Nybörjare behöver råd

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
mattei

Nybörjare behöver råd

Inlägg av mattei »

Hej alla!
Jag skulle vilja ha er lite mer erfarnas tips om vilket system jag skall satsa på.
Jag vill övervaka en process som renar en vätska.
Dom mätpunkter jag har tänkt mej är:
Tryck in
4 st.Tryck över filter
Temp
Renhet
Flöde produkt
Nivå i produkttank.

Om trycket in är för lågt skall maskinen ej gå igång/stanna, likaså när produkttanken är full.

Jag skulle gärna vilja ha en monitor med en principskiss över anläggningen där jag kan placera ut mätdata på rätt ställen. Det går givetvis med en enkel LCD-display också, men det blir ju inte lika tydligt.

Vad rekommenderas - Arduino? Raspberry? Något annat?

Mycket tacksam för råd och dåd.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Nybörjare behöver råd

Inlägg av TomasL »

Finns ju färdiga system för detta, budgeten är väl rätt viktig, samt om det är ett Professionellt projekt eller privat.
mattei

Inlägg av mattei »

Visst är budgeten viktig, det är ett privat projekt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Börja med att leta reda på lämpliga givartyper, samt vilken utsignal dessa har.
Viktigt att också speca vilken onogrannhet man vill ha.
H.O

Inlägg av H.O »

Ja, du antagligen att få lika många olika svar som du kommer få svar....
Det beror ju mycket på vad du har för vana att programmera osv. Är du duktig på Linux och Python t.ex så kanske en Rasberry Pi är rätt väg men då kommer problemet att ansluta den till omvärlden och dina signaler (vars specifikation för övrigt lämnar en del att önska).

MITT första tips om en produkt som eventuellt kan passa är CT1721 från CUBLOC. Den har digitala och analoga in- och utgångar anpassade för den riktiga världen (dock ej strömslinga om det är det dina givare har), display med touch och gratis mjukvara. Programmeras i BASIC och/eller klassisk ladder.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Ska man ha en monitor behöver du en processor som klarar av att hantera grafik , och därmed börjar det bli dyrt.
Man kan ju göra som på den gamla goda tiden, att man ritar en bild på systemet och tar ut små hål här och var där det sitter en liten LED-display eller en lysdiod med valfri färg. Dessa kan lätt skötas med en Arduino.
Bild
4x7 seg modul

Som den här...
Bild
mattei

Inlägg av mattei »

Ingen dum idé! Det skulle fungera alldeles utmärkt och bli prisvärt.
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

jesse: Jag kan inte låta bli att associera till filmvärlden där man ser ett räkneverk som räknar ner tills bomben ska brisera. Sedan kommer James Bond, tvekar om han ska klippa av den gröna eller röda ledningen, chansar och klipper den gröna och räkneverket stannar på två sekunder innan vätebomben skulle ha briserat...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och medan det räknar kommer det ett blipp eller en mekanisk rasslande för varje sekund.

Ska man göra en bomb ska det vara lite sport i det hela: gör en slumpat tidfördröjning! Det är mycket mer spännande att placera ut den då!
mattei

Inlägg av mattei »

Det fanns en "installation" en gång i tiden, jag tror t.o.m. att den var på besök i Sverige, som bestod av ett gevär som var riktat mot en stol och som hade inbyggt någon form av slumpgenerator som någon gång skulle avfyra geväret.. Tanken var att man skulle sätta sej i stolen och inte veta om man skulle resa sej igen. Förmodligen fick man inte sätta sej då den var i Sverige i alla fall.
benpalm
Kontakt:

Inlägg av benpalm »

ronnylov skrev:jesse: Jag kan inte låta bli att associera till filmvärlden där man ser ett räkneverk som räknar ner tills bomben ska brisera. Sedan kommer James Bond, tvekar om han ska klippa av den gröna eller röda ledningen, chansar och klipper den gröna och räkneverket stannar på två sekunder innan vätebomben skulle ha briserat...
Nej, nej... räkneverket stannar på 007!! :D Den filmen kom nog på 70-talet nån gång och det var sååå nytt med LED.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jo, visst är dom coola... Nu är dom coola för att det är retro. Då var dom coola för att det var något helt nytt och fantastiskt!

Det jobbiga med mitt förslag är väl att man måste koppla upp och löda en himla massa. Helst på etsat kretskort, men det kan funka med experimentkort också.

Ska man ha många sifferdisplayer så kan man ansluta dem antingen med en anslutning per segment till ett 8-bitars shiftregister för varje siffra. Vill man använda färre IC-kretsar kan man multiplexa - det innebär att processorn aktivt skickar ut signaler till alla displayer - en åt gången, så fort att man uppfattar det som om alla lyser samtidigt. Då behöver man "bara" åtta utgångar (ett för varje segment inklusive 'punkt'), samt en utgång per siffra, som ansluts till en transistor. Finns säkert färdiga lösningar att googla fram... (sök bilder på "7 segment led multiplexer" så får du en massa förslag) t.ex. detta: 4 digits, 7 segments LED display multiplexing with Arduino
Skriv svar