Jag håller på med ett litet projekt där jag skall använda ett ställdon.
Mitt problem är att jag behöver någon typ av styrenhet till detta.
I styrenheten skall det kunna programeras in ca 15 olika värden som jag snabbt skall kunna växla mellan.
Jag skall använda ett ställdon med en slaglängd på 300 mm och detta skall snabbt kunna växla mellan olika förbestämda mått.
Jag själv är inte särskillt vass vare sig på data eller eletronik men mer på det mekansika, därför vänder jag mig hit för att få lite råd.
MVH
Styrning till ställdon
Re: Styrning till ställdon
Har du valt ställdon?
Vad är snabbt?
Hur nogrannt ska den stanna?
Får den svänga in sin position?
Vad är snabbt?
Hur nogrannt ska den stanna?
Får den svänga in sin position?
Och än viktigare: Finns det nån återkoppling av läget? Om ställdonet bara körs med en DC-motor så är enda sättet att försöka få det till en bestämd plats att försöka köra det en viss tid (och tiden kommer inte att stämma om lasten är annorlunda).
Ställdonet skall monteras på en Snickerimaskin. Noggrannheten bör med andra ord vara ganska bra. +/- 2mm. Ställdonet kommer att ha samma motstånd hela tiden. Det är bara när det står still och när den "nya" positionen är inställd som trycket mot det ökar. Ställdonet ska om allt funkar monteras på ett anhåll till maskinen.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Om du med ett ställmoment menar ett "nolläge" eller "kalibreringsläge" så visst. Men sen önskar jag ha ca 15 fasta lägen som jag kan växla mellan.
+/- 2mm är inte ganska bra, det är grovsmide... (i alla fall om man kommer från cnc och 3d skrivar världen...)
Är man ute efter lågpris så kan man ju alltid ta en M8 gängstång, en encoder som ger en puls per varv och någon lagom billig motor, slaktad skruvdragare??
Och sen en liten µC som räknar pulser och tar input där man kan välja 15 olika lägen. 15 knappar, snurrhjul eller vad man nu vill ha.
Är man ute efter lågpris så kan man ju alltid ta en M8 gängstång, en encoder som ger en puls per varv och någon lagom billig motor, slaktad skruvdragare??
Och sen en liten µC som räknar pulser och tar input där man kan välja 15 olika lägen. 15 knappar, snurrhjul eller vad man nu vill ha.