Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
drh

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av drh »

konig7070 skrev:Config--> EEPROM.
Ja det är ju helt klart smidigare
328.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Första utskriften gick inte så bra. Extrudern matade ut mindre plast på några ställen som hängde kvar på munstycket och la sig på andra ställen. Värmebädden är en katastrof (berg-och dalbana).
Senast redigerad av BEEP 17 oktober 2013, 18:35:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Det ser ut som att dina skruvar sticker upp!
Gör dom det lär munstycket ryka om du kör över dom.

Ett tips är att börja med tratten, mycket lättare att få till.
Ett tips till är att köra några extra varv innan print, så att matningen av plasten kommer igång som den ska.
Senast redigerad av drh 29 september 2013, 21:37:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

mät diametern på tråden på några ställen, ta medelvärdet och mata in i slicern's konfiguration
Min tråd var inte 3.0 utan 2.9.
Har du kört med fint sandpapper på bädden?
Har du kört med vitlim och vatten? en del lim och 8-10 vatten, blandas väl och stryks ut på bädden med hushållspapper
Funkar så fint efter ett antal gångers utstrykande så att jag nu mera inte behöver ha på mer.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

just det ja, jag kör med skirt loops = 3 och loops 2.
Vid små prylar som trädgrodan hjälper det med brim 2 mm.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Jag vet att skruvarna sticker upp men värmebädden är så böjd i kanterna att dom går fria.

"Ett tips till är att köra några extra varv innan print, så att matningen av plasten kommer igång som den ska."
Hur gör man det?
Senast redigerad av BEEP 17 oktober 2013, 18:36:14, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Öka antalet Loops i Slic3r.

På stora objekt kan det räcka med ett par, men är det ett litet brukar jag låta den göra 6 stycken varv.
329.jpg
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Printade en provbit 20x20x10mm, blir helt ok
330.jpg
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

ser du några vågmönster?
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

"Första utskriften gick inte så bra. Extrudern matade ut mindre plast på några ställen som hängde kvar på munstycket och la sig på andra ställen."
Efter stund så börjar extrudern få problem med att mata fram plast. Verkar som det går trögare och trögare. Har provat att höja spänningen på vian till 0.455 och 0.485 vilket fördrödje tiden tills det börjar strula. Jag misstänker att temperaturen sjunker i munstycket så jag undrar hur man höjer den?
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Kan du se att temperaturen sjunker på grafen under utskrift?

/// Marcus
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Nej den sjunker inte på grafen men nu fungerar plötsligt extruder matningen. Jag har problem med värmebäden som verkar slå sig när den blir varm. Jag får demontera plattan och hoppa på den några gånger så kanske den blir rak :)
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

BEEP skrev:"Första utskriften gick inte så bra. Extrudern matade ut mindre plast på några ställen som hängde kvar på munstycket och la sig på andra ställen."
Efter stund så börjar extrudern få problem med att mata fram plast. Verkar som det går trögare och trögare. Har provat att höja spänningen på vian till 0.455 och 0.485 vilket fördrödje tiden tills det börjar strula. Jag misstänker att temperaturen sjunker i munstycket så jag undrar hur man höjer den?
Jag kör med 0.55 på extrudern
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag har införskaffat ett 4pack ikea speglar efter det att jag tröttna på orginalbädden, mycket sannolikt kommer den inte bli uppvärmd utan kör med blå maskeringstejp. (Jag har inga planer på att köra annat än PLA)

Beep: har du kollat så att det lilla kugghjulet på extrudern inte är ocentrerat? Min matade plast fint en stund sen tvärstanna den och gav man den en knuff gick den fint igen en stund. Lite markeringar på kugghjulen visade att det alltid var på samma ställe. Lossade stegmotorn lite och körde den halvlös, spännde fast den där den hamna och sen dess har den biten funkat.

På tal om Extruder temperatur är det någon bit som inte funkar/jag förstår i kopplingen mellan Reptier host och Slic3r.
Öppnar man Slic3r konfigurationsfönster och går in under Filament Settings och ändrar Temperaturer är det inte dessa värden som kommer hamna i genererad G-code.
Tittar man i Printer Settings taben i Slic3e under Custom G-code och start G-code står det "M109 S190 " hårdkodat till 190 alltså, tydligen ska man kunna köra S[temperatur] i äldre versioner men om jag förstog det hela rätt så är det trasigt efter multi extruder supporten lades till. Men det ska finnas någon [Extruder_temperatur_0] att använda istället. Men det står olika överallt och nästan ingen verkar använda denna feature. Jag tycker det vore väldigt behändigt att bara kunna ändra temperaturen genom att ändra fillament setting i repetier..
Hur ändrar alla andra sina extruder head temperatur? Default setting i Printer Settings i Repetier?
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

Jag har upptäckt det problemet med temp ändringen så jag går till g-code editorn och ändrar manuellt. Fast jag är tillbaka till 190 grader så nu behöver jag inte ändra längre.
Skriv svar