fräsproblem - sabbar fräsar
- frownlayer
Re: fräsproblem - sabbar fräsar
Men 180 m/min är såklart åt helvete för hög skärhastighet för det materialet. Det borde du veta, frownlayer 

Nu är det ju så att Excel arket gör beräkningen med ytterligare en parameter.frownlayer skrev:vilket bra document du har awes. NOT.
Lär dig räkna ut hur du ska göra istället.
det står skärhastighet 180 m/min. diameter 8mm, och det blir 2400 rpm.
räknar du på riktigt så får iaf jag det till 7165rpm vilket är troligtvis därför du kör sönder fräsarna.
på en enkel miniräknare slår du bara 180000 / 3.14 / Diametern(8) så får du spindelhastigheten.
sen tar du 7165 * antal tänder(2) * 0.1= 1433 mm/min.
sen är det bara att fräsa och vara glad när fräsen håller som den ska.
I Excel arket så sätter man sin fräs maxvar, vilket i mitt fall är 2400. Så om v*pi*D blir större än 2400 sätter den n till 2400 och använder sedan det till att beräkna M.
Inte stor mening att använda värden som fräsen ändå inte kan prestera tänkte jag.
Och 180 för aluminium kommer från någon verkstadshandbok (aluminium v=180 och s=0.1 för snabbståls pinnfräs).
"Och 180 för aluminium kommer från någon verkstadshandbok"
Nog är det väl stål du fräser i?
Det kan være veldig nyttig å vite hvor stor forskjell det er på teoretisk riktig verdi og det som freesen din maksimalt kan klare. Da vil du få et hint om hvor stort et problem du får av å kjøre med den fresen du velger. Kanskje kan det være lurt å bytte til en fres med større diameter for å få en mer riktig skjærehastighet.awes skrev:
Nu är det ju så att Excel arket gör beräkningen med ytterligare en parameter.
I Excel arket så sätter man sin fräs maxvar, vilket i mitt fall är 2400. Så om v*pi*D blir större än 2400 sätter den n till 2400 och använder sedan det till att beräkna M.
Inte stor mening att använda värden som fräsen ändå inte kan prestera tänkte jag.
Och 180 för aluminium kommer från någon verkstadshandbok (aluminium v=180 och s=0.1 för snabbståls pinnfräs).
Mvh
Bernt
Jo, mitt ursprungsproblem var med stål.säter skrev:"Och 180 för aluminium kommer från någon verkstadshandbok"
Men när jag gjorde detta ark så la jag in en lista med olika matrial som man kan välja och då sätts v och s.
Och nu råkade det vara så att när jag postede upp arket så var aluminium valt....
Ja, jag insåg det direkt. Det var frownlayer som började prata om 180 m/min, varvtal på över 7000 rpm och matningshastigheter på över 1200 mm/m. Kör man såna skärdata när man skär stål så måste man ha en oerhört stor budget för verktyg 

- frownlayer
Jag bara visade att 2400 rpm var långt ifrån rätt varvtal. Vart han har fått 180 m/min ifrån kunde jag inte berätta.
Mer än 1000r/min skulle aldrig jag köra men så har jag bara kylt med en oljekanna och dessutom jobbat "i min egen takt". Har för övrig bara förstört "stål" på en kipphyvel som gick upp när man veva högervarv. Den var inte gjord igår.
Kan vi inte sluta oss till att han trodde att pinnfräsen var gjord av volframkarbid? Och JULA ja man vet inte i detta nådens tidevarv.
Kan vi inte sluta oss till att han trodde att pinnfräsen var gjord av volframkarbid? Och JULA ja man vet inte i detta nådens tidevarv.
Ok, då missförstod jag ditt inlägg, ber om ursäkt!frownlayer skrev:Jag bara visade att 2400 rpm var långt ifrån rätt varvtal. Vart han har fått 180 m/min ifrån kunde jag inte berätta.

trochoidal milling var ju ett ballt ord, var jag tvungen att testa.
Tog upp en av de trasiga fräsarna ur soperna och testade.
6mm jula fräs, 10mm brett spår. ca 1500rpm. Lite olika matningar.
Plåten är 10mm.
http://www.youtube.com/watch?v=qV4xLGRGfpc
Tog upp en av de trasiga fräsarna ur soperna och testade.
6mm jula fräs, 10mm brett spår. ca 1500rpm. Lite olika matningar.
Plåten är 10mm.
http://www.youtube.com/watch?v=qV4xLGRGfpc