Lizerd´s Pic and Place Projekt (Solenoid fråga)

Berätta om dina pågående projekt.
zealotry

Re: Lizerd´s Pic and Place Projekt (paket kommunikations tän

Inlägg av zealotry »

Så du tror det kommer krävas lite mer för att lösa problemen med borttappade paket? Alltsa ackar, resends, sliding window osv?
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Jag har ACK funktionalitet samt packetID för att kunna skicka dom paket som inte kom fram eller som fick CRC Error,
Dock så är det rent bortfall som det ser ut nu, de paket faller bort verkar inte nå STM32, jag tror det har med hur effektiv STM32 drivrutiner är på att skyffla data.

Men jag känner att jag inte riktigt har tid just nu att grotta i detta.
felet uppstår vid kombinerad Rx/Tx dataflöde.
just nu behöver jag endast skicka mycket data från STM32 och då får jag inte det felet, så jag får kolla på det senare.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Hur går det i det här projektet? Hur långt är du ifrån att kunna köra något. Jag är grymt sugen att få till en pick-n-place också för egentligen alla projekt jag håller på med. Det är ju en ordentlig kostnad att få någon att montera kort åt sig. Enhetspriset blir så högt i små serier.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Hehe de e en bra fråga. Så här ligger det till nu iaf.

Jag har nästan färdigställt grov konstruktionen, vissa detaljer kommer när jag har ramen i fysisk form.
Elektroniken ligger V2 på ritbordet.
PC SW så jobbar jag på olika delmoduler.

Tidsmässigt.
Jag pysslar med Ex jobbet just nu, fram till den 15juni iaf.
Efter det blir det pick and place konstruktion till 95% av min tid.
Jag har hela tiden pluggat medan jag har pysslat med lösningarna till maskinen,
men nu ska jag vara ledig från allt annat och bara pyssla med det här i några månader.

Så förhoppningsvis så har jag något att visa upp efter sommaren.

Jo jag vet mycket väl hur dyrt det är med monterings jobb :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag sitter med ett lite liknande program (i Visual C#) som du använder på PC'n för vision-delen.
Lyckas inte riktigt få kamerorna att byta upplösning eller FPS.
Jag har testat AForge och TWAN. Det sistnämnda har jag inte fått ordning på alls, så det är nog struket ur listan.

AForge är bra för övrigt, men kamerorna verkar inte lyssna på när jag byter FPS.
Jag får t.ex 3-4 FPS istället för inställda 15.
Ändrar jag med separat mjukvara så fungerar det som det ska,
men man vill ju kunna gör allt i ett enda program. :)

Så hur har du gjort den delen? Länk till mer läsning? (Eller kodsnutt om du känner för det.)

Det låter väldigt kul att du kommer få mer tid att pyssla med det här projektet igen! :tumupp:
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Emgu CV är en C# wrapper för OpenCV. Kanske ett alternativ till AForge mm.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

precis som andax nämner så kör jag Emgu CV då jag kodar C#

Ojjj, ska kolla senare i kväll, de e en hel del kod.
Men jag kan säga att det inte direkt går att sätta FPS, jag hämtar så ofta jag får från Emgu CV genom en timer har jag för mig.
Det är mycket som inte går att sätta från kod, så nu får jag sätta inställningarna i webbkamera programmet -> sedan köra koden

De finns en del kvar att göra för min del med :)

Edit__
Kom på att jag hade problem med fps jag med , dock hade det med att ljuset var för dåligt. det funka bra i microsoft egna program, men inte i mitt.
Ökade omgivningsljuset och så funkade de igen
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Emgu CV ser trevligt ut, så jag ska nog göra ett test med det för att jämföra.
Man kan göra så mycket kul när man har den här typen av bibliotek som sparar tid och gråa hår
så troligen blir jag sittandes i många timmar, som när jag upptäckte AForge.

Tack för tipset om att det inte går att sätta FPS.
Synd att man inte kan ställa in lika mycket som i webkamera-programmen.
Jag gör precis som du och använder ett annat program,
men ibland har jag funderat på om de inställningarna är kvar när man avslutar det.
Vet inte riktigt hur mycket som verkligen sparas i kameran eller om något åker tillbaka
till default när AForge (eller Emgu CV) initierar kameran.
Det hade varit smidigt om man kunde läsa av kamerans inställningar också.

