Tanke/uppläggshjälp: Videoguider inom ARM Cortex (STM32)

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Korken

Tanke/uppläggshjälp: Videoguider inom ARM Cortex (STM32)

Inlägg av Korken »

Godagens kära forumstomtar!

Som många vet så börjar suget för de kraftfullare MCUerna bli allt större så jag tänkte dra mitt strå i stacken (själv har jag helt migrerat från AVR till Cortex-familjen).
Min plan är att göra en serie videos (på både ish-nybörjarnivå och lite mer avancerad nivå) om perferienheter på en vald MCU.
Jag gör detta för att få lite bättre koll på vissa saker själv och dels för att jag vill bli bättre på att förklara saker inför min doktorsutbildning. Hela serien kommer vara på engelska.

De jag vill ha hjälp här är:
  • - Hur lägger man bäst upp en detta? Dvs, vad ska man ta med och vad ska man inte ta med när man spelar in? Jag tänkte skriva kod i realtid (med ett manus). Men hur ska man strukturera upp sitt manus så det blir godtyckligt "bra".
    - I vilken ordning ska man ta perferienheterna? Typ GPIO, UART, SPI, I2C osv...
    - Jag tänkte göra detta mot STM32F0/STM32F4 (Cortex-M0/M4), invändningar? Mest då dessa använder jag mest, kan bäst och har ett bra bibliotek av kod bakom.
    - Allmänna tips från er som har gjort något liknande tidigare?
Tänkte göra en testvideo och låta folket här kolla på den och ge feedback så jag har ett test innan jag drar igång på riktigt.
Hoppas man kan få lite feedback här! Detta tror jag kan vara av nytta för många. :)

Lite osäker på om jag ska lägga denna i Mikroprocessorer, men flest ser det nog här som är intresserade.
Senast redigerad av Korken 20 september 2013, 09:31:14, redigerad totalt 1 gång.
TobiasEinarsson

Re: Tanke/uppläggshjälp: Video guider inom ARM Cortex (STM32

Inlägg av TobiasEinarsson »

Jag har tyvärr inte mycket att bidra med vad gäller förslag på upplägg men jag tycker att det låter mycket intressant och ser fram emot videoguiderna!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

* Använd ett videoformat som har bra stöd och kvalite t.ex Ogg theora eller H.264
* Videotjänst som fungerar på många plattformar (ur.se har lyckats)
* En klar röd tråd där nästa steg bygger på föregående och man undviker hoppande.
* Bestäm vilken förkunskapsnivå som krävs och undvik därmed förklaringar av självklarheter
* Förklarar sådant som används. "Detta är utvecklingskort med JTAG port" osv..
* Ordningen du föreslog är nog vettig: GPIO, UART, SPI, I2C då GPIO är det enklaste, UART är lite mer komplext men välkänt osv.
* Testa videon på lämpligt klientel
* Variera rösten, övh så att den är bekväm att lyssna på länge
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Om du ska skriva kod så snabba upp uppspelningen när du skriver.
Det är otroligt segt att kolla på folk som kodar.

Typ spela upp 10 rader kod på 10 sekunder sedan gå igenom och förklara vad koden gör.
Om man försöker förklara när man kodar blir det lätt att man växlar mellan att tänka på vad man ska skriva och säga och så blir det "Och detta argumentet är... öööö... Portnumret... ööö som är nr 5"
Om man kodar klart en sektion och sedan pratar medans man visar med mus markören blir det bättre.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Victor har helt rätt.

Själv tycker jag att det är bäst när den som gjort videon redan har skapat "kod bitarna" som han tänkt förklara, och har dom på sidan om.
Och från början så flyttar skaparen in en "kod bit" och förklarar den för att sedan gå vidare till nästa punkt eller "kod bit" som först då lyfts in i editorn.

Bara för att förtydliga så är det bäst om det inte finns någon kod från början som är visuell för den som tittar på videon.
Utan att lyfter in bit för bit, det är mycket lättare för den som försöker lära sig om man bygger upp programmet bit för bit.
plus att man lätt annars sitter och kollar på resten av koden som är visuell men inte beskriven om det går långsamt eller om det är tråkigt :)
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Håller med. Sedan tycker jag att man bör hålla dialogen ganska kort men kärnfull. Varje mening ska ha ett syfte så att säga. När man läser en bok så tar man ju till sig informationen två-dimensionellt och kan scanna och hoppa fram och tillbaka med blicken för att plocka ut det viktiga. En video måste ju förmedla informationen mer linjärt. Då gäller det att man istället utnyttjar tillfället att trycka på det som är viktigt, svårt eller på annat sätt behövs lyftas fram via betoning etc.

Börja gärna varje kapitel med en snabb genomgång av syfte och förväntat resultat (dvs vad man ska ha lärt sig från videon)

Bra initiativ Korken! :tumupp:
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

blueint skrev: * Variera rösten, övh så att den är bekväm att lyssna på länge
Håller helt med. Finns inget värre än att lyssna på en röst som bara maler på i samma tonläge.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Det här ser jag fram emot, jag borde verkligen ta steget från AVR till nått kraftigare.

