Gassvetsning - Inställningar
Gassvetsning - Inställningar
Hej,
Har en AGA gassvets (5 lit stående tuber, TMO/TMA 540 regulatorer, X11), om börjat krångla.
Det går inte längre att få till en svetslåga. Så fort jag försiktigt drar på oxygen smäller det till
och slocknar, oavsett (grövre) munstycke.
Har blåst rent slangar, handtag och munstycken med tryckluft + rensat manuellt från sot.
Kör med 1,3 bar Ac / 3,5 bar Oxy, och har även provat lite alt. tryck. Temp. i lokalen +18C.
Vad kan det vara för fel ?
Slut på egna idéer ...
Tacksam för tips !
Har en AGA gassvets (5 lit stående tuber, TMO/TMA 540 regulatorer, X11), om börjat krångla.
Det går inte längre att få till en svetslåga. Så fort jag försiktigt drar på oxygen smäller det till
och slocknar, oavsett (grövre) munstycke.
Har blåst rent slangar, handtag och munstycken med tryckluft + rensat manuellt från sot.
Kör med 1,3 bar Ac / 3,5 bar Oxy, och har även provat lite alt. tryck. Temp. i lokalen +18C.
Vad kan det vara för fel ?
Slut på egna idéer ...
Tacksam för tips !
-
Re: Gassvetsning - Inställningar
Har du Acetylen kvar i flaskan? Är munstycket rent och fint?
förresten sa prästen, jag tror att man måste tända med även syrgasen lite öppen för att sen justera...
har man den helt stängd när man tänder får man ofta det där fenomenet..
har man den helt stängd när man tänder får man ofta det där fenomenet..
Öppna syrgasen så lite som möjligt, känn med handen att det kommer lite gas. Sen på med acetylen, gör inget om det blir ordentligt.
Utan syrgas finns det risk för bakslag i handtaget.
Tryck brukar jag köra 0.8 till 1 acetylen och 4 till 5 syrgas. (aldrig aldrig någonsin över 1,5 acetylen då den kan explodera i slangen vid för högt tryck)
När du ska finjustera svetslågan så tycker jag det är lättare att gå från för mycket och neråt, sänk syret först annars slocknar det.
Utan syrgas finns det risk för bakslag i handtaget.
Tryck brukar jag köra 0.8 till 1 acetylen och 4 till 5 syrgas. (aldrig aldrig någonsin över 1,5 acetylen då den kan explodera i slangen vid för högt tryck)
När du ska finjustera svetslågan så tycker jag det är lättare att gå från för mycket och neråt, sänk syret först annars slocknar det.
Just att öppna syret först så man kan ställa in det på "så lite som möjligt" och sen slå på acetylenen gör jag alltid, men i plugget fick man lära sej att tända på ren acetylen, vilket jag tycker är befängt, för då blåser man oftast ut lågan med en smäll när syrekranen "lossnar", dessutom sotar ju ren acetylen så inåt h-vete.
Jag skulle iaf först ha testat att skruvat på gaserna manuellt och kollat om du verkar kunna reglera dom som vanligt (med kranarna på munstycket), genom att lyssna/känna utan att tända.
..Fast det förutsätter ju förstås att trycken är rätt inställda då, vilket jag inte minns vad det ska vara i huvudet.
Jag skulle iaf först ha testat att skruvat på gaserna manuellt och kollat om du verkar kunna reglera dom som vanligt (med kranarna på munstycket), genom att lyssna/känna utan att tända.
..Fast det förutsätter ju förstås att trycken är rätt inställda då, vilket jag inte minns vad det ska vara i huvudet.
Jag brukar först vrida på syre men bara så att man känner att det "blåser" lite på ovansidan av handen när jag håller munstycket ett par centimeter ifrån.
Sedan vrider jag på acetylenen så att det känns som att det "blåser" dubbelt så mycket.
Då brukar det gå bra att tända.
Sedan vrider jag på acetylenen så att det känns som att det "blåser" dubbelt så mycket.
Då brukar det gå bra att tända.
Har för mig att gamla handtag skulle man öppna acetylenet först men på nyare (X11 X21) syret först.
Om jag kommer ihåg rätt så är det 2 olika system och tänder man i fel ordning så kan det bli bakslag.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A4rning
Om jag kommer ihåg rätt så är det 2 olika system och tänder man i fel ordning så kan det bli bakslag.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A4rning
Injektorbrännare och tryckbrännare är de två vanligaste typerna av brännare. I injektorbrännaren har oxygenet ett högre inloppstryck vilket suger fram bränngasen medan tryckbrännaren (som även kallar liktryckbrännare) har samma inloppstryck för värmeoxygenet och bränngasen. I båda brännarna leds skäroxygenet i en separat kanal eftersom det tarvar ett högre tryck. För säkerhets skull sitter backventiler och kylblock för att minska risken för genomgående bakslag och slangexplosion respektive bakeld.
- DW
- Kontakt:
Får du acetylengas. Kolla så inte backventilerna (skall vara 2st) så ingen har slagit back när du fått lite smällar.
Ju större munstycke ju högre gasflöde för att smälla. Trycken stämmer med vad grabbarna säger ovan.
Ta ett litet munstycke o står du ute så spelar det ju ingen roll om det rycker men dra på hyffsat
med acetylen och bara lite syre eller inget alls. vid för hög gasutströmning kan du bara få en låga som brinner
utanför munstycket ~upp till 1cm.
Följer man AGA´s instruktioner skall syre på först för att dra ut ev acetylen i bakre delan av munstycket.
Lyckas du inte ändå så sänk acetylen trycket avsevärt.
Varför det smäller beror helt o hållet på att utströmningshastigheten är lägre än förbränningshastigheten!!!
Öka flödet av gas!
Ju större munstycke ju högre gasflöde för att smälla. Trycken stämmer med vad grabbarna säger ovan.
Ta ett litet munstycke o står du ute så spelar det ju ingen roll om det rycker men dra på hyffsat
med acetylen och bara lite syre eller inget alls. vid för hög gasutströmning kan du bara få en låga som brinner
utanför munstycket ~upp till 1cm.
Följer man AGA´s instruktioner skall syre på först för att dra ut ev acetylen i bakre delan av munstycket.
Lyckas du inte ändå så sänk acetylen trycket avsevärt.
Varför det smäller beror helt o hållet på att utströmningshastigheten är lägre än förbränningshastigheten!!!
Öka flödet av gas!
För mycket syre i förhållande till acetylen känns det som, här gå allt på känsla men det har fungerat rätt bra.
Tusan nu blev jag osäker, det är kanske bara som jag inbillat mig?
På tal om syre så är trinitroglycerin det enda ämnet som innehåller sitt egna syre för en så pass kraftig explosion. Så där behöver man inte ställa in så mycket.
Tusan nu blev jag osäker, det är kanske bara som jag inbillat mig?
På tal om syre så är trinitroglycerin det enda ämnet som innehåller sitt egna syre för en så pass kraftig explosion. Så där behöver man inte ställa in så mycket.