Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
drh

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av drh »

stenD skrev:ser du några vågmönster?
nä, men jag ska köra lite till innan jag lämnar någon definitiv rapport :)
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Idag blev det en beställning på

Nu ska bädden uppgraderas
331.jpg
Och lite isolering till extrudern
332.jpg
Och ett 12V 30A från ebay
333.jpg
http://store.qu-bd.com/product.php?id_product=61

http://store.qu-bd.com/product.php?id_product=10

http://www.ebay.com/itm/-Universal-12V- ... 0832919205
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

AndLi skrev:VARNING!! Ingångarna till termistorerna är HELT OSKYDDADE!
http://www.velleman.eu/images/tmp/K8200diagram.jpg (det är egentligen en BMP, och sånna får man tydligen inte ladda upp här)
Se nere i högra hörnet!

Jag skruvade med vår och försökte rätta upp bädden så den skulle bli plan, efteråt visar temperatursensorn konstant 162 grader.
Mäter jag vid kontakten på löskopplad givare får jag 100k, växlar jag ingångarna får jag OK värde.

Lödat av R7,C7 och de är korrekta, men endå mäter jag ca 1V på utgångspinnen utan sensor ansluten, på den andra ingången är det mer korrekta 5V.

Hur jag lyckats paja den vet jag inte, men visst spänningen var på när jag mekade, en kortslutning av givaren bör den klara, så det lutar åt en ESD smäll
Jag lyckades också grilla ingången när jag höll på att rätta upp värmebädden. Hur gjorde du på kretskortet?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag drog en tråd från pinne 85(ADC12) på µC till motståndet R7. Sen skar jag av orginalledaren på baksidan av PCB vid vian (högt upp vid stegmotordrivarna), tanken från början var att lödda på mig vid vian, men det var enklare att bara fästa den vid paden på motståndet. Så man kan ju såklart skära den var man vill.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Det var pilligt att löda på så små kretsar, speciellt om man är förkyld. Lödningen blev jättebra och jag var glad ända tills jag såg att tråden satt på fel pinne, shit!
DSCN3970.JPG
DSCN3949.JPG
Senast redigerad av BEEP 30 september 2013, 22:13:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Mmm...
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Den där patchen är ruskigt lik min, nästan så jag funderade på om jag tog några bilder på den... :)

På tal om min Z har jag idag skrivit ut en http://www.thingiverse.com/thing:7958 (en kul pump, helt meningslös, men fungerande!!)

Det är ett ganska högt objekt men en hopplös form att se vågformen på, jag kan dock tycka att den avtar lite ju högre upp jag kom.

Jag hade en plan att idag skriva ut något med en lång plan sida i X led (samma riktning som bommen extrudern sitter på) och på så sätt se om det var lagret till höger som hakade upp sig lite nu och då.Sen går jag ut och tittar på printern och inser att extrudern sitter ju fast...Så det testet la jag ner och skruvade isär och limmade fast muttern i plasten istället, det knakade än lite mer ett tag, sen lossna nog limningen.

Tittar jag på lagret högst upp på Z när jag snurrar gängstången rör det sig, annars ser inte gängstången krokig ut på plats.
Jag är nog inne på att det är så att när Z buktar ut mot värmeplattan trycker den också ner skrivarhuvudet något, och drar upp det 180 grader senare.
Undra om jag kan övertyga börsen om att den behöver en kulskruv :) annars funderar jag på någon lösning med muttern under alltihop och där den bara påverkar uppåt.. typ http://www.thingiverse.com/thing:20147 .
Men man borde väl vilja ha så lite anläggningsyta som möjligt på ovansidan av muttern så att den inte kan överföra några böjningar till Z bommen..
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag tror fortfarande på att sätta en skruv och en motor till på andra sidan portalen. Då kommer den att röra sig lika över hela längden.

Du skulle ju kunna testa med att skriva ut samma pryl placerad på olika ställen. Då borde man kunna verifiera om det är det problemet eller inte.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det var det jag tänkte jag skulle verifiera med att skriva ut en bit som var 10cm lång i X led, men insåg att det inte kan ändra något då extrudern sitter still och det är bordet som rör sig i X led, hade extrudern rört sig längs sin balk hade man kanske kunnat få koll på om den rör sig ojämt.

Jo en skruv på var sida hade varit trevligt, men det kräver en hel massa delar och säkerligen en stegmotordrivare till.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Aha. Tänkte inte på det.....

Du får flytta på den i så fall.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Jag tror att "vågmönstret" nu är helt borta, dock så tappar den ibland lite i X och Y-led.
334.jpg
edit: stavar som en kratta
Senast redigerad av drh 30 september 2013, 23:10:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Jag har också lite problem med min PLA finplast (gröna) - kan det vara fukt?
335.jpg
Har provat lite olika temperaturer (vid 180 grader matades den inte ut som den skulle)
336.jpg
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

PLA ska torkas. iaf när man formsprutar det. har även för mig att vi brukar köra ca 175-180 grader på det. så testa 180 grader.

det smälter vid ca 150 grader har jag för mig.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Förutom värmen, har du provat att öka mängden den matar ut? Är diametern exakt samma?
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

prova och lägg rullen i en varmlufts ugn 75`över natten innan du printar, förvara i zip bag
Skriv svar