T: Lödning av HDMI kontakt i Gbg området

LiveLife

T: Lödning av HDMI kontakt i Gbg området

Inlägg av LiveLife »

Hej!

Har en 15m HDMI kabel som är dragen genom en vägg, den ena kontakten har gått sönder och skulle behöva lödas på en ny.
Problemet är att det måste göras på plats och som ni säkert vet är det ganska tajt på en HDMI kontakt så detta övergår mina färdigheter/utrustning.
Ny kontakt samt en mall finns på plats, ersättning utgår givetvis.

Svar mottages tacksamt!
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: T: Lödning av HDMI kontakt i Gbg området

Inlägg av psynoise »

Hej.

Släng gärna upp ett fotografi på kontakten och kabeln. Jag undrar var i Göteborg det gäller då jag kan tänka mig hjälpa till om det är i närheten?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Eftersom det var lite för långt iväg från mig blir det lite tips istället.

* Om ledarnas isolation är svår att skala med ett skallverktyg använd istället en vass kniv.

* Använd gott om flussmedel på alla ytor som ska löddas. Jag gillar själv att använda en flussmedelspenna t.ex 80-187-31.

* Ta mycket löddtenn och bara lödd fast allt utan att bry dig om kortslutningar.

* Snygga sedan till alla löddpunkter med en avlöddningsfläta, t.ex 82-488-99.

Sedan behöver man knappast bra verktyg för att lyckas. Dock är alltid envishet bra då flera försök kanske krävs. När det gäller lödpenna gillar jag själv en stor spets som för över värme snabbare en en liten spets. Eftersom du rensar med avlöddningsfläta går en stor och klumpig spets bra.

Sedan finns säkert fler här som kan ge tips, särskilt om du skulle stöta på vidare problem.
LiveLife

Inlägg av LiveLife »

Har provat skruva men på 15m kabel blir motståndet för stort med skruvar så det måste lödas.
LiveLife

Inlägg av LiveLife »

För er som undrar bor jag i Lerum c:a 20 min ifrån Gbg, jag kan hämta/lämna i Gbg och ersätta er med 500:- för besväret.

Här kommer bilder på kontakterna.
HDMI.jpg
HDMI 2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar