Bryta strömmen på sekundärsidan av konstantströmsdrivare ok?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Anders Olsson

Bryta strömmen på sekundärsidan av konstantströmsdrivare ok?

Inlägg av Anders Olsson »

Hej!

Jag sitter och designar en mojäng som ska ha en LED på ca 10W i en miljö där det stundtals kan bli upp mot 150 grader varmt. Det kommer att finnas en termostat intill LED:en för att bryta strömmen när det blir för varmt för att LED:en ska trivas.
Ovan nämnda LED måste ha tillräckligt temperaturtålighet och jag har bara hittat lämpliga sådana utan inbyggd strömreglering.
Jag vill helst slippa seriemotstånd på grund av att det blir ganska mycket värme vid dessa effekter.

Finns det nån risk med att driva detta med en konstantströmsdrivare och låta termostaten bryta på sekundärsidan?

Jag har labbat med lite clasohlson-grejor jag har hemma och det verkar funka fint att bryta på sekundärsidan, men grejen jag designar ska helst fortsätta att fungera i tio år eller så.
Användarvisningsbild
Henry

Re: Bryta strömmen på sekundärsidan av konstantströmsdrivare

Inlägg av Henry »

Vissa typer av switchade drivare överlag har en minimilast som bör hållas med tex lämplig resistor. Utan last kan vissa typer kort och gott gå sönder medan många normalt klarar av det utan problem då de kan vara byggda för det eller helt enkelt ha en inbyggd resistor i sig, allt hänger på vilket drivare du tänkt dig.

Men skall det hela hålla i 10 år och kanske tom även garanterat i ditt fall så får det nog kostas på lite för man vet ju tex vanliga datoraggregat som havererar efter bara några år pga dåliga kondingar tex.

Om det används en LED på 10W så kanske en resistor inte gör så mycket extra ändå för värmeavledningen då väl kylningen för LEDen redan är rätt tilltagen? Då blir det också mycket enklare med brytning och dylikt och en livslängd på 10 år kan i det närmaste garanteras så länge som LEDen håller för temperaturerna och det är en effekttålig resistor som används.
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Led med omgivningstemperatur på 150C är ingen bra kombination. Det kommer naturligtvis funka ett tag, men livslängden kommer förkortas avsevärt. Du bör undvika att gå över 60C. 10år kan du glömma direkt.
Varför man ska undvika bryta en strömkretts är för att vid tillslag kan spänningen vara väldigt hög. Led är en halvledare och är kännslig för överspänning. Detta kan säkert funka ett tag, men har säkert negativ inverkan på livslängden även detta.
Då är det bättre att satsa på en halogenlampa vid dessa temperaturer. Alternativt fiberoptik.
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Det finns en existerande design med en 20W halogenlampa, men det skulle inte skada med lite mer ljus.
Jag vill inte gå upp i effekt på halogenlampan då det bland annat kommer att leda till problem med att lampan blir för varm.

Att den ska klara 150 grader har med att göra att systemet där den sitter stundtals kan bli 150 grader.
Lampan kommer dock vara avslagen när systemet värms upp (eller stängas av med termostaten om man glömt den på).
I de flesta fall kommer man ta bort lampan när systemet värms upp, men i vissa fall kan man vilja montera den på ett svåråtkomligt ställe och ibland kanske man råkar glömma att ta bort den.
Man kan förstås offra lite livslängd för att kunna montera den svåråtkomligt.

Drifttiden på en sådan lampa blir säkert bara några hundra timmar per år. Frågan är mer om strömförsörjningen klarar att sitta inkopplad år efter år, särskilt om man bryter på sekundärsidan.

De LED jag kollar på har både "Junction temperature" och "Storage temprerature" på 150 grader, så man kan tycka att de åtminstone borde klara 150 grader under begränsad tid när dom är avslagna utan att livslängden förkortas allt för mycket, eller?
Det skulle vara kul med nån slags data över livslängd kontra temperatur för nån vanlig sorts högeffekts LED så man kunde räkna lite.
I praktiken kommer nog temperaturen aldrig bli så hög som 150 grader, kanske 120-130 grader är min gissning och man kommer som sagt normalt plocka bort lampan innan man värmer systemet om man kan.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jag vill inte gå upp i effekt på halogenlampan då det bland annat kommer att leda till problem med att lampan blir för varm.

Sätt in 2? Annars kanske en HID kan vara ett alternativ (finns MC varianter på en 10W eller så som väl ger mer än en 10W led?) livslängden är visserligen nog inte som en LED men förmodligen billigare men då får det brytas på primären pga HV om det behövs men då blir det ljus så det räcker och blir över.

Angående LED så hittade jag denna pdf lite snabbt från Philips och visar en del men de håller visserligen tempen en bit under 150 grader och visar dock ingen vid just denna temp tyvärr men det var inte så långt ifrån på något ställe tyckte jag mig se när jag skummade igenom det.

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... 9249,d.bGE

Angående drivaren så går det på ett sätt inte att svara på om den klarar av det eller inte. Förmodligen klarar den av att låta sekundären vara öppen men om den klarar av en livslängd på 10 år kan vara en annan fråga.

Vanliga switchade enheter gör det normalt inte får man väl säga och skall man ha det garanterat (om det är saken i ditt fall) så är inte vanliga elektrolyter och dylikt rätt väg att gå såvida de inte är lätt överdimensionerade och inte blir uppvämda från någon kylfläns eller dylikt och har hög kvalitet så håller de säkert bra längre men 10 år är nog ändå att sträcka på det en del och speciellt om den vore inkopplad 24/7.
gkar

Inlägg av gkar »

Kör du konstantströmsdrift av LED skall du inte lägga brytaren i serie, utan parallellt med LEDen. Dvs du kortsluter den, det är ju konstantströmsdrift så strömmen blir ju samma hela tiden, spänningsfallet över brytaren noll, dvs noll i effektutveckling.
Bara förluster i nätdelen, men den är väl switchad antar jag?..
Skriv svar