Crescendo
-
-
Re: Crescendo 250W MOSFET
Lustigt att du har precis dessa sluttrissorna.danne_linkinpark skrev:Nu är mitt effektslutsteg äntligen klar!! Det ändå som är lite dåligt är att det brummar i högtalarna och att det självsvänger, nån som kan nått om sånt här men självsvängningar och brumm?
Lite bilder :
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... t&id=15936
(...)
Jag har nämligen ett slutsteg av märket PSL 1012 som är bestyckat med samma sluttrissor, som också tenderar självsvänga enligt de som är närmare bekant med denna modell. Mitt steg är defekt eftersom två av N-kanal-trissorna (K135) är brända och jag har inte fått tag i nya.
Detta är säkert bara ett sammanträffande att de båda självsvänger, men det var värt att nämnas.
-
-
-
Försöker förklara det andra säger med en bild =)

Den röda "cirkeln" bildar ett ofrivilligt kortslutet "extravarv" på transformatorerna via aluminiumprofilen och bottenplattan.
Som peranders säger är det INTE speciellt bra.
Försök ta bort aluminiumprofilen, eller såga av den vid som gröna markeringarna - du får försöka fästa den lilla trafon på något annat sätt.
Dom "rondeller" som pratas om, är dom som är markerade med en blå pil. Du har alltså redan såna monterade.
Ang. brummet - Hur har du jordat signalkablarna? ser inte riktigt på dina bilder.

Den röda "cirkeln" bildar ett ofrivilligt kortslutet "extravarv" på transformatorerna via aluminiumprofilen och bottenplattan.
Som peranders säger är det INTE speciellt bra.
Försök ta bort aluminiumprofilen, eller såga av den vid som gröna markeringarna - du får försöka fästa den lilla trafon på något annat sätt.
Dom "rondeller" som pratas om, är dom som är markerade med en blå pil. Du har alltså redan såna monterade.
Ang. brummet - Hur har du jordat signalkablarna? ser inte riktigt på dina bilder.
Det viktigaste är funktionen (väl?) och gillar du inte galvad plåt så kan du ju alltid lacka dem. Fast är du inne på sådana aspekter så skulle du kanske ha lackat kretskorten i någon frän färg. Jag ahr gjort det två gånger när jag gjorde jättedisplayer. Ena blev klarröd och den andra blev vit. Den vita displayen lackades med vit polyuretanbåtlack.... fast lackning skall ske innan komponenter är ditlödda.....danne_linkinpark skrev:De är inte så jätte snygga vill ju ha det perfekt:)
-
Ja signalkablarna är jordade nu, men nu har jag också gjort om lite i lådan för att trafona ska störa korten! Men jag vet inte vart jag ska sätta alla saker om jag inte kan ha den stången som till ex den lilla trafon och kortet, nätfiltret och säkringarna? Nån som har en ide hur man kan göra?
Bild:
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... t&id=16077
Bild:
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... t&id=16077