bra eller mindre bra linjärlager

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
simply
Kontakt:

bra eller mindre bra linjärlager

Inlägg av simply »

hej på er i kunskapsbanken...

när plånboken styr vänder man sig oftast mot öst (hej kina!) men som alla vet får man oftast det man betalar för.
jag som dock inte sysslat allt för mycket med linjärlager, har dålig koll på vad som är dåligt dåligt, eller bra dåligt.

det kit jag nyss inhandlat från öst varierar lite vad gäller "glidbarhet" på slädarna.
frågan är hur "riktiga" linjärlager uppför sig?

skall släden med ett litet putt glida som på såpa över skenan, eller är det ok så länge de går att röra över skenan utan
allt för mycket kraft från ett pekfinger, typ!? dessa slädar är av modellen "HIWIN MGN12H".

tror förvisso inte det spelar så stor roll i min applikation, men det är ju alltid bra att veta.

tack på förhand...
//andreas
Användarvisningsbild
ylle

Re: bra eller mindre bra linjärlager

Inlägg av ylle »

Har inte nån större erfarenhet, har monterat några stycken på jobbet vid reparationer.

Dom glider inte så lätt, iallafall när dom är nya. Ett pekfinger med kraft bakom är nog en bra jämförelse.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nej dom ska inte glida allt för lätt, glider dom superlätt är det ett tecken på att dom inte är förspända nog och i stället glappar.
simply
Kontakt:

Inlägg av simply »

crap! ;)

jag har ett av tre lager som då kanske glider lite föööör lätt då. går det att tajta åt dem lite kanske? det finns två
skruvar på vardera sida om släden (kortsidorna).

men, men, tror det kommer duga bra ändå.

tack för infon!
//A
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Med dom belastningarna du har så tror jag dessa glapp är omärkbara, men skulle du börja belasta lagerna lite närmare deras maximala gränser så skulle du kunna se att den som går riktigt lätt glappar lite...
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Hur lätt dom ska gå beror på vilken typ av skenor det handlar om, både vilken förspänning (högre förspänning=stabilare men mer motstånd) och vilka tätningar som sitter monterade.
Sen om linjärlagren är begagnade så kan dom självklart även vara slitna.
distordera

Inlägg av distordera »

Hiwin är ett bra lager trots det illavarslande namnet. Vi har sådana på massor av ställen i jobbet.
Beträffande hur lätt det ska gå över sin skena så kan man beställa vissa vagnar med önskad tröghet (förspänning). Vet dock inte om Hiwin erbjuder detta.
Så det finns ingen lathund här, man måste helt enkelt veta vad man är ute efter.

Ditt utvalda linjärlager är gjort för mindre applikationer så jag tror att det är normalt att det glider ganska lätt.
Ett hett tips är att INTE börja fippla med skruvar. Det är inte särskilt roligt att få ihop det igen.
Skriv svar