medelvärdet 2.3847. Eftersom det ju handlar om att kolla att värdet är under en viss gräns borde de ju i det läget skriva 2.3857 istället eftersom det är "worst case". Det blir ju tydligare om värdet fladdrar mellan 4.8 och 5.1 V, att då skriva 4.95 V som "bevis" på att den inte blir högre än 5 V är ju inte alls korrekt...
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Köpa strömtång för likström

Inlägg av hcb »

Kloka synpunkter och tips från alla. Tack!

Jag återkommer när det blivit ett inköp.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Köpa strömtång för likström

Inlägg av Andy »

Man ska ju inte svära i kyrkan men jag kan liksom xxargs puffa för Biltemas instrument. :tumupp: :wink:
Klart prisvärt.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Köpa strömtång för likström

Inlägg av orvar-e »

Och jag kan vana lite för biltemas instrument, rena dyngan efter att ha haft och användt 76-431-41 . Om du prompt vill ha från biltema så har jag en liggande som jag mer än gärna skiljer mig från, kommer inte att sakna den.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Köpa strömtång för likström

Inlägg av Andy »

Med ett pris som är mer än 4 ggr högre så skulle den ju vara mycket bättre så klart, frågan är vad man behöver i sammanhanget och om den i praktiken är mer än 4 ggr så bra.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Köpa strömtång för likström

Inlägg av hcb »

Återigen tack för alla tips.
Jag har i kväll skickat en förfrågan till Agilent för att höra vad de rekommenderar mig.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Köpa strömtång för likström

Inlägg av gkar »

xxargs nämnde Appa 30R, det är ett bra förslag!
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Köpa strömtång för likström

Inlägg av xxargs »

Orvar-e: om det är den billigaste strömtången i biltemas sortiment så förstår jag missnöjet - sådana mäter inte mer än 0.1 Ampere i upplösning - men man kan köpa en FLUKE för flera tusen som inte heller går lägre än 0.1 ampere upplösning och dessutom bara klarar växelström... (innan jag lämnade förra jobbet så instruerade jag noga vilket typ av strömtång som krävdes för uppgiften (mäta både lik och växelström på UPS) - gissa vad grabbarna handlade, jo en strömtång för elektriker och enbart växelström och dessutom bara 0.1 Ampere som lägsta upplösning, då det var jobbigt att läsa specen och man tog med en tillräckligt rund summa och att det stod FLUKE på denna och trodde att man då fick med sig 'allt'...

högre pris är inte automatisk bättre eller löser uppgiften bättre än en billigare tång - man måste läsa specarna för varje fall - noga!

---

Skall man mäta med strömtång med lite högre noggranhet så tycker jag 76-431-41 är ett bra val, men man får slanta därefter.

En allround strömtång med multimeterfunktion mm. för firman, Appa R30

hemma i garaget för bilelsstök mm. och inte vill lägga ut några större pengar, biltema 15288.

skall man hal laboratorie-versioner med loggningsfunktioner och styrbart från mätdatorer så finns det förvisso dyrare saker - men i grunden är det nog svårt att komma så mycket lägre än 1% noggrannhet pga. mätmetoden i sig - skall man mäta noggrannare så blir det att bryta slingan och mäta med shunt som med traditionella multimetrar.

---

biltema-strömtången är måhända inte det bästa som finns - men för den som inte har något alls i mätinstrument innan så är det ett väldigt lyft att få in en sådan i verktygslådan och med strömtång-utformningen så gör det automatiskt att nybörjaren inte försöker mäta spänningen på vägguttaget genom strömmätningskopplingen som vanliga multimetrar har - det är inte så mycket att välja på liksom.

Gillar man att pyssla med elektronik så kommer man ändå förr eller senare till behovet av en dyrare multimeter med amperemätning med fler decimalers upplösning (tex. kunna mäta 30 mA med 3 decimaler, varav det är två som man räknar med och noterar och den sista decimalen bestämmer åt vilket håll man avrundar)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Köpa strömtång för likström

Inlägg av hcb »

Detta är trådarkeologi som jag egentligen inte borde ägna mig åt, men eftersom jag aldrig återkopplade till mina frågor när det begav sig så gör jag det nu. Intresset återuppväcktes av att jag efter att ha köpt en multimeter av SM6XUN inventerade mitt förråd av multimetrar och, tja, det var ju inte få jag hade :)

Efter många om och men skaffade jag mig efter råd i denna tråden

1- En Fluke 355
2- efter ett tag en KEW Snap 2033 eftersom Fluken är _stor_.

- Vanliga AC- och DC-laster mäter bägge rätt och reproducerbart.
- Det jag köpte de(n/m) för, att mäta DC-strömmen från switchade Xe-lampkragg, klarar bara Fluken av. Ett kragg inställt på 25 A visar Fluken 25 A på, medan KEWen visar drygt 32 A. Hur strömformen ser ut vet jag inte, men uppenbarligen är det något som gör att KEWen visar kraftigt fel.
- Handhavandemässigt är KEWen mindre (!), smidigare, men saknar max/min-funktion som finns hos Fluken. Det finns visserligen en "Hold"-funktion, men skall man t.ex. mäta startströmmar hjälper den inte mycket.
- Känsligheten och noggrannheten för DC-mätningar i 100 mA--några A är överraskande bra hos båda, även vid litet slarviga mätuppställningar.

Xe-kraggen i fråga är dessa: https://grandpowersystems.com/ballasts/ (500W-varianten).
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Köpa strömtång för likström

Inlägg av hummel »

Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Köpa strömtång för likström

Inlägg av hcb »

Litet drygt 5% av vad Fluken kostar nu och 20% av Kewen :)
Vad jag försökte säga var att DC-mätningar inte nödvändigtvis blir rätt även om man har med amatörmått någorlunda bra instrument.

Jag _gissar_ att Kewen mäter fel p.g.a. överlagrat HF-rippel.
md7dani
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 maj 2020, 20:38:54

Re: Köpa strömtång för likström

Inlägg av md7dani »

Jag harde gjort mycket strömmätningar i bil där vi tittdae ner på 20mA och under det. Den vi använde för låga strömmar kostade ca 2000kr och mätte inte tillräckligt noggrant för vettig analys.

Om du ska ha en noggrannhet på mA så kostar det tusenlappar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Köpa strömtång för likström

Inlägg av TomasL »

Har en KEW-snap, helt ok för lite större strömmar, svår att nollställa i DC-läge, tenderar alltid att bli en offset. Nu iofs, är min runt 20 år gammal, så....
Skriv svar