Bosch Rotak 43 äter upp mina säkringar
- Klas-Kenny
Re: Bosch Rotak 43 äter upp mina säkringar
Du plockade inte bort startkondensatorn från motorn vid din test? I så fall börjar den aldrig snurra om du inte sätter fart på den manuellt.
Hej!
Nej jag plockade inte bort startkondensatorn när jag testade motorn men jag kopplade ju strömmen direkt till motorn? Sitter start kondensatorn inbyggd i motorn någonstans? Brukar de gå lätt att plocka bort?
tack på förhand
Alve
Nej jag plockade inte bort startkondensatorn när jag testade motorn men jag kopplade ju strömmen direkt till motorn? Sitter start kondensatorn inbyggd i motorn någonstans? Brukar de gå lätt att plocka bort?
tack på förhand
Alve
En seriemotor har väl ingen startkondensator, möjligen avstörningskondensator.
Har du provat att lossa remmen och provköra motorn utan belastning för att utesluta att den är mekaniskt blockerad.
Har du provat att lossa remmen och provköra motorn utan belastning för att utesluta att den är mekaniskt blockerad.
Har inte kört motorn utan rem, den är rätt tung att dra runt för hand, men tror det beror på att det finns en inbyggd broms som släpper först vid högt vartal, detta för att förhindra att gräsklipparbladen snurrar när man inte håller i handtaget.
Denna broms går inte att koppla bort, den är inbyggd i motorenheten så att säga
Denna broms går inte att koppla bort, den är inbyggd i motorenheten så att säga
Bromsen ska släppa direkt när motorn får ström, inte vid högt varv. Låter ju som att bromsen inte släpper som den ska.
Hej ingen, ni tror altså inte att det är motorn som är trasig? Är gnistorna kring kollektorn ett tecken på att lindningarna är hela?
Är du säker på att bromsen ska släppa först när strömmen är påslagen? Hur kan jag testa om det gör det eller inte?
Tack på förhand
Avle
Är du säker på att bromsen ska släppa först när strömmen är påslagen? Hur kan jag testa om det gör det eller inte?
Tack på förhand
Avle
Är bromsen mekanisk (släpps med T.ex wire) eller är den elektrisk?
Om bromsen är mekanisk kanske wiren gått av eller ramlat bort.
Om bromsen är mekanisk kanske wiren gått av eller ramlat bort.
Jag tror att bromsen är mekanisk, min magkänsla säger det i alla fall.
Men om det vore bromsen, varför går säkringen i så fall?
Men om det vore bromsen, varför går säkringen i så fall?
Ja vad tror du ?
Om bromsen ligger på så kommer ju motorn utan tvekan att se ut som en ganska duktig kortslutning för en normal säkring då den blir mycket trög att rotera.
Om bromsen ligger på så kommer ju motorn utan tvekan att se ut som en ganska duktig kortslutning för en normal säkring då den blir mycket trög att rotera.