Vad skulle den göra?nifelheim skrev:Kollade lite på Alma-solarshop, har du "Solar optimierer" mellan varje panel och invertern?
Solcellsanläggning 9,66 kW, 42 st paneler, i drift
Re: Solcellsanläggning 9,66 kW, 42 st paneler, i drift
Att maskinen tål värmen är nära på självklart, åtminstone om varmvattnet är "lagligt på arbetsplats eller flerfamiljhus"-varmt, d.v.s. max ca 60 grader. (Om man eldar med ved och har 95 grader på varmvattnet kanske nåt på en diskmaskin kan tänkas ta stryk. En tvättmaskin lär ju däremot tåla det, lite svårt att lyckas kunna använda tvättprogram med 95 grader temp annars).mrfrenzy skrev:Jag kör en helt vanlig Siemens bänkdiskmaskin på varmvatten och det fungerar alldeles utmärkt. Disken blir ren och maskinen har inte exploderat.
Men har du provat att smutsa ner disk så smutsig som den maximalt kan bli som du använder den, kört den i maskinen och sen skickat på nån slags analys för att se om den verkligen är ren eller bara ser ren ut?
Jag antar att svaret är nej, jag har inte heller gjort det, men den vetenskapliga förklaringen låter högst trovärdig.
Jag har också för övrigt erfarenheten att disken ser ren ut om man kör diskmaskinen på varmvatten.
Det har antagligen också betydelse vad man har för slags matrester på disken...
Jag sköljer tallrikarna med kallvatten före jag kör dem i maskinen, men det beror på att min gamla maskin inte diskar nåt bra. Jag kan dock erkänna att jag har faktiskt inte provat att skippa detta efter att jag antagligen för första gången i maskinens hela livslängd kört en vända med såntdär "diska rent själva diskmaskinen"-medel.mrfrenzy skrev:Man sköljer ju aldrig av tallrikarna med kallvatten vid handdisk, så varför skulle man behöva göra det vid maskindisk?

Verkar finnas även i Sverige, och det verkar inte gå åt värre tvättmedel:GFEF skrev:MEN vad jag har hört använder inhemska japanska tvättmaskiner endast kallvatten men väldigt starka tvättmedel för fullgot resultat utan värme ???
http://www.japan-guide.com/forum/querea ... ml?0+56201
Tvättmaskinen är utbytt till en Samsung ECO Bubble som tvättar med bubblor och kallvatten.
En vanlig 40-graders tvätt drog med gamla maskinen 0,8kwh.
Men Eco Bubble så drar en tvätt endast 0,2kwh!!! Och det blir rent

Hela det där huset som beskrivs på länkad sida är helt klart riktigt intressant. Det är fler sådana hus som skulle behövas för att få lite fart på energieffektiva husbyggen.
En annan intressant idé för att inte slösa är att spola toaletten med handfatavloppsvatten. Fast jag undrar hur bra det är att få med tvålrester & co, och undrar också hur de tänkt för oss som inte är sugna på att tvätta händer med kallvatten?
http://www.squidoo.com/ToiletSinkCombo
Ecco Bubble verkar innebära att tvättmedlet luftblandas innan det når tvättrumman. Tveksamt om det löses upp ordentligt. Inget kul heller om tvättmedlet kvarstår i kläderna.. *kliar*
Anses det säkert att koppla ihop sina strängar när solen lyser? Alltså vid installation?
Jag kopplade ihop mina paneler i solsken.
Det är nog ganska svårt att montera och koppla i mörker.
Kontakterna på själva panelerna är inga problem, de är så konstruerade att metalldelarna ligger djupt ner i kontakterna.
Men anslutningen i andra änden, nere vid huvudbrytarna hade jag lite mer respekt för. Jag hade alltså två kablar med ca 800 V DC emellan.
Jag jobbade med en ände åt gången så jag inte riskerade att kortsluta något och verktygen har gummiisolerade handtag.
Jag använde även ändhylsor och då hade jag en gummihandske på mig när jag trädde på ändhylsan, för säkerhetsskull.
Jag mätte dock några gånger mellan kabel och jord och ingen spänning fanns någonstans.
Utom mellan kablarna förstås, där var det ca 800 volt.
När kablarna väl är fastsatta i huvudbrytaren kan man lugnt jobba med utgående kablar, de har ju ingen spänning eftersom brytaren stod i off-läge.
Jag har tidigare skrivit om en omkoppling av panelerna jag gjorde. Detta gjordes på dagen i fullt solsken. Huvudbrytarna var naturligtvis avslagna. Men jag klippte kablar, tog i ändarna lödde på nya TYCO-kontakter och grejade. Dock i en kabel åt gången. Det var inga problem.
Med andra ord, mitt arbete gick fint, och jag anser att det är säkert utfört.
Det är nog ganska svårt att montera och koppla i mörker.

