Hur skickar man seriedata över GPRS jämfört med CSD?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mr M

Hur skickar man seriedata över GPRS jämfört med CSD?

Inlägg av Mr M »

Jag behöver ett GSM-modem för kommunikation mot en dator som är långt bort. GMS-modem behövs eftersom det oftast bara finns GSM-täckning och ej 3G.

Har sett att det finns två former av dataöverföring över GSM, CSD och GPRS.

Att sätta upp en serielänk med CSD verkar man göra med AT-kommandon och sen är det bara att skicka data fram och tillbaks (som en serieport).

Men hur gör man med GPRS? Någon som vet?
Johanb

Re: Hur skickar man seriedata över GPRS jämfört med CSD?

Inlägg av Johanb »

GPRS innebär IP-trafik och ska man tunnla en serieport så behöver man först och främst någon mekanism för att ta reda på IP-adressen (tex dynamisk DNS) och sedan någon variant av serieportsemulering. Om det är en dator i andra änden kan man tänka sig att den har en mjukvara för serieportsemulering annars får man använda någon befintlig m2m-produkt eller meka ihop något själv.
Några alternativ:
openwrt-router (inte 100% säker)
raspberry pi
dator
androidtelefon (inte 100% säker)

Det bästa är om du kan vara utan serieportsemulering då det innebär oförutsägbara fördröjningar och andra problem.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Kör man CSD så får man som en transparant serielina. Kör man GPRS så kör man TCP/IP. T.ex. Sim300 och sim900 har inbyggda
TCP/IP-stackar. Det gör att du med hjälp av AT-kommandon kan skicka data över en TCP/IP-uppkoppling istället, vilket på sätt och vis underlättar om målet ändå är att få in det i datorn i andra ändan.

extern pryl - seriellt - GSMmodem CSD - T.ex. Telias nät - GSMmodem CSD - seriellt - dator

Via TCP/IP blir det t.ex.:

extern pryl - seriellt - GSMmodem gprs - T.ex. Telias nät - Internet - Din hemmarouter - nätverkskort - dator.

Nackdelen är att din externa pryl måste känna till namnet eller ip-adressen till din hemmarouter. Det kan man lösa med
dyndns-tjänster om man inte har fast IP.

MVH: Mikael

edit: raderade ett förvirrande TCP/IP.
edit: TIPS: Googla "TCP/IP via sim900 at-commands" eller liknande.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och med ett Fargo Telecom Maestro 100 med autogprs kan man ställa in de data som behövs för att logga in på GPRS varefter modemet loggar in automatisk så att det, efter inloggningen, är en serieport. Detta kräver dock att man har ett abonnemang till det som ger fast IP-adress, annars blir det mer besvärligt.
Mr M

Inlägg av Mr M »

Då låter det enklast att köra på CSD istället för GPRS. För jag kan inget om TCP/IP eller PPP.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Nu var det länge sen jag jobbade med datatrafik över GSM (typ 13 år sen) men på den tiden var det minuttaxa på CSD, är det inte så fortfarande?
GPRS debiteras per MB eller flatrate, så jag skulle säga att det har lite med hur du ska kommunicera, men GPRS blir säkert betydligt billigare oftast.

CSD lär kräva att du har ett analogt modem någonstans för att ta emot samtalen, ett för varje parallel uppkoppling du vill ha, gprs räcker det med en internet anslutning.
Knut

Inlägg av Knut »

lite OT:
Finns det något abbonemang för att köra gprs där man kan köpa tillexempel xGB till fast pris utan att betala månadsavgift? Alla abb som jag kan hitta är en månadskostnad på. och då är det alltså 3GB/månad. Jag vill bara ha xGB då det kommer räcka vääldigt länge.

Bakgrund till frågan:
Jag skulle vilja ha en komunikation med min elbil. Och det kommer inte att skickas speciellt mycket data. Mest bara laddningsstatus och sådana småsaker.

/Knut
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Mr M: Du behöver inte kunna något om PPP iaf.

Jag hade satt upp en web-server hemma, lagt in ett php-script som tar emot lite data via get-metoden (data skickas med i URL:en).

På remote-stationen skickar man lite kommandon till gsm/gprs-modemet typ:

En bunt-AT-kommandon för att sätta upp modemet och koppa upp
följt av:

AT+CIPSTART="TCP","IP-adress-eller-DNS-namn-till-din-server-hemma","80"
AT+CIPSEND
> GET /testdata.php?temp=23&fukt=56 HTTP/1.1 (ctrl+m)(ctrl+j)

Sen i ditt php-script på servern får du in variablerna $temp och $fukt. klart.
Men CSD är ju enklare om man inte är insatt i TCP/IP riktigt...

Knut: Det borde ju finnas kontantkort för data? En del operatörer har även M2M-abonnemang, men de är säkert riktade till företag och därför dyra.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Kontantkort kanske är ett alternativ?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nackdelen med kontantkort är väl att det i princip inte finns något där man inte måste tanka varje månad för att inte tappa flatrate?

Men frågan är om man behöver flatrate för så lite trafik? Man kanske kan nöja sig med att betala per MB?

Comviq verkar inte vara ett bra alternativ, de första 100 MB om dagen kostar 6 kronor, sen är det 99 öre per MB.

Telia Enkel å andra sidan kostar 10 spänn per MB, max 19 spänn mer dygn... Känns som pest eller kolera:)
Johanb

Inlägg av Johanb »

Telia har årskort som tillval för kontantkort.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja men det kostar väl ändå 10 spänn per MB? Det är inte direkt billigt.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Och du vet naturligtvis att så är fallet annars skulle du väl inte påstå det?
Nerre

Inlägg av Nerre »

En mening på frågetecken på slutet är en fråga. Jag visste med andra ord inte, jag undrade.

Eller menar du mitt påstående att 10 spänn per MB inte är billigt? Det VET jag....
Johanb

Inlägg av Johanb »

Så varför inte ta reda på vad som gäller istället för att spekulera när det är så enkelt att hitta informationen?
Att sprida felaktigheter (även om de är ställda som frågor) är enbart till nackdel för för frågeställaren, bättre att inte svara alls när man inte vet.
Skriv svar