Serieladda 2x NiMH genom USB?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
quizz_kid

Serieladda 2x NiMH genom USB?

Inlägg av quizz_kid »

Jag skulle vilja serieladda 2x NiMH 1000mAh-batterier genom USB.

Jag testade denna krets, men den funkade inte riktigt: http://stufinnis.co.uk/usbcharger.html

Räcker det med ett motstånd för att få ut 2,5V ur USB(~5v) eller tänker jag fel?

Jag antar att NiMH-batterier mår dåligt av att sitta kvar i laddning efter full laddning. Kanske hade vart bra med en indikator som talar om när batterierna är fullt laddade? Dock kanske inte nödvändigt om man bara vet hur lång en full laddning tar cirkus...

//Quizz
Användarvisningsbild
Andy

Re: Serieladda 2x NiMH genom USB?

Inlägg av Andy »

På vilket sätt fungerade inte kretsen du länkade till?
quizz_kid

Inlägg av quizz_kid »

Andy skrev:På vilket sätt fungerade inte kretsen du länkade till?
Jag är osäker, men jag har följt schemat och dubbelkollat så allt sitter där det skall enligt guiden. Enligt multimetern har jag bara drygt 0.05V till ackumulatorn (?)

Jag vet inte om jag har felmärkta motstånd eller något. Men borde det inte fungera med ett enkelt motstånd istället?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Har du vänt transistorn på rätt håll och lyser LED'n när du ansluter cellerna?
HenrikN

Inlägg av HenrikN »

Är du säker på att USB-porten fungerar som den ska?
quizz_kid

Inlägg av quizz_kid »

Transistor sitter som den ska.

LEDen lyser inte

USB fungerar
xxargs

Inlägg av xxargs »

Eftersom det inte fungerar så är det något som inte är som det skall!!

Verifiera att du använder rätt motståndsvärden, att transistorn är rätt vänd och är rätt kopplad i kretsen.

finns tex. 5 volt på dom pinnarna du matar kretsen med ??

om inte transistorn är monterad så skall lysdioden lysa med ganska så stark lyse då du petar ca 13 mA genom denna.

när transistorn är monterat så kommer lysdioden att lysa när batteriet laddas men inte lysa när batteriet inte är inkopplat

utan inkopplad batteri så kommer du att mäta 4.5 - 5V över batterihållarens anslutning och först när du kopplat in batteriet så kommer polspänningen bli motsvarande batteriets laddningsgrad.

Kopplingen här är ingen spänningsregulator, utan kopplingen fungerar som en _strömgenerator_ som ser till att strömmen inte kan gå över en viss nivå och hålls på en bestämd ström även om batterispänningen varierar ganska mycket från när det är urladdat tills den är fulladdad, och även om inspänningen inte är stabil utan varierar upp och ned lite.
quizz_kid

Inlägg av quizz_kid »

Tack xxargs, det var 5R6 som var boven, måste vart felmärkt eller nåt. Fixade nya motstånd av en bekant, och nu funkar det!

vet du hur många timmar det handlar om med denna krets, från trötta till full-laddade batterier?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Enklast - mät strömmen i mA med din multimeter därefter tar du batteriets kapacitet gånger 1.4 (dvs 1000 mAh * 1.4 = 1400 mAh) delat i din uppmätta ström (gissniningsvis runt 150 mA baserat på (1.5 Vled - 0.7 Vbe) / 5.2 Ohm = 153 mA ) vilket då ger 1400 mAh/153 mA = 9.15 timmar.

Detta baserat på att laddningsströmverkningsgraden är ca 1/1.4 ggr av batteriet kapacitet för NiMh/NiCd-batterier (nej, dom är inte bättre än så om man laddar batteriet fullt, sista 1/3-delen av laddningen har låg verkningsgrad och blir snabbt sämre ju närmare 100% laddstatus) - dvs. man kan bara få ut ca 0.71 mAh för varje laddad 1 mAh i batteriet.

Vled är spänningen över den röda lysdioden
Vbe är spänningen mellan basen och emittern på transistorn vilket är typiskt 0.7 Volt för kiseltransistorer (dvs. en diodframspänningsfall) innan de börja leda ström mellan kollektorn och emitter .
quizz_kid

Inlägg av quizz_kid »

Tack för den informationen xxargs, uppskattas!
Skriv svar