[1] Men jag fattar verkligen inte

En SP? 14000 cps är bara SIP-trafik alltså sätta upp samtal, vänta några sekunder och lägga på (ingen ljudström etc).sa0bjw skrev:14000 samtal i sekunden??? Helt otroliga siffror!Larsson90 skrev:Asterisken tar ganska mkt kraft. På jobbet kör vi x86 maskiner med xeon processor + massa ram och dessa klarar cirka 2000 samtal + 1500 calls per second (vi brukar säga att de klarar 1000 samtal så vi har lite marginal). Det ska tilläggas att detta är med ganska krävande dialplan. Kör man bara SIP-trafik klarar servern runt omkring 14000 calls per second.
Jobbar en hel del med telefoni och olika växelplattformar. Den IP baserade växel jag har mest erfarenhet av som idag finns på många stora företag, instutioner, sjukhus och liknande klarar inte av att hantera bråkdelen av den trafikmängden. Varje server i systemet kan hantera 20-30 samtal i sekunden, och kanske lite mer under kortare tidsperioder, och då pratar vi HP linuxservrar med rätt mycke muskler...
Vilka trafikfall behöver hantera sådan trafikmängd som 1500 samtal i sekunden?? Inte ens en publik station i en storstad är dimensionerad för så stora trafikmängder... och 14000 samtal i sekunden???
Nää, ingen SP, före detta Ericssonpryttlar, numera en Aastraprodukt..Larsson90 skrev:En SP? 14000 cps är bara SIP-trafik alltså sätta upp samtal, vänta några sekunder och lägga på (ingen ljudström etc).
Jag menar ett vi är en SP.sa0bjw skrev:Nää, ingen SP, före detta Ericssonpryttlar, numera en Aastraprodukt..Larsson90 skrev:En SP? 14000 cps är bara SIP-trafik alltså sätta upp samtal, vänta några sekunder och lägga på (ingen ljudström etc).
Ja, det finns väl olika skolor och måttstockar när man vill presentera prestanda även på telefonväxlar.
Har en Raspberry som kör Raspbx, och det imponerar hur mycket funktionalitet man har tryckt in i den lilla maskinenHar inte lyckats få den att jobba mot Phonzo ännu, men nån kväll då det finns lite fritid över ska jag försöka få det att snurra. Har bråkat som fan för att få directmedia att lira oxå, men inte lyckats..
/Thommy