Det här med ljuset ska jag också kolla upp. Har laborerat mycket med just ljuset men inte blivit helt nöjd än.
Jag hade helt glömt hur du gjorde dina ljus-kort, så det var extra intressant att bläddra bakåt och kika nu. :)
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Oki lite kod som utlovat.
Dock så kamera kod/funktioner sammansatt av många olika klasser för att hantera obestämt antal kameror simultant , så jag har inte något exempel.

Men det här är grund koden iaf för själva anslutningen

anslutning

Kod: Markera allt

public void ConnectToCamera()
        {
            // Check if camera instance already is created
            if (CameraCreated != false)
            {
                this.StopCapture();
            }

// Try to create new camera instance
            try
            {
                // point camera connection/channel to camera array id
                CapWebCam = new Capture(Parameters.CameraID);
                // Set resolution      
                CapWebCam.SetCaptureProperty(CAP_PROP.CV_CAP_PROP_FRAME_WIDTH, Parameters.Resolution_X);
                CapWebCam.SetCaptureProperty(CAP_PROP.CV_CAP_PROP_FRAME_HEIGHT, Parameters.Resolution_Y);

//  CapWebCam.SetCaptureProperty(CAP_PROP.CV_CAP_PROP_AUTO_EXPOSURE, 0);
                CapWebCam.SetCaptureProperty(CAP_PROP.CV_CAP_PROP_BRIGHTNESS, Parameters.Brightness_Defualt);

// If made it this far the camera is enabled
                CameraCreated = true;
            }
            catch (NullReferenceException except)
            {
                MessageBox.Show("Error in Camera.ConnectToCamera !!" + System.Environment.NewLine + except.Message);
                CameraCreated = false;
            }

}
Capture

Kod: Markera allt

public Image<Bgr, Byte> CaptureFrame()
        {
            if (CapWebCam != null)
            {
                Image<Bgr, Byte> CapturedImageFrame = CapWebCam.QueryFrame();

return CapturedImageFrame;
            }
            else
            {
                MessageBox.Show("Error in Camera.CaptureFrame !!" + System.Environment.NewLine + " Can not capture frame from selected camera!!");
                return null;
            }     
        }
Jag har en tråd som ligger och snurrar i bakgrunden som sköter capture delen,
Det funkar som en timer, som frågar efter en ny bild.

Det tog dock ett tag innan jag fick i gång emguCV på ett eget projekt.

JimmyAndersson:
Vad är det för något du ska göra med programmet ?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det är till mitt senaste projekt, som i grunden är ett borrstativ för kretskort, som jag råkat utveckla mer och mer.
Just nu är det halvautomatiskt (borret vänder när det nått igenom, med hallsensor mm).
Det sitter ett USB-mikroskop och en skärm så jag lättare hittar rätt.
Har även testat en del med automatisk identifiering av där det ska borras, 3D, mm.
Från början gjorde jag bara programmet för att jag ville få ett kryss i mitten av kamerabilden...

Så jag får se var det slutar. :)
Egentligen känner jag att jag ägnat för mycket tid åt belysningen,
så om jag blir nöjd med testet av den nya varianten så ska jag se hårdvaran som klar
och pyssla med PC-mjukvaran.

Så stort tack för att du letade upp koden! Det gav nya idéer. :tumupp:
(Insåg även att jag behöver strukturera upp min kod lite. :oops: )
Agwan

Inlägg av Agwan »

15 Juni har passerats och du har från dess lagt 95% av din tid på det här projektet, eller hur? :) Har det gått något frammåt?
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

tjena , jooo de har hänt såååå mycket, nee :( :( men jag hade önskat.
Jag har fått massa annat jobb på halsen + Exjobbet är inte klar.

De enda som jag har gjort är att jag har kommit en liten bit på SW struktur design planeringen.
Programmet kommer bli det största jag har gjort, och det krävs ordentlig planering innan jag börjar, annars så skjuter jag mig bara i foten.

