Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Berätta om dina pågående projekt.
KristoferV

Re: Bild-/byggtråd Velleman K8200 3D-printer

Inlägg av KristoferV »

Gimbal skrev:
choppertony skrev: Segersäkring sa vi förr. C-klips har jag inte hört innan.
Nä Jesus clip heter det.
vadå alla har hört talas om dem men ingen har sett dem (när dem flyger iväg alltså) :D
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Nej, det är snarare när man sätter dit/tar bort dem och man lutar sig fram för att se bättre, klämmer lite hårdare på tången, försiktigt nu, försikt-SPROING-JESUS.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

drh skrev:Prova att göra som jag fick göra - lägga brickor i mellan för att få bort spänningarna.
Det hjälpte inte men det blir bättre och bättre när jag för vagnen fram och tillbaka så trögheten kommer att försvinna med tiden. För att skynda på inkörningen så satte jag axeln i borrmaskinen och körde in lagerna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Blev lite kolfiberdelar gjorda idag
313.jpg
Noll glapp
314.jpg
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jag lärde mig härom dagen av en kille som säljer finkulbussningar från tyskland att kulbussningar aldrig fungerar förrän man pressat i dem i ett hål enligt spec. De kan vara både tjocka på mitten och krokiga innan de blir inpressade rätt. 15 grader inpressningsvinkel och så H6 eller om det var H7 på det. Innan det funkar de inte som tänkt.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Dom här lagerna är billiga med små ojämnheter på kulorna. Det mesta av det försvann när jag körde in dom med borrmaskinen.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Vad är det egentligen som får det att bli så vågigt i Z led?
Jag var helt övertygad om att hela huvudet flyttades i både X & Y led efterhand som den böjda Z gängstången går runt runt.
Det skulle förklara varför vågigheten har samma frekvens som gängan.

Men när jag tittade på mina utskrivna plastbitar noterar jag att de inte alls är förskjutna i X/Y led utan vissa lager är helt enkel mindre i X/Y. Så om jag skriver ut en cylinder kommer vissa lager ha en mindre radie än andra, inte samma radie men förskjutna som jag trodde.

Så vad beror detta på?`Känns inte som att det borde vara ett avrundningsfel i stegmotor/ vald lagertjocklek. Det sitter väll en M8 med 1.25 mm stigning per varv, och 200 helsteg på ett varv, alltså typ 0.00625mm per varv, visst blir det ett avrundningsproblem, men väldigt litet..

Så är det så att gängstången går tyngre vissa delar av varvet och då tappar steg? och då kommer vissa lager pressas ut mer än andra??

Var på 3DVerkstans och hämtade plast och tittade på deras skrivare (makerbot version?) och kvaliteten var något helt annat än vad jag lyckas med! Så nu vill jag ha bort vågorna från Zled..

Och på tal 3Dverkstans verkar deras plast riktigt trevligt, inte hunnit prova den så mycket, men det känns som det blir en mjukare och glansigare yta än på Vellemans egna naturella plast (jag provkörde 3dv illgröna)
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Eftersom det bara sitter skruv på ena sidan kanske hela vagnen lutar när skruven är skev och resulterar i olika lagertjocklekar?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Hur menar du? Att ändan utan skruv skulle hacka upp lite nu och då och inte i takt med den med skruv?
Jag tycker det verkar som om vågorna är jämna över hela utskriftsbiten, oberoende nära/långt ifrån skruven. Men jag ska köra lite mer tester på måndag.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Nej, jag menar att den skulle hacka upp i takt med skruven. Eller snarare skruvens böjning. I så fall så höjs och sänks ju munstycket. Dvs att t ex 0,2 mm höjning inte blir 0,2 mm varvet runt utan kanske 0,1 vid 180 graders rotation av skruven och 0,3 vid 360 (fast förmodligen mindre skillnader än så förstås).

Har du en indikatorklocka så borde du ju kunna kolla det med några joggningar.
Senast redigerad av jihe 27 september 2013, 22:29:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Jag tror att man får ett annat resultat om man limmar fast muttern som nu ligger löst i "plastlådan" på Z.
För om muttern lyfter lite i ena kanten beroende på hur gängstången står så kan det nog bli lite ojämnt.
Ska bli väldigt spännande att se om kulskruven löser det hela.

Det är iaf min teori så här dags på dygnet :)
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

drh@ Nu har jag gått igenom hela tråden men hittar inte det du skrev om remspännare
Kan du komplettera ?
Har du nån stl fil?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

drh: jag är också fundersam på den där muttern, jag har hört det knäppa och låta från den plastburken ibland. Man borde kanske gjort en hel hållare i nylon eller pom eller någon fet plats och gänga direkt i den boten.

jihe: jo jag har en indikatorklocka, får provköra på måndag, man borde ju kunna småstega upp en massa gånger och se om det missas några steg med och om de är lika stora.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

BEEP skrev:
drh skrev:Prova att göra som jag fick göra - lägga brickor i mellan för att få bort spänningarna.
Det hjälpte inte men det blir bättre och bättre när jag för vagnen fram och tillbaka så trögheten kommer att försvinna med tiden. För att skynda på inkörningen så satte jag axeln i borrmaskinen och körde in lagerna.
Brickorna gjorde sista lilla biten för att det skulle gå jättelätt. Jag är nu super nöjd med friktionen :tumupp:
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

stenD skrev:drh@ Nu har jag gått igenom hela tråden men hittar inte det du skrev om remspännare
Kan du komplettera ?
Har du nån stl fil?
Det enda jag kommer ihåg om att spänna remmen var att jag gjorde ett hål avlångt
114.jpg
Skriv svar