Hur ska jag halvera spänningen till lysdioden?
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Re: Hur ska jag halvera spänningen till lysdioden?
Förnuftigt inlägg av GL aka Mindmapper.
Jag har ju tidigare hävdat att att Al_ Bundy är ett troill.
men erkänner nu att det är en kunskapstörstande individ som kanske heter Kristoffer! och bor i Umeås kustland.
Då kan det bli slikt!
Men detta är ju eccencensen av Ef , man kan stäklla vilka frågor som helst och få bra svar!.
men erkänner nu att det är en kunskapstörstande individ som kanske heter Kristoffer! och bor i Umeås kustland.
Då kan det bli slikt!
Men detta är ju eccencensen av Ef , man kan stäklla vilka frågor som helst och få bra svar!.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Men är man lite ovetande och ställer frågorna "fel" blir man mobbad .... 

Mr bundy har ju nästan 400 inlägg, så......................
- prototypen
Lasp skrev:
Skit också att man skulle bli avslöjad.
Jag gillar verkligen det här forumet. Det är så sköna stereotyper härsoundbrigade skrev:Men är man lite ovetande och ställer frågorna "fel" blir man mobbad ....

Vi alla är unik på sitt sätt.
- SeniorLemuren
Till att börja med så uppfattar jag det inte som att TS kräver att få hjälp. Beskriver man ett problem som man vill ha hjälp med så borde man väl kunna räkna med att de svar man får är relevanta för frågeställningen.Mindmapper skrev: Även om man kan tolka sig till vad han kan mena så kan man inte som maskiningenjör svänga sig med uttryck som används helt felaktigt, om man ska hålla på med problemlösning och konstruktion på hög nivå. Detta samtidigt som man kräver att andra yrkesgrupper ska duka upp det så att det passar honom till den milda grad.
Om jag är helt ute och cyklar så tar jag naturligtvis emot dom synpunkterna.
Att kasta iväg ett dåligt eller felaktigt svar bara för att man anser att frågeställaren är dåligt utbildad är dålig stil. De som vill hjälpa, gör det och du kan ju alltid välja att skita i det om du tycker att frågeställaren inte kommer upp till samma mankhöjd som du befinner dig.
-
Jag har heller aldrig påståt att TS kräver att få hjälp! Däremot skriver TS, vilket jag också citerat ovan;
Jag tillhör två kategorier.
Den första kategori är:
Om jag ska bevisa för en lärare som ger mig helt ologiska uppgifter, med värdelöst lösningsförslag och prioritera en lärobok när det helt enkelt finns bättre läroböcker, och dessutom inte uppmanar till youtube. Om jag inte bevisar för läraren att jag inte kan hans ologiska uppgifter som jag aldrig någonsin kommer stöta på så blir det pain in the ass.
Vilket jag menar är att TS kräver att andra yrkeskategorier ska anpassa sig helt efter vad TS kräver. Vilken yrkeskategori av ingenjörer eller lärare kan man kräva ska vara felfria, kan bli en lång diskusion som knappast tillför något vettigt.
Jag har aldrig kastat iväg dåliga eller felaktiga svar i denna tråden och skulle heller aldrig göra det av anledningen som du skriver. Jag ger dessa råd till TS för att jag anser att han kan dra fördel av dessa åsikter och tror att det kan bidra med något gott. Det har absolut ingenting med mankhöjd att göra vilket jag tycker är en väldigt kränkande insinuation.
Jag tillhör två kategorier.
Den första kategori är:
Om jag ska bevisa för en lärare som ger mig helt ologiska uppgifter, med värdelöst lösningsförslag och prioritera en lärobok när det helt enkelt finns bättre läroböcker, och dessutom inte uppmanar till youtube. Om jag inte bevisar för läraren att jag inte kan hans ologiska uppgifter som jag aldrig någonsin kommer stöta på så blir det pain in the ass.
Vilket jag menar är att TS kräver att andra yrkeskategorier ska anpassa sig helt efter vad TS kräver. Vilken yrkeskategori av ingenjörer eller lärare kan man kräva ska vara felfria, kan bli en lång diskusion som knappast tillför något vettigt.
