Hur ska jag halvera spänningen till lysdioden?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Hur ska jag halvera spänningen till lysdioden?

Inlägg av TomasL »

Är det inte dags att du börjar läsa lite elementär ellära nu då?
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Antar du menar ellära A och B.
Jag har faktiskt lånat hem böcker om Ellära A och B och det var inte mycket att komma med kan jag säga. Det stor för det mesta bara säkerhet osv och vad saker gör. Nyttigast är väll Ohmslag och föreståelse att även en liten ledning kan vara ett motstånd.

Så jag insåg att wikipedia var bättre studiemedel. :)

Men du får gärna rekommendera mig en bok som täcker grundläggande analog elektronik, grundläggande digitalteknik och klassisk ellära.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ellära Gy T, Hans Lundqvist Stefan Olofsson Liber Läromedel 1976 ISBN 91-47-01623-X (ISBN 9789147016235)
Har dock inte en aning om var du skall hitta den.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nej ett batteriet ger absolut inte en konstant ström.

Det här nivån på ellära ingår i grundskolans fysik. Men vad man faktisk snappar upp varierar ju. Men går det att komma in pa en ingejörsutbildning utan att läsa fysik på gymnasiet?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Al_Bundy skrev:Antar du menar ellära A och B.
Jag har faktiskt lånat hem böcker om Ellära A och B och det var inte mycket att komma med kan jag säga. Det stor för det mesta bara säkerhet osv och vad saker gör. Nyttigast är väll Ohmslag och föreståelse att även en liten ledning kan vara ett motstånd.

Så jag insåg att wikipedia var bättre studiemedel. :)

Men du får gärna rekommendera mig en bok som täcker grundläggande analog elektronik, grundläggande digitalteknik och klassisk ellära.
De böckerna du nämner lär både ut vad ström och spänning är, samt vad energi är. Ohms lag samt kirchofs lagar med dom klarar man sig långt. Problemet är nog att du studerar för ostrukturerat och inte testar dina kunskaper med övningsuppgifter.

Det verkar inte som Wikipedia givit något bra resultat. Gå in på biblioteket och låna de böcker du behöver istället.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

I många tillämpningar utgår vi från vad det står på väggdosor, batterier, motstånd och andra komponenter och vi gör våra beräkningar på dessa värden.
Det som är viktigt är att veta VILKA värden som är relevanta. Ett batteris kapacitet (Ah - amperetimmar) spelar ju bara roll om jag vid ett viss strömuttag vill veta hur lång tid det tar innan batteriet säckar. Värdet har ingenting med hur ljust lysdioden lyser som är kopplad till det: där kommer spänningen in (och strömmen).

Likaså, vilket många har massuppfit .. :oops: missuppfattat, är t ex effektvärden på högtalare. Ett sådant säger bara vid vilken utmatad effekt från förstärkaren högtalarkonen lossnar och far genom rummet. Och så vidare.

Kolla lite el-wikin här och där. Kolla efter enkla elböcker på bibblan och vilka ger lite bra info om olika förhållanden.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Det finns faktiskt en bok som jag kan tänka mig läsa. Jag har läst en förut men det skulle kännas bra att repetera lite.

http://www.adlibris.com/se/bok/tillampa ... 9144006796

Men jag tyckte den var lite liten av sig enligt mig. Den hade knappt någon digitalteknik och ca 70 av sidorna var bara historia.
Men men just bara ellära så kanske man kommer väldigt långt ändå?

Ellära för just högskolenivå skulle nog vara bra. Det är väll lite grundläggande analog och digital elektronik.
ds77

Inlägg av ds77 »

Jag skulle nog leta efter två separata böcker, en för analog och en för digital elektronik. Gärna på gymnasienivå och gärna med i alla fall 20 år på nacken eller så... (detta bara grundat på förutfattade meningar om skolans förfall :) )

Sedan skulle jag nog vänta lite med den digitala biten och lära de analoga grunderna ordentligt först.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Glöm att försöka läsa vare sig analog eller digital teknik, du saknar de elementäraste grunderna i ellära, börja med det först. Som till exempel den boken jag refererade till.
Det var den läroboken jag hade när jag gick i gymnasiet (4-årig teknisk) på 70-talet, dock kanske det vore bra att repetera grundskolans fysik först, då även den boken troligen är i svåraste laget (om man inte har full koll på fysiken).
När du kan elläran, både likström och växelström från boken, kan du gå vidare med del 2 i serien.
Därefter kan du börja med grundläggande elektronik.
Först därefter kan du börja med analog elektronik och digital elektronik.
Troligen är den brevkursen som finns på min manualsida en bra start också, dock är den på engelska.
Har inte tittat på den egentligen, men eftersom det är en utbildning från någon av försvarsgrenarna i USA, så kan man kanske utgå ifrån att den är relativt grundlig.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Då kan jag lika gärna läsa den där Tillämpad Ellära? Att läsa gamla böcker är väll inget att rekommendera.
Problemet är att jag vill ha en grundkurs inom analog och digital, men det finns inte direkt så enkla böcker. Alla böcker är på minst 600 sidor styck.
Senast redigerad av Al_Bundy 3 oktober 2013, 19:29:28, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Gamla böcker är bra, då de inte är så förb flummiga.
Men det är fullständigt meningslöst att ens lägga tid på Analog/digitalteknik, när du inte har de elementära grunderna.

Ju tjockare desto bättre.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Den boken kan säkert fungera ändå.
Spanan också in (gamla) böcker som hette Elektronik För Alla. :tumupp:
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

TomasL skrev:Gamla böcker är bra, då de inte är så förb flummiga.
Men det är fullständigt meningslöst att ens lägga tid på Analog/digitalteknik, när du inte har de elementära grunderna.

Ju tjockare desto bättre.
Det jag brukar göra är fusk-formelsamling av böcker.
Just nu håller jag på med en bok som heter "Vägen till C" och där håller jag på göra en egen formelsamling. Då slipper jag plöjja igenom alla uppgifter. Då har jag allt framför mig :)
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

soundbrigade skrev:Den boken kan säkert fungera ändå.
Spanan också in (gamla) böcker som hette Elektronik För Alla. :tumupp:
Har lånat hem dessa böcker en gång i tiden. Inte alla, men det var ända upp till 4 tror jag.
Dammiga och gamla. Kändes som bäst före datum har gått ut. :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

EFA-böckerna är mycket bra, i princip allt som står i alla fall de första böckerna är precis lika aktuellt idag som då de skrevs, är väl möjligtvis beteckningarna på en och annan OP-förstärkare som inte är riktigt färskt, men i övrigt så.

Går man igenom dem och lär sig det som står i dem, så har man en mycket bra grund att stå på.
Skriv svar