Hur få tyst på surrande stegmotorer?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Zkronk

Hur få tyst på surrande stegmotorer?

Inlägg av Zkronk »

Hej!
Jag har bytt ut den kinesiska blåa lådan med stegmotorstyrningen till min kinesiska "CNC 6040-fräs" till en Gecko G540-styrning.
Jag matar Gecko'n med den medföljande 48V nätdelen men får ett slags "kvittrande" ljud ifrån stegmotorerna när de står still, frekvensen och intensiteten på detta ljud varierar när man vrider på justerings-potentiometrarna som sitter vid X, Y, Z-anslutningarna på Gecko'n, så jag har ställt de där det låter minst, men med Kina-controllern var stegmotorerna helt tysta när de stod stilla.

Det enda som jag inte är helt hundra på enligt installationsanvisningarna är just matningsspänningen till Gecko'n som man ska beräkna genom formeln: 32 * √L där L är stegmotorns induktans.

På mina stegmotorer står det bara 1.8° och 3.0A..

EDIT: Efter ännu mera googlande så hittade jag en sida som skrev att det generellt är mellan 2.2mH och 2.5mH induktans på dessa motorer, och enligt formeln så ska Gecko'n ha mellan 48V och 50V precis som den har.

Kan någon inställning i Mach 3 Motor tuning påverka "tomgångsljudet"? Jag har prövat både med och utan Charge pump-funktionen på Gecko'n också och det har ingen som helst inverkan på tomgångsljudet.. Fräsens alla tre axlar rör sig precis som de ska när man joggar däremot.
Senast redigerad av Zkronk 17 oktober 2013, 18:41:14, redigerad totalt 1 gång.
DavidS

Re: Hur tar man reda på en stegmotors induktans?

Inlägg av DavidS »

Gör gärna en film eller ljudklipp på hur det låter.
Mina motorer låter också när de står stilla och det är normalt med G540 då den går i strömbegränsningsläge för att undvika överhettning när motorerna står still.

Sök lite på youtube på Geckodrive så hittar du säkert något klipp som du kan jämföra med.
Zkronk

Inlägg av Zkronk »

Har tyvärr inte möjlighet att filma de förrän tidigast i helgen, men här har jag hittat i alla fall ett videoklipp på nätet där de har liknande problem med oljud från stegmotorerna när de står still: http://vimeo.com/45429494

Det lustiga är att med Kina-controllern så var stegmotorerna knäpptysta när de stod still. Men jag vill minnas att när fräsen var ny med Kina-controllern höll på och trixade med inställningarna i Mach 3 motor tuning så började de också låta illa när de stod stilla. Sen ställde jag tillbaka inställningarna och så blev det tyst och fint igen.

Men som det är nu så låter de ju illa även fast man inte ens har datorn igång, bara Gecko'n igång..
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Aktivera charge pump så blir det tyst när datorn inte är igång i alla fall :-)

Jag tror nog det är normalt att det väser lite med geckosar. Min G540 gör det i alla fall. Lite olika ljud beroende på i vilket läge motorn stoppat.
Zkronk

Inlägg av Zkronk »

Det kan inte bli någon skillnad om man begränsar strömmen till stegmotorerna under deras max-värde tro? De tål max 3.0A och jag kör med ett strömbegränsarmotstånd på 3k Ohm i kontakterna, tänkte om man klämmer dit ett 2.8k Ohm eller liknande? Eller blir motorerna bara klenare av det?

På något forum läste jag om att sätta dit en hyfsat stor avkopplingskondensator (runt 4700uF) på matningsingången på Geckon om man körde med ett switchat nätaggregat (som jag gör), och så var det någon som skrev att han hade provat men det inte gjorde någon skillnad..