Kontakterna på själva panelerna är inga problem, de är så konstruerade att metalldelarna ligger djupt ner i kontakterna.
Men anslutningen i andra änden, nere vid huvudbrytarna hade jag lite mer respekt för. Jag hade alltså två kablar med ca 800 V DC emellan.
Jag jobbade med en ände åt gången så jag inte riskerade att kortsluta något och verktygen har gummiisolerade handtag.
Jag använde även ändhylsor och då hade jag en gummihandske på mig när jag trädde på ändhylsan, för säkerhetsskull.
Jag mätte dock några gånger mellan kabel och jord och ingen spänning fanns någonstans.
Utom mellan kablarna förstås, där var det ca 800 volt.
När kablarna väl är fastsatta i huvudbrytaren kan man lugnt jobba med utgående kablar, de har ju ingen spänning eftersom brytaren stod i off-läge.
Jag har tidigare skrivit om en omkoppling av panelerna jag gjorde. Detta gjordes på dagen i fullt solsken. Huvudbrytarna var naturligtvis avslagna. Men jag klippte kablar, tog i ändarna lödde på nya TYCO-kontakter och grejade. Dock i en kabel åt gången. Det var inga problem.
Med andra ord, mitt arbete gick fint, och jag anser att det är säkert utfört.

Skönt. Ska själv slänga upp 45 st 250W paneler. Fick lite otydliga instruktioner att följa det som paneltillverkaren tycker och de säger ju att man inte ska "fippla" under last.
Nej, de skall inte vara under last, och det är de ju inte om kretsen är öppen.
D.v.s. du kan seriekoppla panelerna, men de får inte anslutas till invertern för än allt är helt klart.
När jag kopplade om mina så hade jag öppnat huvudbrytarna, på så sätt var de ju inte under belastning.
Är de under belastning kan man få ljusbågar i kontaktdonen som skadar och smälter både dig och kontakterna.
Sen är det viktigt att inget strömförande är jordat i t.ex. plåttaket. Då kan du få en sluten krets.
Mät med mätinstrument hela tiden för varje panel du sätter upp. Mät mellan kontakter och jord, där skall inte finnas spänning.
Observera ett detta är mina erfarenheter. Alla tar ansvar för sina egna kopplingar.
Sen vill vi se bilder och info från ditt solprojekt.
D.v.s. du kan seriekoppla panelerna, men de får inte anslutas till invertern för än allt är helt klart.
När jag kopplade om mina så hade jag öppnat huvudbrytarna, på så sätt var de ju inte under belastning.
Är de under belastning kan man få ljusbågar i kontaktdonen som skadar och smälter både dig och kontakterna.

Sen är det viktigt att inget strömförande är jordat i t.ex. plåttaket. Då kan du få en sluten krets.
Mät med mätinstrument hela tiden för varje panel du sätter upp. Mät mellan kontakter och jord, där skall inte finnas spänning.
Observera ett detta är mina erfarenheter. Alla tar ansvar för sina egna kopplingar.
Sen vill vi se bilder och info från ditt solprojekt.

