Rep av Onkyo TX-NR609 7.1 receiver?
Re: Rep av Onkyo TX-NR609 7.1 receiver?
Förstår inte varför du inte testar med att byta kodningarna först.. Börja i den billiga ändan..
Kan hålla med men fanns liksom inget som tydde på att det skulle vara HDMI-kortet tyckte jag.
Som det ser ut nu får jag välan testa att byta de däringa kondensatorerna då
Som det ser ut nu får jag välan testa att byta de däringa kondensatorerna då

Just samma problem har drabbat mig på min 609:a, kommer du åt uppdateringsmenyn? För det gör nämligen inte jag, onkyo själva säger att det är pga 11/09/13 uppdateringen detta kan hända ifall man uppdaterade via Net, fast det udda är ju att jag inte uppdaterat alls men ändå har samma symptom som många andra efter sagda uppdatering, extremt konstigt, det är troligt att själva "dspmjukvaran" har blivit skadad enligt ett foruminlägg på onkyo för knappt 2 veckor sedan, men då borde det ju ha räckt att byta dsp kortet kan jag ju tycka, är jag helt ute och cyklar?hanzibal skrev:När jag tittade efter så lyser inte högtalarsymbolerna, bar inte lagt märke till detta tidigare. Symbolerna indikerar normalt sett vilka av de 7 (+2 x slavbas) möjliga högtalarna som används beroende på signalkälla och vilket DSP-program man kör. De är helt nedsläckta på min.
Det s.k HDMI-kortet är bara en inputswitch i min apparat så tror inte att det är det kortet som strular efter som ju inga källor alls ger något ljud.
Jag tror därför att AV-Link har rätt i att det ät DSP-kortet U0040 som är kass. Har beställt prisuppgift på endast kortet, gissar 900 kr eller däromkring.
Enligt vissa uppgifter kan det finnas det flussrester kring ett visst ST-chip på vissa ex. Kan dock tänka att dett skulle gett mer omedelbara fel. En kille på Youtube fick gnistor och rök när han startade apparaten första gången.
För att kolla kortet men måste jag plocka isär en hel del.
När man börjat leta runt upptäcker jag att många haft liknande problem så Onkyo tycks ha haft kvalitetsproblem generellt på dessa enheter.
Hmm...minst sagt mycket intressant information!
Jag googlade runt som en tok och hittade inget om detta innan jag startade tråden. Kan iofs förklaras av att det kom på tapeten först för 2 veckor sedan.
Det stämmer att jag inte kommer åt firmware-uppdateringen men jag trodde att det berodde på att jag inte haft nätverkskabeln ansluten sedan jag började forska i problemet men när jag tänker efter så kan man väl också uppgradera via USB? I så fall borde ju uppgraderingsalterntivet i menyn vara lika synligt och tillgängligt som tidigare men det är det inte.
Nu skall jag inte gå händelserna i förväg men om denna info stämmer så får bör ju Onkyo rimligen stå för reparation kan man tycka.
Dock ser jag nu att mina problem uppstod före 11/09/13 eftersom jag startade denna tråd redan 30/08/13 så kanske beror mitt fel ändå på något annat.
Att mitt byte av DSP-kortet inte hjälpte kan ju bero på att styrenheten för detsamma inte nödvändigtvis sitter på samma kort men detta vet jag inte med säkerhet.
Som sagt, jag är osäker på om jag verkligen uppdaterat mjukvaran kring angiven tid, kanske uppdaterar sig apparaten det automagiskt på natten eller nåt vilket i så fall även skulle förklara din belägenhet.
Spännande, det här får vi hjälpas åt att hålla koll på!
Jag googlade runt som en tok och hittade inget om detta innan jag startade tråden. Kan iofs förklaras av att det kom på tapeten först för 2 veckor sedan.
Det stämmer att jag inte kommer åt firmware-uppdateringen men jag trodde att det berodde på att jag inte haft nätverkskabeln ansluten sedan jag började forska i problemet men när jag tänker efter så kan man väl också uppgradera via USB? I så fall borde ju uppgraderingsalterntivet i menyn vara lika synligt och tillgängligt som tidigare men det är det inte.
Nu skall jag inte gå händelserna i förväg men om denna info stämmer så får bör ju Onkyo rimligen stå för reparation kan man tycka.
Dock ser jag nu att mina problem uppstod före 11/09/13 eftersom jag startade denna tråd redan 30/08/13 så kanske beror mitt fel ändå på något annat.
Att mitt byte av DSP-kortet inte hjälpte kan ju bero på att styrenheten för detsamma inte nödvändigtvis sitter på samma kort men detta vet jag inte med säkerhet.
Som sagt, jag är osäker på om jag verkligen uppdaterat mjukvaran kring angiven tid, kanske uppdaterar sig apparaten det automagiskt på natten eller nåt vilket i så fall även skulle förklara din belägenhet.
Spännande, det här får vi hjälpas åt att hålla koll på!
