Vad får man tag i dessa?
Vad får man tag i dessa?
Jag har utan framgång försökt lista ut hur jag ska flytta de svarta "kortskenorna". Behövs något specialverktyg? Eller går det helt enkelt inte flytta dom där man väl satt dom på plats? Det är någon typ av Snap-In med fyra krokar i vardera änden. Undrar också vad dessa "kortskenor" kallas så jag kan hitta dom på Farnell. Jag förstår givetvis att det inte går att se så mycket detaljer i bilden men hoppas på att det är någon form av standard låda.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Vad får man tag i dessa
Kortgejdrar sitter oftast med snäppfästen i hålen på skenorna - man kan ofta vicka loss dessa men då skaver det alltid av lite plast på hullingarna som håller fast detta och sitter inte lika säkert när dessa trycks fast nästa gång. Om du ta av lock och bottenplåten så kommer du troligen åt dessa hulligar och kan peta på dessa med en mejsel så att de släpper medans du vicka loss och den vägen får mindre skador på dessa.
Dessa är inte tillverkade för att monteras mer än en gång ungefär. det finns varianter som också är säkrade med skruv,
om du tittar på Shroff och Elfa så prova med kortgejder eller styrskena typ 10-647-54 för 160 mm, 10-647-58 för 220 mm etc.
Dessa är inte tillverkade för att monteras mer än en gång ungefär. det finns varianter som också är säkrade med skruv,
om du tittar på Shroff och Elfa så prova med kortgejder eller styrskena typ 10-647-54 för 160 mm, 10-647-58 för 220 mm etc.
Re: Vad får man tag i dessa
Okej då förstår jag varför dom går sönder när man försöker flytta dom. Tyvärr så är den del som sticker ut genom hålet bara nån form av styrpinne. själva hakarna låser fast sig i de spår som finns inuti skenan på vardera sidan om raden med hål. Har försökt att lossa några genom att med hjälp av pincett och liten skruvmejsel och ibland lyckas det - dock misslyckas alltid det på någon av dom återstående 
Brukar dom här skenorna passa i alla lådor eller måste man köpa lite av varje för att se vad som passar?

Brukar dom här skenorna passa i alla lådor eller måste man köpa lite av varje för att se vad som passar?
Re: Vad får man tag i dessa?
Aj då! Det står ju inte på lådan vilken tillverkare är. Finns det inga "standard kortskenor" som fäster i hålen då? Jag menar dessa måste väl allafall sitta på samma avstånd?