Givare för vikt
Givare för vikt
Skulle vilja hålla koll på en vikt via datorn.
Finns det något smidigt och inte allt för dyrt sätt att få in värdet i datorn?
Helst 0-5 eller 0-10v signal för att kunna berarbeta den i VB.
Finns det något smidigt och inte allt för dyrt sätt att få in värdet i datorn?
Helst 0-5 eller 0-10v signal för att kunna berarbeta den i VB.
Professionellt används töjningsgivare, ofta i form av en lastcell. I enkla leksaksvågar för hemmabruk är det ofta en kapacitiv givare som används. En vridpot är nog inte alls att rekommendera, systemet måste vara utan friktion för att kunna visa rätt. Annars blir det extrema skillnader om vikten är i ökande eller minskande. Fast det beror ju också på önskad noggrannhet och hur stort potens vridmoment är i förhållande till tyngden hos det som skall vägas.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Nu då kapacitiva givare kom på tal ska jag passa på att fråga hur man använder en sådan?
För många år sedan var jag sugen på att sätta en RS-232 port på min digitala våg men då jag mätte på givaren var det en signal på flera hundra kilohertz där så jag gav upp.
Mäter man tiden det tar att ladda upp/ur "kondensatorn"? Då kan man ju få fram kapacitansen, men hur förhåller sig kapacitansen till vikten? Är det någorlunda linjärt kanske?
För många år sedan var jag sugen på att sätta en RS-232 port på min digitala våg men då jag mätte på givaren var det en signal på flera hundra kilohertz där så jag gav upp.
Mäter man tiden det tar att ladda upp/ur "kondensatorn"? Då kan man ju få fram kapacitansen, men hur förhåller sig kapacitansen till vikten? Är det någorlunda linjärt kanske?
har du tur hittar du en lämplig load cell på ebay, då kommer du kanske ner till det priset
hur har du tänkt få in den analoga signalen i datorn ?
hur bra långtidsstabilitet?, vibrationkänsligt?
beskriv gärna så bra som möjligt hela , det finns massor av fallgropar
men en mycket bra väg är loadcell, instrumentförstärkare, en digitalmultimeter med pc interface, hög upplösning och bra stabilitet,
hur har du tänkt få in den analoga signalen i datorn ?
hur bra långtidsstabilitet?, vibrationkänsligt?
beskriv gärna så bra som möjligt hela , det finns massor av fallgropar
men en mycket bra väg är loadcell, instrumentförstärkare, en digitalmultimeter med pc interface, hög upplösning och bra stabilitet,
Det är en differentialkondensator där man mäter skillnaden. Jag antar det är någon typ av fasmätning, harinte studerat det närmare. Leksaksvågarna brukar bestå av två ungefär parallella bladfjädrar som fästs sammn meed distanser i ändarna. Den ena sidan är fast föraänkrad, den andra lägger man objektet på. Mellan fjädrarna finns en tredje metallbit som är mittelektrod i den differentiella kondensatorn.maha skrev:För många år sedan var jag sugen på att sätta en RS-232 port på min digitala våg men då jag mätte på givaren var det en signal på flera hundra kilohertz där så jag gav upp.
Glöm alla försök att koppla in en utgång direkt till givaren, det enklaste sättet är nog trots alla problem att läsa av data till displayen om man kommer åt den. Är det en muxad LCD direkt ut från ett stort chip så är det bara att glömma det också. Är det en VFD eller LED bör det vara möjligt.