Någon som testat EtherCAT

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Andax

Någon som testat EtherCAT

Inlägg av Andax »

För styr- och regler såg jag att det kommit ett system som heter EtherCAT, där man har 100Mbs ethernet som grunden för att styra massa olika noder.
Är det någon här som testat det i praktiken?

Såg att Shadow Robotics kommer släppa I/O kortsom bygger på detta. http://www.shadowrobot.com/products/ronex/
JanErik

Re: Någon som testat EtherCAT

Inlägg av JanErik »

Använder det (som kanske kan gissas) med Beckhoffs PLC. Fungerar bra, redundant ring är enkelt att fixa, Ethernet går att mixa in på samma linje.
jako

Inlägg av jako »

Sedan finns ju Profinet också för liknande applikationer
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Linux cnc har stöd för någon form av EtherCat

http://wiki.linuxcnc.org/cgi-bin/wiki.pl?EtherCatDriver
DAP

Inlägg av DAP »

EtherCat är helt överlägset när man vill köra motion och snabba signaler då det är byggt för motion i botten.
Som ett exempel så kan vi köra 8 Delta robotar (32 servoaxlar totalt) + 32 övriga servo axlar på en kontroller.

Profinet är med bra på många sätt men inte för motion då det inte är utvecklat för det från början utan mer för process industri.

EtherCat är för närvarande den snabbaste växande bussen på marknaden.

Såg intressant ut med linux CNC delen, kanske skall ta en Omron drive på jobbet och leka lite med och se om man kan få igång en sån mot linux.
H.O

Inlägg av H.O »

Kinetic Rain-skulpturen som jag länkade till för ett tag sedan använder EtherCAT. 1216 synkroniserade servo-axlar.

De kallar det för en öppen buss men om jag förstått rätt så måste man, om man ska utveckla en slav-enhet, köpa den krets som sköter kommunikationen och i priset för den ingår licenspeng till gruppen (med Beckhoff i spetsen) som äger den öppna standarden. Har försökt sätta mig in i exakt hur det där hänger ihop flera gånger men kommer alltid fram till att det kanske inte är så öppet som man vill framhäva, eller så är det bara jag som missfuppfattar begreppen.
DAP

Inlägg av DAP »

H.O skrev:Kinetic Rain-skulpturen som jag länkade till för ett tag sedan använder EtherCAT. 1216 synkroniserade servo-axlar.

De kallar det för en öppen buss men om jag förstått rätt så måste man, om man ska utveckla en slav-enhet, köpa den krets som sköter kommunikationen och i priset för den ingår licenspeng till gruppen (med Beckhoff i spetsen) som äger den öppna standarden. Har försökt sätta mig in i exakt hur det där hänger ihop flera gånger men kommer alltid fram till att det kanske inte är så öppet som man vill framhäva, eller så är det bara jag som missfuppfattar begreppen.
Ja det är ju som du säger att beckhoff är pappa till detta systemet.
Vi på Omron släpper nya produkter hela tiden och är en license partner till ethercat.org
Det som är rörigt är att många som gör ethercat produkter följer inte standarden fullt ut.
Kollar man på ethercat.org så kan man hitta alla leverantörer där och deras produkter. Där ser man med om man följer standarden eller inte.
Det roliga är att beckhoff som har utvecklat systemet i grunden är den leverantören som följer standarden minst.
Vi har ju släppt en mängd produkter dom senaste 2 åren till ethercat och detta är våran framtids buss och alla nya produkter från oss kommer för ethercat.

Men som du säger skall man utveckla en nod så måste man nog köpa ett chip tror jag. Men så är det med profinet, profibus och många fler system med.
Men sen vet jag att man kan köra beckhoffs plc (soft) i en pc och sen ut på vanliga ethernet porten utan några speciella chip så om det bara är noderna och inte mastern som måste ha dessa Chippen vet jag inte.
H.O

Inlägg av H.O »

Det är riktigt. Mastern går implementera i mjukvara och ett vanligt nätverkskort och det finns öppen (och gratis) kod vilket jag antar är vad de använt för implementationen i LinuxCNC. (Stödjer LinuxCNC motion över EtherCAT eller är det bara I/O?).

Men att bara ta "masterkoden" och skriva en Windows- (eller Linux) applikation kommer inte att ge realtidsprestanda bara för att bussen stödjer det. Beckhoffs soft PLC (TwinCAT) kör ju någon realtidskernal (ungeför som man måste göra med LinuxCNC) för att nå den prestandan.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Mottagaren är dock ett speciellt chip/IP som måste köpas.
Skriv svar