Uppdatering om elpriser och produktion.
Efter att under några månader fått både räkningar och kreditfakturor från Fortum så vet jag nu lite mer om priser m.m.
De tre första kolumnerna visar för varje månad hur mycket sol-energi jag tillverkat och hur mycket av det jag sålt.
Fjärde kolumnen visar vad Fortum betalat mig. Priset består av elpris + nätnytta(produktionsersättning).
(Mars månad är egentligen delad i höglast och låglast, elpriset är det samma men nätnyttan skiljer 0.7 öre, jag redovisar ett genomsnitt)
Femte kolumnen är vad jag betalat till Fortum för den energi jag köpt. Priset är utan moms och så kallat "Rörligt elpris".
Så priserna för 'köp' och 'försäljning' skiljer några öre, både upp och ner. Båda skall dock vara baserade på Nordpol-börsen.
Min försäljning redovisar Fortum per tre månader med start i februari. Det jag säljer i feb-apr skall dras av på apr-räkningen (som kommer i maj).
Jag fick dock bara en kreditfaktura i maj med förklaring att det dras på nästa faktura. Men det drogs inget på de kommande räkningarna för vare sig apr, maj eller juni. Efter samtal med Fortums fakturaavdelning visade sig att jag bara får en kreditfaktura och pengarna läggs på hög (?) hos Fortum
Men hon var vänlig och fixade till allt, "detta med solceller är så nytt för oss".
Hon var också nyfiken och ville veta mer om solceller så det blev ett långt samtal.
På räkningen som kom i augusti (gällande juli) funkade allt som det skulle. Det var direkt avdraget för min produktion under maj-juli.
Efter att under några månader fått både räkningar och kreditfakturor från Fortum så vet jag nu lite mer om priser m.m.
De tre första kolumnerna visar för varje månad hur mycket sol-energi jag tillverkat och hur mycket av det jag sålt.
Fjärde kolumnen visar vad Fortum betalat mig. Priset består av elpris + nätnytta(produktionsersättning).
(Mars månad är egentligen delad i höglast och låglast, elpriset är det samma men nätnyttan skiljer 0.7 öre, jag redovisar ett genomsnitt)
Femte kolumnen är vad jag betalat till Fortum för den energi jag köpt. Priset är utan moms och så kallat "Rörligt elpris".
Så priserna för 'köp' och 'försäljning' skiljer några öre, både upp och ner. Båda skall dock vara baserade på Nordpol-börsen.

Kod: Markera allt
Månad Prod.[kWh] Förs.[kWh] Förs.pris[öre/kWh] Inköpspris[öre/kWh]
Feb 18 4 30.02 + 6.50 = 36.52 38.98
Mar 924 259 32.73 + 6.15 = 38.88 42.89
Apr 1027 436 33.07 + 5.80 = 38.87 43.42
Maj 1100 711 29.66 + 5.80 = 35.46 35.67
Jun 1188 708 29.57 + 5.80 = 35.37 32.67
Jul 1448 593 27.17 + 5.80 = 32.97 33.92
Jag fick dock bara en kreditfaktura i maj med förklaring att det dras på nästa faktura. Men det drogs inget på de kommande räkningarna för vare sig apr, maj eller juni. Efter samtal med Fortums fakturaavdelning visade sig att jag bara får en kreditfaktura och pengarna läggs på hög (?) hos Fortum

Men hon var vänlig och fixade till allt, "detta med solceller är så nytt för oss".
Hon var också nyfiken och ville veta mer om solceller så det blev ett långt samtal.

På räkningen som kom i augusti (gällande juli) funkade allt som det skulle. Det var direkt avdraget för min produktion under maj-juli.
Jag har upptäckt en annan intressant effekt också.
Effekten stiger betydligt vid kyla.
Normalt har jag ca 8400 W mitt på dagen under soliga dagar.
Det borde vara 9660 W (42x230).
Jag får bara ut ca 87%, var är de resterande 13%?
Trots klarblå himmel, strålande solsken och mitt på dan kommer jag inte högre i effekt.
Men av en slump så tittade jag på invertern direkt efter att det regnat.
Regnet upphörde och solen bröt igenom. På bara några minuter gick vädret från kallt regn till strålande sol mitt på dan.
Inverten visade ca 10400 W. Rekord.
Men efter nån timme så var den nere på ca 8400 W igen.
Jag har därefter sett denna effekt flera gånger efter ett regn mitt på dagen.
Nu vet jag inte hur varma panelerna blir i solsken, men om jag gissar på 55 grader så tappar jag 14%.
(Effekten avtar 0.47% per grad över 25 grader, 30x0.47=14.1)
Men angiven effekt på panelerna kan variera +- 3% också.
Så om mina nya paneler ger 3% extra samt därefter tappar 14% p.g.a. värme så ger varje panel 204 W.
(230 x 1.03 x 0.86)
42 paneler x 204 W/panel = 8668 W, vilket stämmer bra vid normal drift.
Slutsats:
Varma paneler, i alla fall under några timmar mitt på dagen, leder till att man tappar ca 10-15%, beroende på temperatur, ålder m.m.
Effekten stiger betydligt vid kyla.
Normalt har jag ca 8400 W mitt på dagen under soliga dagar.
Det borde vara 9660 W (42x230).
Jag får bara ut ca 87%, var är de resterande 13%?

Trots klarblå himmel, strålande solsken och mitt på dan kommer jag inte högre i effekt.
Men av en slump så tittade jag på invertern direkt efter att det regnat.
Regnet upphörde och solen bröt igenom. På bara några minuter gick vädret från kallt regn till strålande sol mitt på dan.
Inverten visade ca 10400 W. Rekord.

