Jag blev kontaktad av en museolog som ville låna någon gammal elektronikkomponent att ge till sina studenter att identifiera och kontextualisera. Jag tog med mig ett litet paket med diverse olika rör och äldre transistorer och lät honom välja, beskrev dem lite kort med vad jag visste om dem. Han valde en 11E3, som är en ganska fet och framför allt väldigt stilig effekttetrod. Problemet inser jag nu efter lite googlande är att jag inte har så värst mycket information att förse honom med så han kan rätta sina studenters arbete. Jag hittar ett datablad, men det är ju inte den typen av information som är intressant i det här sammanhanget.
Så min fråga är: har nån av er koll på det röret eller vet någon som borde ha koll, i fråga om produktionsår, tillämpningar, orsak till introduktion, orsak att produktionen upphörde, etc, såna aspekter som är av intresse för en museolog för att sätta objektet i sitt sammanhang i det samhälle där det har sitt ursprung?
Information om effekttetroden 11E3
- Klas-Kenny
Re: Information om effekttetroden 11E3
Behöver det verkligen vara information om den specifika modellen på tetrod?
Jag kan tänka mig att det räcker att ta reda på att det är just ett tetrodrör, och sen information kring det. Där lär det inte vara riktigt lika knapert på information.
Jag kan tänka mig att det räcker att ta reda på att det är just ett tetrodrör, och sen information kring det. Där lär det inte vara riktigt lika knapert på information.
Mja, men då är det väldigt svårt att säga nånting alls om den egentligen, annat än att tetroder har tillverkats från 1900-talets början och fortfarande tillverkas, och har använts till allt möjligt elektriskt. Känns lite som att en arkeolog hittar en ollamalitzli-boll i Mexiko och konstaterar att det är en boll. :/
Vad sägs om databladet? Det bör innehålla all information som behövs. Förutom generell information om rör och hur de fungerar.
11E3
Just den typ av rör som 11E3 tillhör brukar man kalla stråltetrod eller bara pentod, då kurvorna är desamma som en konventionell pentod, trots att bromsgaller saknas. Även schemasymbol brukar vara samma som en pentod.
11E3
Just den typ av rör som 11E3 tillhör brukar man kalla stråltetrod eller bara pentod, då kurvorna är desamma som en konventionell pentod, trots att bromsgaller saknas. Även schemasymbol brukar vara samma som en pentod.
Jo, tack, som jag sa så är alltså databladet den enda informationen jag hittar, och om det var för mig själv så skulle det vara precis det jag behövde, men nu är det alltså museologistudenter det här riktar sig till, så det är inte de tekniska specifikationerna som är intressanta, utan information som placerar röret i fråga i historien.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
http://www.duncanamps.com/tdslpe/ är ett program där man dels kan slå fram snabbdata på rör och dels söka efter datablad på nätet.
Bra länk från SB!
Har använt den sidan förut.
Satt å klickade mig runt på sidan och lyckades hitta detta efter ett litet slag
http://www.r-type.org/exhib/aai0163.htm
Lite kuriosa i alla fall!
Edit: Det är ett ekvalent rör jag länkade till
Har använt den sidan förut.
Satt å klickade mig runt på sidan och lyckades hitta detta efter ett litet slag
http://www.r-type.org/exhib/aai0163.htm
Lite kuriosa i alla fall!
Edit: Det är ett ekvalent rör jag länkade till