Combi Mill ala tecno >Uppdatering 2019<

Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Combi Mill ala tecno >nu fungerande 12-05-22<

Inlägg av tecno »

GD har svarat och erbjuder lån av VSD-E under tiden de tittar på vad som felas med min XE :tumupp:
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Vad var skillnaden på -E och -XE?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

XE klarar av högre strömmar
H.O

Inlägg av H.O »

Det ska bli intressant att höra vad som har hänt med den - om det har hänt något med den. Det hela verkar vara en hel massa tillfälligheter. Du grejjar med en enkoder sen slutar den axeln funka, du flyttar runt motorer sen slutar en annan axel att funka, du har problem med deras mjukvara och anslutning till drivstegen - det känns som det är nånting mer/annat än bara en eventuellt trasig driver.

Plus i kanten för deras service, inte alla som hade ställt upp på det!
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Om det har hänt, men den är ju för fasen död H.O så nåt måste ju ha hänt.

Att jag sen är lite virrig ingår ju i det hela, om en driver jävlas mer vad gäller kommunikationen via USB utöver de andra två kan det väl knappast lastas mig, eller?
Flytta runt är väl knappast fel att göra vid felsökning, att det sen fm har med störningar att göra löste ju problemet vad jag kan se. Nu är ju allt kopplat via original kablaget som
drogs in för Siemens systemet så visst kan det vara nåt av det jag har hakat på som är störkänsligt. Alla var ju så övertygade om att det är/var enkoder fel, kanske kanske inte.
Varför löser drivers ut för överström, de är högt ställda så jag tror fortfarande att VSD-XE och dessa DC servona kanske inte passar så bra ihop. Bara att dra ner på snabbmatningen
på alla axlarna och hålla accelerationen på låga värden som man slipper slå sönder maskinen och skaka bort till grannen.

Sen ska vi inte glömma bort att det kan gott vara mekaniska problem som ställer till det, kulskruvarna/muttrarna och som jag nämnt så har kanske smörjningen varit lite sämre pga
för lite olja kommit ut i systemet så 'sticking' kanske är en belastande orsak.... vem vet?

Är glad att Tero ställde upp som han gjorde och det uppskattas.
H.O

Inlägg av H.O »

I normalfall ska de aldrig lösa för överström, när/om de gör det är det något som är galet med motor eller kablage eller så är ström-loppen inte korrekt justerad. Det kan vara så att dina motorer har för låg induktans vilket kan göra att ström-loopen inte hinner med riktigt. För 120VDC bör motorn ha minst 0.6mH induktans.

Att flytta runt saker är absolut en bra felsökningsstrategi, tror t.o.m att jag förslog att just byta plats på X och Y i det här fallet - och jag tror fortfarande att det problemet har eller hade med den enkodern och/eller dess kablage att göra.

Jag säger bara att det verkar hända lite väl mycket på en och samma gång för att vara rena tillfälligheter.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Kan bara hålla med att det vart mycket på en gång ja eller rättare sagt har varit en hel del under resans gång. Började ju i nutid med att 0:an förflyttade sig i X (vilket den har tydligen gjort en längre tid utan att jag sett detta 'ordentligt'. Felet vet vi ju nu att enkodern satt lös men att det fm vart nåt ytterligare typ kablage som ställde till det.

Kan ju som sagt vara tuningen av VSD:na som inte är helt OK, har iofs fått OK av Tero med de uppgifterna han har begärt och fått.

Detta med induktansen har diskuterats med Tero och det finns ju original drosslar i serie med motorn som han tyckte skulle vara kvar, om det sen är tillräckligt vet vare sig han eller jag.
Kanske att detta är grunden till min oro att dessa ej passar ihop vad gäller induktansen.
H.O

Inlägg av H.O »

Har du en extra drossel där och de drosslarna kommer från de gammla SCR-baserade drivstegen så är de antagligen på åtskillga mH vilket i så fall är mer än tillräckligt (står det inget på dom eller i schemat?)

Jaja, du löser det.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

tecno skrev:Alla var ju så övertygade om att det är/var enkoder fel, kanske kanske inte.
Bara att dra ner på snabbmatningen på alla axlarna och hålla accelerationen på låga värden
Om den tappar pulser från encodern, då fungerar väl inte den inställda accelerationen?
Då blåser det väl på för fullt, för att hämta in felet?
Kan det vara detta som orsakar den höga motorströmmen?

Ställer du in acc i Mach3 eller på något annat kort?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

H.O skrev:Har du en extra drossel där och de drosslarna kommer från de gammla SCR-baserade drivstegen så är de antagligen på åtskillga mH vilket i så fall är mer än tillräckligt (står det inget på dom eller i schemat?)

Jaja, du löser det.

Inga uppgifter på vare sig motor eller drosslar, men jag har för mig att Tero sa nåt i den stilen du skriver.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

säter skrev:
tecno skrev:Alla var ju så övertygade om att det är/var enkoder fel, kanske kanske inte.
Bara att dra ner på snabbmatningen på alla axlarna och hålla accelerationen på låga värden
Om den tappar pulser från encodern, då fungerar väl inte den inställda accelerationen?
Då blåser det väl på för fullt, för att hämta in felet?
Kan det vara detta som orsakar den höga motorströmmen?

Ställer du in acc i Mach3 eller på något annat kort?

Nu var det ju inte nåt direkt strul med Z innan så vad exakt som orsakade 'döden' av drivern får man veta om ett tag hoppas jag eller ja en fingervisning om vad som kan ha orsakat felet.

Man ställer in de värdena i Mach3 men det ligger ju grundinställningar dels på driverns injustering och KFlop.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

När du fick nollpunktsförskjutning i X, var det alltid i samband med en Z-rörelse?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Svar ja, vad är det du tänker på?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Man funderar om det kan vara Z som är roten till det onda.
Alltså även problemen i X.

När du körde dina felfria långtidstest i X och Y, då användes inte Z-axeln, eller?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jo det ska ju till och lyfta bordet för att kunna få till hålen, men jag har inte gjort detta emot mätklockor igen sen motorskiftet mm.

Ska ta och göra utförligare tester när jag har alla axlarna igång igen.
Skriv svar