Verkligen är det ytterst märkligt, jag har inte uppdaterat den vare sig via nätet eller usb, inte detta året iallafall, fast det tyckte ju inte onkyo såklart som var bergsäkra på att jag uppdaterat via nätet annars skulle detta problemet inte uppstå alls enligt dem. Nu har jag kopplat ur den men jag har för mig att "Fjärrkontroll Id" också var "grått" men brist på bättre ord. Här beskrivs samma symptom som du och jag upplever -> http://forum.eu.onkyo.com/viewtopic.php ... dbe9424413
Han skriver att det inte kommer något ljud och att HDMI-anslutningen till TVn inte funkar. Ganska vag beskrivning men kanske är samma symptom.
Inte på någon av killens bilder lyser någon av högtalarsymbolerna (front l/r, center, surround l/r, sub) men det skall de nog inte heller när man är inne i menysystemet och snurrar så svårt att veta säkert tycker jag.
Ingen av mina högtalarsymboler lyser någonsin oavsett om jag knappar i menyerna eller inte. Hur är det med dina?
I övrigt när jag t.ex ansluter en HDMI-källa ser allt ut som vanligt - den röda HDMI-symbolen symbolen blinkar en stund och lyser sedan med fast sken när kommunikation upprättats. Dock inget ljud. Hur ser det för dig på denna punkt?
Har du testat någon av de "hemliga" diagnosknapparna och vad visar de i så fall jämfört med killens bilder?
Inte på någon av killens bilder lyser någon av högtalarsymbolerna (front l/r, center, surround l/r, sub) men det skall de nog inte heller när man är inne i menysystemet och snurrar så svårt att veta säkert tycker jag.
Ingen av mina högtalarsymboler lyser någonsin oavsett om jag knappar i menyerna eller inte. Hur är det med dina?
I övrigt när jag t.ex ansluter en HDMI-källa ser allt ut som vanligt - den röda HDMI-symbolen symbolen blinkar en stund och lyser sedan med fast sken när kommunikation upprättats. Dock inget ljud. Hur ser det för dig på denna punkt?
Har du testat någon av de "hemliga" diagnosknapparna och vad visar de i så fall jämfört med killens bilder?
Allt som har med bilden att göra fungerar felfritt, men som hos dig så ser jag inga ikoner för vare sig antal högtalare eller valt ljudfält, är inte säker på vad du menar med "röd lampa" hdmi passthrough indikatorn lyser ju som vanligt annars är det väll bara dts loggan som är röd på displayen? Kanske finns utan att jag tänkt på det, är van att kolla på skärmen och inte själva recievern.
På min 808 så är problemet en BGA krets uppe till höger på hdmi boardet.
Körde med varmluftspistol på den och då hoppade ljudet igång.
Vad jag förstår är problemet att kortet blir varmt och sen kallt som gör att bga lossnar lite.
Någon som kan reballa BGAer här?
Körde med varmluftspistol på den och då hoppade ljudet igång.
Vad jag förstår är problemet att kortet blir varmt och sen kallt som gör att bga lossnar lite.
Någon som kan reballa BGAer här?
Ja, de flesta har tydligen problem med HDMI-kortet men så tycks det inte vara i mitt fall.
När din 808:a strulade, minns du om 1) dina högtalarindikatorer syntes på displayen och om du 2) fick ljud med analoga källor, dvs om ljudlösheten var begränsad till HDMI-källorna och 3) verkade HDMI-kommunikationen i sig funka?
För min maskin ser det ut såhär:
1) Inga symboler alls oberoende av källa
2) Inget ljud oavsett källa
3) Tycks funka
Hur ser/såg ovan "testprotokoll" ut för er?
När din 808:a strulade, minns du om 1) dina högtalarindikatorer syntes på displayen och om du 2) fick ljud med analoga källor, dvs om ljudlösheten var begränsad till HDMI-källorna och 3) verkade HDMI-kommunikationen i sig funka?
För min maskin ser det ut såhär:
1) Inga symboler alls oberoende av källa
2) Inget ljud oavsett källa
3) Tycks funka
Hur ser/såg ovan "testprotokoll" ut för er?
Som jag förstår det så finns det någon form av minne dedikerat dsp kortet, om jag förstått det rätt i teorin så är det detta som blivit skadat i form av mjukvarufel och inte hårdvaran alls. Det är i teorin detta stämmer efter att ha kollat igenom schemat lite grann igår kväll, då utifall detta är separat ifrån själva dsp kortet så förklarar det varför det inte hjälpte att byta ut kortet.
Så kan det absolut men varken du eller jag har ju alltså flashat omnämnt firmware.
Jag tvivlar på att våra apparater lider av samma fel som den där killen på Onkyo-forumet. Han verkar dessutom vara ensam om sitt problem. Jag skulle vilja försöka få klarhet i detta.
Du nämde tidigare att det tycktrs handla om något slags "officiellt" fel som Onkyo själva var medvetna om - har du någon länk till en diskussion kring detta?
