Mäta ström i växter. cleve backster

Berätta om dina pågående projekt.
palmgren

Mäta ström i växter. cleve backster

Inlägg av palmgren »

Hej jag är ny på forumet så jag hoppas jag lägger tråden rätt. Jag håller på med ett projekt i skolan och vill få ut ett slags "ekg" från växter. Så som Cleve Backster har gjort i sina experiment med plantor och "medvetande". jag har byggt en "lögndetektor" och provat detta sedan kopplat genom ett arduino till datamaskinen, får ut lite utslag men väldigt lite. Så jag provade bara förstärka signalerna men det blir mycket statiskt brus. så jag tänkte att jag skulle prova mäta strömmen i växten istället likt ett ekg, men vet inte hur man mäter så små strömningar är det någon som har en ide som kunde hjälpa mig. Tack på förhand.
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Re: Mäta ström i växter. cleve backster

Inlägg av calmar »

"Bibeln" för lågnivåmätningar finns att fås gratis av Keithley: Low Level Measurements Handbook: Precision DC Current, Voltage, and Resistance Measurements (gratis mot att man ger dem sina personuppgifter ..)
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Får man den alltså en fysisk bok eller PDF?
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Inlägg av calmar »

ochkl0620: Man får den som PDF
spaderkung

Inlägg av spaderkung »

Statisk brus behöver inte bara vara "brus". Det kan t ex vara "vitt" eller någon annan färg och innehålla information i sig. Vilken tid på dygnet sker dina mätningar?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Brus kan minskas genom att mäta från flera punkter och räkna bort förändringar som finns i alla mätpunkter men använda de mätvärden som skiljer sig mellan mätpunkter. Kika på hur EKG mäts (3-punktsmätning?).

Ev kan man också göra analyser på vad som är brus och inte rent algoritmmässigt.

På Arlanda flygplats har det funnits (kanske finns kvar?) en växt som vars elektriska egenskap styr över en aktieportfölj. Den visade sig t.om slå en del fonder mm ;)
palmgren

Inlägg av palmgren »

Massa bra tips, jag hittade keithley boken så nu blir det te att sätta sig å läsa. jag har mest mätt på dagarna.

ola pehrson tror jag konstnären hette som gjorde den växten som köpte och sålde aktier. yukka trading plant eller nått sådant tror jag.
Skriv svar