Jag har även skrivit några små delfunktioner, tex prefix funktionalitet -> så man kan skriva 20p i klartext och programmet hanterar det som 20*10^-12.
och visar det med rätt prefix för användaren.
även inch<->mm<->mil funktionalitet på samma sätt men med konverterings möjlighet.
alla dessa skapas som egna komponenter i C# så att det blir lätt att implementera på alla ställen där det behövs
(Detta kanske inte låter som svårt, dock så är det bra mycket krångligare när allt ska ske enbart vid databindning av kontroller)

flera 3D paket har testats, och jag har hittat en som faller mig i smaken.
Denna är till för att kunna simulera och visa accelerations kraften i rörelse banan.
Samt för uppbyggnad av maskinen för att enklare välja samt visa feeder och andra bitar.
maskinen kan importeras via cad filer, redan testat komponenter som jag flyttar omkring :)

Har läst på om rörelse mappning för att styra hur allt ska kunna röra sig simultant (alla axlar samt feeders matning)

Dock så har planen ändrats. som det ser ut nu så sitter jag med Ex + annat jobb hela Aug ut.
Efter det så kommer det vara heltid med PAP till nyår.
Och då ska jag inte ta något annat jobb, blankt NEJ Tack till och JA tack för bara PAP arbete.

så 4 månader med 100% pick and place hoppas jag kommer resultera till en fungerande lösning

Så tyvärr Agwan, det är ett tag till innan jag kan visa upp vad jag har gjort.
Dock så vet jag att det kommer bli något då jag lägger alla mina resurser som jag har kvar på att det ska bli något som jag känner mig nöjd över.

Edit..
Aaah jag har jobbat vidare på min paket hantering med CRC , och måste säga att det funkar riktigt bra nu :)
Agwan

Inlägg av Agwan »

Du har fått bort det där problemet du hade tidigare med hastigheten på det CRC-beräkningarna?

Sitter och tittar lite på redFrog, det nämndes tidigare i den här tråden. Den har vison-system, men bara från top. Jag har inte kommit till någon video av att de kör hela maskinen och slänger på komponenter, så jag har inte sett än hur mycket sprutt det är på den.

Jag är inte intresserad av att montera 40 lika dana kort varje dag. Det är mer någon gång då och då som 4 kort behöver monteras, och då kanske det är någon BGA som skall på också. Jag skulle kunna tänka mig en semiautomatisk maskin där man sitter vid en dator och klickar på vad som skall vart. Och eftersom jag bara monterar ett fåtal kort åt gången så lönar det sig inte att sätta upp rullar av alla komponenter som skall vara med för varje körning. Jag har förmodligen bara 4 stycken av iaf 50% av komponenterna ändå. 20 skålar som jag häller komponenterna i och sedan tar en sekvens av bilder på och slänger upp på skärmen. Sedan peka och klicka vart de skall placeras med musen en och en. För BGA:erna så är en bottenkamera bra att ha, annars skulle en top räcka.

En tanke jag har om z-axeln. Kan man inte skippa motorn på den och köra den med vakuum bara? Lagom stor kolv eller lagom mycket vakuum ger lagom hårt tryck vid placering. Och för att fota komponenterna underifrån så fotar man helt enkelt genom en glasruta som man trycker komponenten mot, då får man samma höjd på benen/bollarna oberoende av höjden på komponenten.

Sedan har man ingen användning av en PNP om man inte har en lödugn. Sånna där toaster oven som folk bygger om, vart köper man sånna i Sverige? Eller skulle det tom räcka med en vanlig brödrost?
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Hooop, tröttnade på att sitta in och programmera vecka in vecka ut, så jag tog en sväng till verkstan och började såga ut basen till maskinen.
allt ska bearbetas med CNC maskinen så alla dimensioner stämmer.

Den blir stor, hehe de e en sak att lägga ut måtten på bordet, en annan sak att se delarna sitta i hopp.
850x720x300mm

Bild
Användarvisningsbild
lizerdboy

Re: Lizerd´s Pic and Place Projekt (Verkstads pillande)

Inlägg av lizerdboy »

söndagens pillande.

Fick nästan till basblocken, bara efterborrning samt gängning kvar.
Tar tid när man kör allt i CNC maskinen då 4 sidor bearbetas per kloss :)

Bild
Bild

en till bild på ramen :)
Bild
Skriv svar