Hur beter sig din maskin i fråga om punkterna 1 - 3 ovan?
Jag tvivlar på att våra apparater lider av samma fel som den där killen på Onkyo-forumet. Han verkar dessutom vara ensam om sitt problem. Jag skulle vilja försöka få klarhet i detta.
Du nämde tidigare att det tycktrs handla om något slags "officiellt" fel som Onkyo själva var medvetna om - har du någon länk till en diskussion kring detta?
Hur beter sig din maskin i fråga om punkterna 1 - 3 ovan?
Min beter sig exakt som din på de 3 punkterna. Onkyo hade gått ut med en "service bulletin" om att produkten kunde få problem ifall man uppdaterat via Net i vissa regioner, det är det ända jag sett vad det gäller onkyo, ingen verkar ha fått svar på varför denna uppdatering förstört för vissa men inte andra, jag ställde supporten mot väggen och sa att uppdateringen måste blivit pushad till min enhet utan mitt samtycke eller vetskap men dom står fast vid att det endast går att uppdatera manuellt.
Om det mot förmodan skulle vara orelaterat till uppdateringen i fråga så måste jag ju ställa frågan rent allmänt HUR så många kan ha samma eller liknande problem som startade hyfsat tidsenligt med den mytomspunna 11/09/13 uppdateringen.
Det enda min enhet duger som nu när en stor och klumpig hdmi switch.. Måste ju gå att komma till botten med det hela på något sätt.
Om det mot förmodan skulle vara orelaterat till uppdateringen i fråga så måste jag ju ställa frågan rent allmänt HUR så många kan ha samma eller liknande problem som startade hyfsat tidsenligt med den mytomspunna 11/09/13 uppdateringen.
Det enda min enhet duger som nu när en stor och klumpig hdmi switch.. Måste ju gå att komma till botten med det hela på något sätt.
Sant, det är lite mysko alltihop.
Jag skall dock upprepa att felet på min apparat faktiskt var intermittent under ett par dagar innan ljudet försvann helt. Detta talar åtminstone delvis emot "firmware auto-update" i mitt fall.
Jag förstår på dig att din maskin fortfarande switchar HDMI-bild som den skall, dvs du får bild på skärmen. Så är min också.
Hur är det med HDMI-ljudet på din, går det vidare till TVn?
Om det handlar om tillräckligt mycket pengar, dvs om goodwill-förlusten understiger den ansenliga kostnaden för återkallande så kommer Onkyo blåneka under förutsättning att det i så fall är tillräckligt svårt att bevisa att de ljuger.
Ring och säg att du vet att de ljuger, begär sedan 1Mkr för din tystnad. Nästa dag vaknar du upp som en rik man eller inte alls
Jag skall dock upprepa att felet på min apparat faktiskt var intermittent under ett par dagar innan ljudet försvann helt. Detta talar åtminstone delvis emot "firmware auto-update" i mitt fall.
Jag förstår på dig att din maskin fortfarande switchar HDMI-bild som den skall, dvs du får bild på skärmen. Så är min också.
Hur är det med HDMI-ljudet på din, går det vidare till TVn?
Om det handlar om tillräckligt mycket pengar, dvs om goodwill-förlusten understiger den ansenliga kostnaden för återkallande så kommer Onkyo blåneka under förutsättning att det i så fall är tillräckligt svårt att bevisa att de ljuger.
Ring och säg att du vet att de ljuger, begär sedan 1Mkr för din tystnad. Nästa dag vaknar du upp som en rik man eller inte alls

Kollade igen på onkyo forumet och här är nått intressant, en annan modell som också är utan ljud - http://forum.eu.onkyo.com/viewtopic.php ... 882be9b479
Nu lutar det ju åt hårdvarufel, de flesta 609:or som lider av denna åkomma är inköpta för omkring 2 år sedan, det verkar vara en gemensam nämnare då en del inte uppdaterat eller ens haft den ansluten till nätverk.
Nu lutar det ju åt hårdvarufel, de flesta 609:or som lider av denna åkomma är inköpta för omkring 2 år sedan, det verkar vara en gemensam nämnare då en del inte uppdaterat eller ens haft den ansluten till nätverk.
Ja hdmi signalerna går igenom felfritt inklusive ljudet, enheten fungerar som en switch helt enkelt då den inte ens märker av att det finns en ingående ljudström utan tolkas som unknown under info.
Edit: Nu när jag tänker efter så har den varit lite konstig ett par dagar innan den krasha, såsom att ljudet från spelkonsollen inte hittades utan att jag stängde av allt och startade recievern på game för att sedan starta spelkonsollen, då kom ljudet tillbaka för att fungera felfritt tills den inte fungerade alls.
Edit: Nu när jag tänker efter så har den varit lite konstig ett par dagar innan den krasha, såsom att ljudet från spelkonsollen inte hittades utan att jag stängde av allt och startade recievern på game för att sedan starta spelkonsollen, då kom ljudet tillbaka för att fungera felfritt tills den inte fungerade alls.