Fläkthastighet
-
Fläkthastighet
Här för mig att jag läst någon stans att man kan sänka strömmen till en förbrukare som matas med växelström, med hjälp av en kondensator i serie. Stämmer verkeligen detta???
Hur stora belastningar kan man då sänka strömmen till???
Hur räknar man ut kapacitansen???
Avledningen är att jag vill sänka varvtalet på en fläkt (230v 0,125A AC) troligtvis är den borstlös. Typ den som används i datorer fast med annan spänning.
Tacksam för hjälp
Hur stora belastningar kan man då sänka strömmen till???
Hur räknar man ut kapacitansen???
Avledningen är att jag vill sänka varvtalet på en fläkt (230v 0,125A AC) troligtvis är den borstlös. Typ den som används i datorer fast med annan spänning.
Tacksam för hjälp
Jag har gjort en dimmer till en vanlig växelströmsfläkt och det gick hur bra som helst.
En konding i serie med fungerar som en motstånd men då ström och spänning är förskjutna i förhållande till varandra blir den inte varm på samma sätt.
Dens reaktans (ung. AC-motstånd) beräknas xF = 1/(2*pi*frek.*"ohm") och se för allt i världen till att välja en konding som tål spänningen! Alltså minst 630V=/250V~!
Sen när du frågar: men hur mycket ska jag sänka spänningen? svarar jag: testa!
En konding i serie med fungerar som en motstånd men då ström och spänning är förskjutna i förhållande till varandra blir den inte varm på samma sätt.
Dens reaktans (ung. AC-motstånd) beräknas xF = 1/(2*pi*frek.*"ohm") och se för allt i världen till att välja en konding som tål spänningen! Alltså minst 630V=/250V~!
Sen när du frågar: men hur mycket ska jag sänka spänningen? svarar jag: testa!
funkar hyggligt bra, nackdelar är , kan vara svårstartad, ändrar varvtalet mer än vad man tror, kondensatorn ska klara mer än inkommande spänning
prova med en vanlig dimmer först
har kört kondensator varianten på grund av att jag fick en del 115V fläktar
kan vara svårt att hitta kondensatorer som ger lämpligt varvtal, antagligen lättare om fläkten är en 230 från början
för min del slutade det med två fläktar i serie, inte det heller var bra då dom inte alltid startade båda två, och slutade med att dom brann upp, ingen större fara då jag hadde koll på dom och kollade vad som hände då man stoppade en fläkt
prova med en vanlig dimmer först
har kört kondensator varianten på grund av att jag fick en del 115V fläktar
kan vara svårt att hitta kondensatorer som ger lämpligt varvtal, antagligen lättare om fläkten är en 230 från början
för min del slutade det med två fläktar i serie, inte det heller var bra då dom inte alltid startade båda två, och slutade med att dom brann upp, ingen större fara då jag hadde koll på dom och kollade vad som hände då man stoppade en fläkt
-
-
När jag har räknat på det får jag det till 0.000002784. Är det i Farrad eller tycker att det borde vara det isåfall blir det ca 3 µ då
EDIT: Hittade denna på nätet, http://www.spelektroniikka.fi/kuvat/triacd.pdf Skulle den kunna fungera??? Tyvärr verkar inte ELFA ha IC:n
EDIT: Hittade denna på nätet, http://www.spelektroniikka.fi/kuvat/triacd.pdf Skulle den kunna fungera??? Tyvärr verkar inte ELFA ha IC:n