Styra en Nokia 3310 med en PIC?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
unzuf

Styra en Nokia 3310 med en PIC?

Inlägg av unzuf »

Tja! Jag skulle väldigt gärna vilja att alla slog sina kloka huvuden ihop och en gång för alla reder ut ett problem jag tror många har.

Det är nämligen så att jag, och många fler, är sugna på att styra en mobiltelefon med en mikrokontroller. Skicka/ta emot SMS etc.

Det vore bra om vi i denna tråden kunde samla länkar som har med detta att göra. Listor på AT-kommandon, scheman, tutorials o.s.v.

Jag har sett ett stort intresse på att styra just en Nokia 3310, förmodligen för att denna är så vanlig och lättanvänd med bra display osv. Det jag vill göra är att med hjälp av en PIC, helst en P16F628, styra min gamla 3310 och på så vis kunna skicka/ta emot SMS. Det roligaste vore ju att tolka ett mottaget SMS direkt i PICen och utföra de "kommandon" man skickar via SMS. På så vis kan man ju göra oändligt med roliga grejer. SMS-styrda relän som sätter på kaffebryggaren när man är på väg hem från jobbet osv. :D

Jag har en P16F628, en MAX232 (+ kondingarna som krävs för den), och självklart en Nokia 3310. Nu vill jag göra något vettigt med detta.

Har sökt runt som f-n på nätet och har mest hittat en massa dravel som bara krånglar till allting.

Så, vad tycker ni? Finns ett intresse att reda ut det här? :)

Här är några länkar till att börja med:

http://www.embedtronics.com/nokia/fbus.html
Bra sida med massor av information. Dock ganska krångligt att begripa vad dom menar ibland.

http://www.panuworld.net/nuukiaworld/hardware/index.htm
Diverse information om Nokia FBUS & MBUS adapters.

http://www.atrox.at/datacable/connector/index.html
Diverse info. Pin-out m.m.

http://archive.nokiafree.org/index.php/ ... obile.html
Diskussion om just detta ämne.

Tack ska ni ha! Ha de fint!
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Det finns väl trådar här på forumet där man redan gjort det du letar efter?

Sen så undrar jag om du vill kunna styra LCDn självständigt och sen köra SMS utan display? Du måste ju plocka isär mobilen om du ska ha LCDn men det kan vara svårt att experimentera med den utan också.

När det gäller att skicka SMS tycker jag du hittade den bästa länken som finns, den första du länkade till, där står det ju vilka pinnar som ska kopplas var och det står precis vilket data du ska skicka för att kunna skicka SMS.

AT-kommandon kan man nog hitta lätt om man söker efter dom. Det är väl en standard?

Hur man styr LCDn står det om här på forumet. Jag har lyckats och det var inte svårt alls. Framförallt om man har SPI pinne på PICen (osäker på om 16F628 har det) men annars är det lätt att skapa en egen.

EDIT: Såg nu att det kanske inte är så lätt som det verkar för det verkade som att det behövdes någon krets emellan, iaf till andra telefoner. Här är iaf en sida som använder M-bus: http://www.mbarron.net/mbus/
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Jag har en artikel om exakt vad du vill ha fast med en AVR istället för PIC.
Annars har jag labbat lite med Ericsson telefoner har inte prövat med Nokia.
Men Nokia telefonerna är ju mycket bättre att använda för detta ändamål än ericsson tex
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Ericsson räcker ju ganska bra om man vill skicka SMS, eller är det något som fattas i ericsson telefonerna?
Användarvisningsbild
unzuf

Inlägg av unzuf »

EagleSpirit >> Kanske formulerade mig lite konstigt, men det jag vill göra är att styra telefonen, skicka SMS etc. Displayen vet jag redan hur man skriver ut text på :) Tack för länken också!

DeeJayPA >> Okej, intressant. Du har inte lust att dela med dig av den? Kanske man lär sig nåt nytt iallafall.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Problemt är att den är i pappersformat... kanske kan fota med digitalkameran?
Användarvisningsbild
unzuf

Inlägg av unzuf »

Hehe jasså på så vis :D
Det besväret vill jag bespara dig.. svårt att få det bra kan jag tänka mig.
El-ac

Inlägg av El-ac »