MVH: Mikael
SvenW

Inlägg av SvenW »

Godagens bäste Kork!
Ser fram emot att titta på dina videor!
Gör bara inte för mycket reklam, såvida du inte får bra betalt :-)

Skriva i realtid går inte som tidigare sagts, men kanske kan du visa
lite kod medan du förklarar vad som skall hända.
Måste det vara på engelska? Kan du inte börja på svenska för
att sedan översätta om det blir av intresse?

Vad gäller periferienheterna, så börja med GPIO som alla måste ha,
DAC för att den är lätt, därefter TIM för att den är användbar
men tarvar förklaringar. Därefter kanske FLASH, SPI, I2C ...

Det är också bra om du berättar varifrån saker kommer.
Man brukar ju alltid ange referenser när man skriver uppsatser,
och det hela kan ju bli mycket mer användbart för lyssnaren om
han/hon själv kan ta hem sakerna och ta efter dina exempel.
Och sedan gå vidare på egen hand.
DavidS

Inlägg av DavidS »

Jag har planer på att lära mig lite ARM och det vore väldigt intressant om du gjorde guider.
Gör gärna en textbaserad guide/genomgång av vad för hårdvara som kan krävas för att följa video-guiderna.

Angående realtidskodning så är ett bra alternativ att ha en större källkod uppdelad i massa småmoment. Alltså typ Tut1_1, Tut1_2, Tut1_3, Tut1_4 osv, då kan du lägga all källkod både som en zipfil som kan användas i valfri utvecklingsmiljö och en webbsida med "code-tags" och länkar till olika tidpunkter i dina videos.
Det blir då också lättare att lägga till utförligare beskrivningar(i källkoden och på webbsidan) om användare har något de inte förstår eller om du missar något viktigt i en video. Du kan till exempel på webbsidan länka till dokumentering eller andra artiklar som går in mer djupare på hur exempelvis DMA eller UART fungerar. På youtube går det ju också att lägga in klickbara länkar på själva videon så det är ett bra komplement med en textbaserad guide vid sidan om.

När jag läste en distanskurs i grunderna för mikroprocessorprogrammering så var det ett liknande upplägg som jag försökte förklara ovan och det var för mig ett bra sätt att ta in information på(det blir som att sitta med en bok samtidigt som en föreläsare går igenom det viktiga). Andra kanske föredrar att enbart kolla på videon för att sedan sätta igång själv.

Får lov att passa på att ställa en relevant(?) fråga också:
Har sedan tidigare ett utvecklingskort baserat på en STM32F103RBT6(Cortex M3) och skall inhandla följande från Farnell eller annat ställe när det kommer in i lager: 32F429IDISCOVERY (Cortex M4 med diverse lull lull.)
-edit- Såg att den har en 32bit FPU också. Kan ju vara väldigt användbart.

Har ingen JTAG-programmerare nu så det kommer beställas så fort jag vet vad jag skall ha. Skulle exempelvis denna fungera: USBprog 3.3? Verkar åtminstone ganska universell och jag vill helst slippa en parallellportsadapter så jag kan köra allt via bärbar dator.
Senast redigerad av DavidS 19 september 2013, 21:59:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Tackar för all information och tips! :tumupp:
Jag ska dra ihop en draft och spela in i nästa vecka så kan folk säga vad de tycker och vad som ska ändras.
Men funderar på att göra de ni sa om att klippa in kod som ni sa, men det känns som att man lätt kan tappa den röda tråden då. Men vad tror ni? :humm:

SvenW:
Ja, den kommer vara på engelska. Detta för jag kan det bättre än svenska när det kommer till tekniska termer samt att en större målgrupp kan nås.

DavidS:
Köp ingen JTAG! Du har ju SWD på utvecklingskorten. :)
DavidS

Inlägg av DavidS »

Jag verkar sakna SWD på det utvecklingskort jag har just nu(STM32-P103) men tänkte att det kan vara bra att ha en JTAG hemma. Man vet ju aldrig när det kan behövas.

Blir kul med en guide. Ska se till att få hem en JTAG så kan jag kanske börja med min M3 om det inte är väldigt specifika instruktioner för M0/M4 i första delen.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Köper du ett Discovery-kort så ingår det en STLink v2 på kortet, den kan jag verkligen rekommendera!
Jag kapade ett STM32F0-Discovery så bara STLinken va kvar och de är min programmerare idag. :)

När det gäller kompatibilitet, så ska koden vara så gott som rakt utbytbar mellan M0/M3/M4. Ska vara väldigt lite iaf.
DavidS

Inlägg av DavidS »

Det låter kanon. Tack för infon!

Tar då och väntar ett tag tills nya Discoverykortet finns att köpa så lägger jag med en v2 i samma beställning utifall jag behöver en i framtiden.
Användarvisningsbild
NULL

Re: Tanke/uppläggshjälp: Videoguider inom ARM Cortex (STM32)

Inlägg av NULL »

Du kan ju koda med bara bild, och lägga på ljud efteråt(eller byta ut ljudet).
Skriv svar