Lite trist det här trots allt eftersom de som sagt var helt tysta med Kina-controllern, men inte med den så omtalade Gecko'n... :humm:
Ett alternativ kanske är att byta ut stegmotorerna mot icke-kinesiska Nema 23-stegisar? För som det är nu kommer jag nog förr eller senare att bli knäpp i huvudet av att stå bredvid fräsen t.ex. när man CAM-bereder om Gecko'n är igång och väsnas med motorerna.
Terho

Inlägg av Terho »

Jag kör kina stegmotorer och är knäpptysta när dom står still, låter knappt som en stegmotor när man kör dom.... Använder Leadshines programmerbara drivsteg, är jätte nöjd!
Zkronk

Re: Hur få tyst på surrande stegmotorer?

Inlägg av Zkronk »

Nu har jag testat med 2.8A istället för 3.0A till stegisarna men det blev ingen direkt skillnad, kanske lite lite annat ljud men surrandet är fortfarande kvar.

Mätte med oscilloskopet på spänningsmatningen till Geckon och såg en växelspänning på ca. 1V som låg och fladdrade utöver de 48V DC som nätdelen ger, kan det ha något med surrandet att göra? Jag har kört och fräst med maskinen utan några som helst bekymmer så det verkar inte påverka själva driften någon som tur är.

Är det en rejäl kondensator mellan + och - som gäller för att jämna ut spänningsmatningen till Geckon som gäller?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

zkronk. vilka stegdrivare exakt har du? För org som följer med är skit delux. de väser och tappar steg. Dom är tokvärdelösa.

Kolla vilka du har. Jag fick ny stegare av den ja köpte från av en sort jag vet fungerade och nu är allt helt tyst och aldrig ett enda tappat steg!!
Zkronk

Inlägg av Zkronk »

Jag har precis bytt från original kina-drivare "YooCNC" eller vad det nu stod på lådan, till Gecko G540.

Med Kina-grejerna var stegmotorerna helt tysta, men tappade steg efter en stunds fräsning så det man arbetade med blev lite si och så. Därför jag bytte till Gecko (och än så länge har de inte blivit några tappade steg), men ett surrande ljud från stegmotorerna när de står stilla.
JonasE

Inlägg av JonasE »

Ljudet du hör är helt beroende på hur dina drivare jobbar. Det ultimata vore att använda rena, styrda konstantströmsgeneratorer för att styra stegmotorerna, men det skulle dels kräva mycket kraftigare nätagg och framförallt generera så mycket förlusteffekt i drivstegen (åtminstone vid lite högre strömmar...) att det inte vore särskilt praktiskt. Du skulle behöva kyla bort i storleksordningen 200W för en stegmotorstyrning som går på 50V och drar en motor på 5A. Lösningen är att göra switchade konstantströmsgeneratorer istället. Väl konstruerade funkar de i stort sett lika bra. En nackdel kan vara att det låter lite från motorerna.... För att bli av med det kan drivaren jobba med högre switchfrekvens, men det är till nackdel av andra orsaker i en del fall (switchförluster etc). Jag skulle tro att dina drivare är optimerade för maximal prestanda, men priset du får betala är lite oljud. Jag har samma "problem", men jag lider inte av det. 8)
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Ahh du har geckon. då har du mer en olycklig kombo skulle jag säga. Mina nya drivare med motorerna är helt tysta. De gamla surrade som fasen tills dom blivit lite jumna.
Zkronk

Inlägg av Zkronk »

Äh, det får vara så här så länge.
Jag har "Charge pump" aktiverat nu så stegisarna är bara igång och surrar när Mach3 är igång på datorn, och det betyder ju i 99% av fallen att jag ska dra igång spindeln och börja fräsa och då är det helt plötsligt inget problem ändå :)
Morgons

Inlägg av Morgons »

Finns i geckon att man kan flytta en bygel som gör att den drar ner strömmen om inte motorn flyttat på sig efter x sekunder
dock är det inget vidare om man behöver förlita sig på att z axlen inte glider upp medans man fräser eller dyligt
Skriv svar