Stål vs Aluminium till glidskena

Användarvisningsbild
cazz

Stål vs Aluminium till glidskena

Inlägg av cazz »

Planerar att bygga ett glidskena till min kamera så jag kan göra i sidled.

Tanken är helt enkelt att bygga liknande som jag har jobbar med i CNC projektet där jag kör med
kullager hus och istället för 20mm så kör jag med 12 mm eftersom det blir ju inte så stora påfrestningar.
http://www.ebay.com/itm/251269200795?ss ... 1497.l2649

Frågan är dock om jag ska köra med 12x1,5 stålrör eller 12x1 aluminiumrör.

Aluminiumet är betydligt billigare??? och lättare så det gör det lätt att ta med sig men det kanske är för mjukt??

Vet att jag tänkte liknande banor till mitt CNC bygge där aluminiumet var 20x1,5 men vågade inte chansa så det blev rostfritt 20x2

Tanken är att jag ska ha en gängstav i röret och klämma åt sidorna mot röret.
Användarvisningsbild
cazz

Re: Stål vs Aluminium till glidskena

Inlägg av cazz »

Blir stål eftersom man är rädd att kullagren i huset ska ge märken i röret efter en stund.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Alu är för mjukt för dom där, så rätt val att gå med stål (även om ohärdat stål även det är lite i mjukaste laget)
eppi

Inlägg av eppi »

Vill man ha problem så är det aluminium som gäller när något skall glida. Givetvis detta i förhållande till tex stål.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Fördel om man kan göra glidytorna i olika material tex. stål och mässing eller bronsmetall - speciellt om det är si och så med smörjningen, då två helt olika materia inte tenderar att klibba sig mot varandra så som om materialen är lika på båda sidorna när det går metall mot metall.

det finns orsak till varför man använder bronsmetaller mot stålytor i tex. glidlager som i vevaxlar etc....
Skriv svar