Jag har fått för mig att Nokia använder något annat än AT-kommandon. iallafall 3310. tror Ericsson är bättre på det där med AT-kommandon. har sett nån gång i en långt förgången tid att någon har gjort en styrning med en t28 tror jag...
En annan sak som kan underlätta är att om telefonen stödjer textformat istället för PDU så man slipper böka med det i koden!
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Jag har själv påbörjat ett liknande projekt. Har dock blivit liggande på hyllan bra länge nu. Blev bra krångligt, precis som trådskaparen också tycker. Göra hårdvaruinterfacet (fbus eller mbus) var det lättast. Minns inte nu vilket av dem jag gjorde. Problemen kommer när man ska "prata" med telefonen. De billiga men pålitliga Nokia telefonerna som finns i överflöd (ex 3310, 3210) klarar inte av att skicka SMS i textform. Utan man måste översätta till PDU format. Här körde jag fast, då man är ny på PIC programmering, och inte har kunskaper i annat än PicBasic.
Finns som sagt massa info på nätet, tyvärr blev det lite för mycket för min lilla hjärna.

Detta tillförde ju dock inte så mycket, förutom att trådskaparen inte behöver känna sig ensamen.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

PDU formatet fixar man ju med ett program, Matseng har ju gjort något riktigt bra program för det iaf, finns på han hemsida(nerdlabbs.org?) sen finns ju PDUspy också.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Mitt projektarbete i gymnasiet var en T28 ihopkopplad med en PIC som fjärrstyrde t28'an med AT-komandon, för att skicka larm-sms, ringa...
Hade lite larmingångar.

Jag har vidareutvecklat det där lite , med lite mer finesser.
Fast det har legat på hylla lite länge nu, inte så mycket kvar på det
men skolan har kommit ivägen.
Det enklaste är om telefonen stödjer Text-mode istället för PDU, blir
mycket enklare. Om man nu inte känner för att skriva ihop
en PDU>Text vise verse rutin..

Jag valde ericsson i mitt projektarbete därför jag bedömmde det som enklaste.
Nokia verkade ha lite småmysko interface när det begav sig,
nu är det dock några år sedan..

Har ni några frågor angående detta så kan jag nog svara, så länge det gäller ericsson..
nevyn

Inlägg av nevyn »

Har arbetat en del med mobiltelefon-moduler och angående AT-kommandon så är dessa relativt enkla. Det finns en standard, men många mobiltelefoner har även utöver detta en egen standard.
Angående PDU så klarar de flesta telefoner av SMS i vanlig plain ascii text.

Arbetade mycket med en modul från Siemens, fick även med ett utvecklingskort med uartar och simkortshållare. Kanske man kan använda som ett alternativ till en vanlig mobiltelefon.

Specifikationer på AT-standarden hittar du förmodligen på nätet eller hos mobiltillverkaren.
Vanligtvis följer de nedanstående upplägg:
AT+KOMMANDO=argument1, argument2 för att kommendera telefonen
AT+KOMMANDO? för att ställa en fråga
AT+CPIN? För att se SIM-status exempelvis
AT+CMGR=1 (Läs SMS id 1)

PS. Beroende på hur telefonen är inställd kan man få notifikationer på om det ringer eller om ett SMS dyker in. Antingen på en pinner eller som en text sträng på uarten.

MvH Nevyn
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Rekomenderar också starkt gsm-modem (moduler).
Enklast är igentligen att kolla ingenom sms minnes-platserna lite då och då, så slipper man missa något meddelande..
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Nu har jag tagit upp mitt avdankade SMS projekt igen.
Efter lusläsning av
http://www.dreamfabric.com/sms/
och denna basickod
http://www.picbasic.co.uk/forum/attachm ... 1124207232
så har jag fått det att fungera att skicka SMS i PDU format med en Ericsson T10.

unzuf: Du har säkert redan löst ditt, annars kanske detta kan vara till hjälp, om du nu programmerar i basic vill säga.

Gott Nytt År några timmar i förskott.
Användarvisningsbild
unzuf

Inlägg av unzuf »

ristomemo: Nej tyvärr har jag inte löst mitt ännu.. Men detta var mycket intressant :) Tack för basic-koden. Programmerar just nu i mikroPascal och det är ju inte speciellt svårt att konvertera koden till det.

Tyvärr förstår jag fortfarande inte riktigt hur man ska få det att funka. Skulle behöva kopplingsschema för hur t.ex en Nokia 3310 ska kopplas till PICen osv. Dessutom vill jag få PICen att utföra vissa saker beroende på vilken text som står i SMSet telefonen tar emot... verkar ju vara skitsvårt.

Tack & gott nytt år :)
Skriv svar