Delta 3D printer

Berätta om dina pågående projekt.
Terho

Delta 3D printer

Inlägg av Terho »

Har läst några veckor nu om 3D skrivare och fastnade för Delta principen & Rostock modelen, verkar vara väldigt bra och billig. Har beställt nästan allt nu och är uppe i ca 3200 kr utan skruv, mutter, brickor. Jag kan typ ingenting om programmering men det kalla för Merlin programmering, får sätta mig in i det sen när det är dax :humm:

Håller på och gör en cad ritning på hela maskinen och ett exel dokument på alla komponenter som kommer användas.

Styr elektroniken kom i måndags. Ett kit på Ebay med hot end och lcd osv.

Mvh Terho.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Terho 22 maj 2014, 20:32:24, redigerad totalt 1 gång.
glemmy

Re: Rostock Delta 3D printer.

Inlägg av glemmy »

Ska bli mycket skoj att följa den här tråden!
:tumupp:

Jag (vi?) gillar bilder :D
Terho

Inlägg av Terho »

Bilder kommer. Ritar för fullt, tar lite tid och konvertera alla komponenter från 3D skrivarformat till STEP sen rita av till IPT :roll:

Plastdetaljerna bör komma nästa vecka från Slovakien :)
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Spännande tråd. Jag håller själv på att ritar upp en typ Delta så jag kommer följa din tråd. Sneglar även på Simplys Kossel tråd.

STL formatet verkar för mig helt odugligt och förstår inte varför man måste använda det, men det kanske är något jag missar.
Går det använda STL filer i något vettigt CAD program? Och då menar jag verkligen använda.?

Vad använder du för att konvertera STL till STEP?
Själv har jag importerat STL i ProE och exporterat till STEP för att sedan kunna importera dem i Inventor.
Men modellerna går inte göra så mycket med mer än att mäta på dem.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Se STL enbart som ett exportformat, och jobba i ditt CAD-progeams native format.
Terho

Inlägg av Terho »

Instep V2.2 men man måste ändra från tum till mm i programmat annars blir det konstiga mått på step filen. I Inventor kan man bara ta mått på biten för det är massa konstiga sträck på hela biten men det går och få fram måtten om man tar god tid på sig....
Wise
Kontakt:

Inlägg av Wise »

Eller så tar man hem OpenSCAD filerna och kollar måtten i dessa. Lite bökigt kanske, men då kan man ju passa på att lära sig det också :)
Terho

Inlägg av Terho »

Kanske går och konvertera bättre därifrån till step med användbara mått :P
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Det som stör mig är att det är jobbigt att mäta radier, hål, avstånd mellan hålcentrum o.s.v. men det kanske fungerar i OpenSCAD?
Känns inte som att det är värt att lära mig ett nytt program när det går så fort att rita upp nytt i de jag har.

Anledningen till att jag började importera STL var att jag först tänkte rita upp och bygga en Kossel men jag har beslutat att bygga en egen design av material jag redan har.
Jag får nog starta en egen projekttråd när jag börjat beställa hem lite grejer.
Wise
Kontakt:

Inlägg av Wise »

OpenSCAD är ett 3D programmeringsspråk. Rostock är "programmerad" i OpenSCAD. Du sätter variabler till värden, tex vilken höjd en del ska vara, eller en radie. Den bygger man upp modellerna av simpla solider som kuber och "stavar", kör joins, difference, rotate, scale etc på dessa geometrier. Jag är ingen expert alls, men jag ser potentialen i det! Väl värt att lära sig det, många fna prylar på thingiverse är från OpenSCAD.
simply
Kontakt:

Inlägg av simply »

Intressant tråd, skall följas! Rostock är ju typ "storebror" till Kossel som jag fått igång ganska precis. Same, same but different! ;)

//
Terho

Inlägg av Terho »

I går skickades plastdelarna och hobbet skruven till extrudern. Ska fundera om jag ska rita om bottenplattan och överplattan för framtida inkapsling av skrivaren för att kunna ha ett ventilationshål med biltema filter/fläkt eller alt kunna dra det till ett fönster.
Terho

Inlägg av Terho »

Fick bitarna från tjeckien i veckan, vissa bitar var bra vissa var sämre.... Provmonterat ett torn :)

Har startat upp ramps 1.4 och laddat hem Marlin-deltabot firmwaret och försökt läsa mig till hur jag ska ladda in det men går inte så bral, var nog lite för trött i går natt när jag försökte men någon som har gjort det och kan hjälpa lite? :oops:
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

I byggmanualen till k8200 sid 610 av 619 finns det en instruktion för att ladda firmware. Kolla om den kan vara till hjälp.
Finns på www.k8200.eu
Terho

Inlägg av Terho »

Mycket bra info där! Men JPROG pinnarna finns väl inte på Ramps 1.4?
Skriv svar