Jag har aldrig kastat iväg dåliga eller felaktiga svar i denna tråden och skulle heller aldrig göra det av anledningen som du skriver. Jag ger dessa råd till TS för att jag anser att han kan dra fördel av dessa åsikter och tror att det kan bidra med något gott. Det har absolut ingenting med mankhöjd att göra vilket jag tycker är en väldigt kränkande insinuation.
Det jag vet om behörighetskraven till vilken ingenjörsutbildning som helst så är det: Fysik B, Kemi A och Matte D (gamla systemet), Fysik 2, Kemi 1, Matte 3c (nya) alltså områdesbehörighet 8 som det heter.danei skrev:Nej ett batteriet ger absolut inte en konstant ström.
Det här nivån på ellära ingår i grundskolans fysik. Men vad man faktisk snappar upp varierar ju. Men går det att komma in pa en ingejörsutbildning utan att läsa fysik på gymnasiet?
Genomgången Fysik B kurs borde ge en grundläggande fysikaliska kunskaper om elektricitet och elektromagnetism och hur man kan "styra" dessa.
Genomgången Matte D kurs borde ha gett en grundläggande kunskaper inom matematiken för att kunna använda matematiken som verktyg. För att sedan kunna tillämpa dem kunskaperna bättre i en ingenjörsutbildning där grundläggande matematik är: Linjär Algebra, Envariabelanalys.
Enligt min mening så borde inte en maskiningenjör ha allt för svårt att lista ut hur man beräknar enklare grejer inom elektronik och tvärtom en elektronikingenjör borde inte ha allt för svårt att lista ut hur man räknar enklare grejer inom maskintekniken. Båda vilar på samma matematiska och fysiska kunskapsgrund.
Al_Bundy: Nu när du har börja gå över från att bara kunna programmera också vill kunna göra något mer fysiskt med "programmet". Mitt steg-för-steg råd till dig:
1. Läs på igen om grundläggande elkunskaper. (Det går ganska fort att fräscha upp minnet). Vad är ström och hur den påverkas av en resistans, o.s.v.
2. Plugga på matematikkunskaper. Grundläggande algebra är bra att kunna (ex. där det behövs: U=RI => I=U/R => R=U/I). Trigonometri kan du kanske vänta med då det handlar om vinklar o.s.v. Detta behövs för att kunna räkna på växelspänningar, faser, frekvenser, m.m.
Om inte du redan kan detta så kan du ju repetera lite ifrån Envariabelanalysen.
3. Läs på om grundläggande kretsteori. (Ex. hur fungerar en kondensator, diod(vilka sorter finns det och hur dessa fungerar)*(jag själv glömmer bort dessa lätt), o.s.v.
4. Labba labba, sätt upp en spänningsdelare och mät vad du får ut i olika punkter och samtidigt försök att beräkna dem teoretiskt för att se om du kan det hela. Eller helst först beräkna teoretiskt och sen mät som kontroll, om jag nu ska vara lite pedagogisk.
0. Läs engelska dagligen. Det är nog mitt bästa råd jag kan ge. Även om man hatar engelska så kan man inte leva idag utan det språket.
Använd: http://folkets-lexikon.csc.kth.se/folkets/ , http://www.synonymer.se/ , http://dictionary.reference.com/ (man kan även lyssna hur orden skall uttalas på engelska

Tips: http://www.khanacademy.org/ han förklara matematiken otroligt bra, fast det är på engelska då. Sedan finns det folk på youtube som förklara elektroniken på engelska bra också.
-
- Kontakt:
Tack för varningen, ska försöka vara extra noga hur jag skriver.. Som ordblind kan det i bland bli fel :/soundbrigade skrev:Men är man lite ovetande och ställer frågorna "fel" blir man mobbad ....
..Så har jag ofta använt mig av latlösningen i stället för att räkna ( som inte är min starka sida) ..koppla upp skiten med en pot, ställ på högsta motståndet först för att inte elda upp nått.. vrid & mät spänningen.. när rätt är uppnådd mät resistansen på potten, där har du motståndet du behöver =)