Display från billig samsung telefon?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
nibl

Display från billig samsung telefon?

Inlägg av nibl »

Är det någon som vet vad det är för display som sitter i de billiga samsungtelefonerna (e1200 / e1080i) för 99:-?
(eg. är det något som skulle gå att använda för egna projekt)
Användarvisningsbild
Henry

Re: Display från billig samsung telefon?

Inlägg av Henry »

Har för mig att mobilskärmar inte har några direkta teckengeneratorer och dylikt på sig, som skärmar för projekt har, utan finns i ett chip i mobilen istället och de har säkert inte heller rätt spänningsgenerering och dylikt inbyggt heller.

Att styra dessa kan vara lite av ett rent helvete och inte för sällan omöjligt med då datablad saknas och styrchipsen säljs förstås inte lösa osv. Den enda skärm jag hört kunnat bli styrd var någon svartvit lågupplöst till någon riktigt gammal Nokia. Med dagens högupplösta färgskärmar och dylikt så har säkert företagen "tänkt" på detta och gjort det så svårt som möjligt att fixa till, det är i alla fall uppfattningen jag fått. Detta gäller sedan säkert (dock utan att ha kollat upp det) även för den du nämner, men det hade dock varit trevligt att ha fel.
Senast redigerad av Henry 12 september 2013, 17:04:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Mja, du har nog rätt i allmänhet, men vad det gäller nokiaskärmarna så var det en en hel serie av philipsskärmar (med olika upplösning) som var ganska väldokumenterade, det fanns till och med färgskärmar i serien, jag labbade med att styra en sån färgskärm med en PIC för länge sen (efterssom jag råkade hitta en sån telefon i återvinningen) och den var lite jobbig har jag för mej, jag fick i princip bara ut lite testtext med hjälp av nån exempelkod och sen orkade jag inte utan gick tillbaka tikll den svartvita.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Intressant, men just det att det var lite jobbigt med den var säkert inte heller en slump så att säga och att tex visa bilder och kanske tom även video är nog kört utan en fruktansvärd massa jobb.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Om man nu ska göra avancerade GUI:er med video + massa bilder så är nog en android platta/telefon lättare.
Ex: http://dx.com/p/jxd-s18-4-3-resistive-s ... ack-161536 ca 300kr. Dock så är den resistiv så
Alternativ http://dx.com/p/a13-7-capacitive-touch- ... ite-148468 7"

Är osäker på om man kan köpa PCB + PIC + LCD för 300kr.

Edit: för externa prylar finns http://www.ftdichip.com/Products/ICs/FT311D.html
Edit2: dock inte säkert alla prylar ha Open Accessory Mode
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Visst är det så men man förstår andra när man tex kan hitta högupplösta högkvalitativs mobiltelefons skärmar för småsummor på Ebay att man velat kunna använda dessa rakt av med någon lite enklare cpu eller så. Men det har tillverkarna tänkt på..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tror inte du hittar en enda grafisk display (förutom kompletta moduler) med inbyggd teckengenerator.
Orsaken är ju att på en grafisk display vill man kunna få till lite snyggare fonter än vad de textbaserad kan.
Problemet med grafiska displayer, (om man undantar de lågupplösande monokroma varianterna) är att de oftast har ett kontaktdon vilket omöjliggör hobbyändamål, såvida man inte kan få tag på ett färdigt adapterkort.
Skall man använda grafiska QVGA-displayer och liknande, så är en liten PIC16 eller motsvarande helt fel processorval, möjligtvis att man kan klara av det med de större versionerna av PIC18, men det är nog gränsen, om det skall bli något vettigt.

Om någon är intresserad så har jag en bunt QVGA-displayer liggande, till ingen nytta.
Skriv svar