Ensten bygger styrning till pelletsbrännare
Re: Ensten bygger styrning till pelletsbrännare
P1 och de komponenter det är anslutna till kan, när man känner fläktens respons, ersättas av fasta motstånd.
R7 & R14 beror på P1, se ovan. Ställer bara in övre och undre gräns för P1.
R11: korrekt. Kan såklart ersättas av fast motstånd när du vet hur den ska ställas.
Byglingen: vet ej, det rör sig om operating mode eller liknande, kolla databladet för förklaring.
R7 & R14 beror på P1, se ovan. Ställer bara in övre och undre gräns för P1.
R11: korrekt. Kan såklart ersättas av fast motstånd när du vet hur den ska ställas.
Byglingen: vet ej, det rör sig om operating mode eller liknande, kolla databladet för förklaring.
Då har jag ritat in schemat i Eagle.
Avsnittet i databladet som verkar handla om detta. Om jag har förstått det rätt så nämns det tre lägen (A, B C). Det jag inte förstår är vad de olika lägena gör. Ja, jag har läst men förstår ändå inte riktigt förutom att det handlar om "soft start", men vilket av lägena ska jag föredra?
Och i PDF:
Och i png:
Avsnittet i databladet som är oklart, är detta:Avsnittet i databladet som verkar handla om detta. Om jag har förstått det rätt så nämns det tre lägen (A, B C). Det jag inte förstår är vad de olika lägena gör. Ja, jag har läst men förstår ändå inte riktigt förutom att det handlar om "soft start", men vilket av lägena ska jag föredra?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mjukstart behövs inte. Min gissning är att MODE ska lämnas icke ansluten.
-
C4 är inte rätt utsatt som det ser ut. Den går i en rund cirkel 

Jupp, C4 är kortslutet på schemat. Det är nog en Eagel-feature... 

Jag såg det. Har ändrat och lägger upp en ny bild.
Håller på att rita om i Diptrace nu så jag kan fräsa kortet.
Edit: här är det nya schemat:
Håller på att rita om i Diptrace nu så jag kan fräsa kortet.
Edit: här är det nya schemat:
Håller på att bygga motorstyrkortet nu. Bygger på experimentkort istället för att göra ett kretskort.
Jag har två frågor:
1) C4 ska vara 0,15uF vilket jag inte har, kan jag ersätta den med en 0,1uF istället eller tror ni att det är kritiskt?
2) R7 och R14 har jag frågat om tidigare, jag måste ju löda dit någonting, finns det någon kvalificerad gissning på vilka värden jag kan börja med i alla fall?
Jag har två frågor:
1) C4 ska vara 0,15uF vilket jag inte har, kan jag ersätta den med en 0,1uF istället eller tror ni att det är kritiskt?
2) R7 och R14 har jag frågat om tidigare, jag måste ju löda dit någonting, finns det någon kvalificerad gissning på vilka värden jag kan börja med i alla fall?
1: testa. Jag tror inte att det blir katastrof.
2: Läs databladet! Jag är ganska säker på att det finns angivna gränser för spänningen på pinne 4.
2: Läs databladet! Jag är ganska säker på att det finns angivna gränser för spänningen på pinne 4.
Jag är inte klar över hur jag ska tolka informationen i databladet.
Den här tabellen innehåller lite information som jag TROR är relevant:
Den här tabellen innehåller lite information som jag TROR är relevant:
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Har sett att trimpottar på äldre ritningar ofta ritats in som fasta motstånd med trimstrecket över bara för att visa vad det är.
Underförstått att man kopplar mittpinnen till ena eller andra sidan beroende på önskad funktion.
Underförstått att man kopplar mittpinnen till ena eller andra sidan beroende på önskad funktion.
-
Du hittar lägena A B C i blockschemat på kretsen bokstäverna står ju där!
A=alfa max, B=auto start, C=Imax. Du ställer in hur övervakningen ska fungera med bygeln.
Jag ser inga radioavstörningskomponenter i kopplingen, fasvinkelstyrning av motor (induktans) är väl aldrig fri från störningar.
Jag hade nog försökt varvtalsreglera fläkten med en annan metod: Ett antal perioder till och ett antal perioder från, nollgenomgångsstyrt direkt från datorstyrkretsen, trögheten i fläkten gör att den går med tillräckligt jämn fart ändå.
A=alfa max, B=auto start, C=Imax. Du ställer in hur övervakningen ska fungera med bygeln.
Jag ser inga radioavstörningskomponenter i kopplingen, fasvinkelstyrning av motor (induktans) är väl aldrig fri från störningar.
Jag hade nog försökt varvtalsreglera fläkten med en annan metod: Ett antal perioder till och ett antal perioder från, nollgenomgångsstyrt direkt från datorstyrkretsen, trögheten i fläkten gör att den går med tillräckligt jämn fart ändå.
- blackadder
Kul projekt!
Har du funderat något på lambdastyrning?
Har du funderat något på lambdastyrning?
Jo, men det känns som att jag får ta det i version 2. Det är mycket ändå som jag ska få ihop. Jag förbereder i alla fall hårdvaran så att det ska gå hyfsat enkelt att bygga ut.
Och sedan kan jag - som rent faktisk kör med lambdastyrning av min pelletsbrännare - berätta för dig att den vanliga bil-lambdasond inte fungerar till detta, den har fel omslagsområde. Man måste ha en bredbandssensor.