Men efter nån timme så var den nere på ca 8400 W igen.
Jag har därefter sett denna effekt flera gånger efter ett regn mitt på dagen.
Nu vet jag inte hur varma panelerna blir i solsken, men om jag gissar på 55 grader så tappar jag 14%.
(Effekten avtar 0.47% per grad över 25 grader, 30x0.47=14.1)
Men angiven effekt på panelerna kan variera +- 3% också.
Så om mina nya paneler ger 3% extra samt därefter tappar 14% p.g.a. värme så ger varje panel 204 W.
(230 x 1.03 x 0.86)
42 paneler x 204 W/panel = 8668 W, vilket stämmer bra vid normal drift.
Slutsats:
Varma paneler, i alla fall under några timmar mitt på dagen, leder till att man tappar ca 10-15%, beroende på temperatur, ålder m.m.
Japp!
Jag har provat och spola vatten från slangen på mina paneler när det var mitt i sommaren och varmt och visst stiger effekten uppåt! Men jag har inte orkat spola så länge men det är tillräckligt för att det ska synas på pvoutputs grafer.
Jag har provat och spola vatten från slangen på mina paneler när det var mitt i sommaren och varmt och visst stiger effekten uppåt! Men jag har inte orkat spola så länge men det är tillräckligt för att det ska synas på pvoutputs grafer.
Jag har funderat på detta med kylning, men låtit det stanna vid funderingar.
Om kylning ger 1500W extra, i mitt fall, så kanske 500W går till vattenpumpen och nettot blir 1000W.
Om denna effekt gäller sex timmar mitt på dagen, så blir det 6 kWh extra.
Jag kommer inte själv att göra åt dessa extra 6kWh mitt på dagen soliga sommardagar utan de kommer att säljas till Fortum för ca 33 öre/kWh. Alltså en vinst på 2:- per dag.
Om denna effekt håller i tre sommarmånader, så blir det knappt 100:- i extra vinst per år.
På tio år blir det ca 1000:-
För denna tusenlapp skall jag ordna vattenpump, rör, slangar och kopplingar som skall hålla i tio år.
Med ständigt fukt varje sommardag som riskerar att orsaka fuktskador på tak, mögel, kondens m.m.
Dessutom måste systemet tömmas under vintern för att inte frysa sönder.
Jag får tyvärr inte kalkylen att gå ihop.
Om kylning ger 1500W extra, i mitt fall, så kanske 500W går till vattenpumpen och nettot blir 1000W.
Om denna effekt gäller sex timmar mitt på dagen, så blir det 6 kWh extra.
Jag kommer inte själv att göra åt dessa extra 6kWh mitt på dagen soliga sommardagar utan de kommer att säljas till Fortum för ca 33 öre/kWh. Alltså en vinst på 2:- per dag.
Om denna effekt håller i tre sommarmånader, så blir det knappt 100:- i extra vinst per år.
På tio år blir det ca 1000:-
För denna tusenlapp skall jag ordna vattenpump, rör, slangar och kopplingar som skall hålla i tio år.
Med ständigt fukt varje sommardag som riskerar att orsaka fuktskador på tak, mögel, kondens m.m.
Dessutom måste systemet tömmas under vintern för att inte frysa sönder.
Jag får tyvärr inte kalkylen att gå ihop.
Det är då man kopplar en vattenslinga mellan varmvattenberedaren och solpanelerna som kyler panelerna och värmer tappvarmvattnet. Skall man tjäna pengar på det så går inte ekvationen ihop där heller, men om man kan installera ett mindre system eftersom tappvarmvattnet och kanske radiatorvattnet inte går på elen så sparar man pengar i installationen.
Intressant uppdatering av hur anläggningen går "i drift" 
Angående solcellernas temperatur: Du har inte funderat på att montera lite temperatursensorer på en panel? En ovanför och en under, kanske, och på så sätt få lite mer kött på benen?
Hur pass självförsörjande är du nu? Det fattas ju en kolum "inköp"
Och att priserna varierar kan ju bero på många olika faktorer. Nordpool har ju pris för varje timme, men på fakturan så blir det ett viktat medelvärde (viktat med avseende på energimängd) för hela månaden. Så antagligen så säljer du el när priset är lite lägre (soliga, varma dagar) men köper när det är lite dyrare (regnigt och kallt)? Sen kan ju elbolaget göra ett påslag på inköpspriset (och motsvarande avdrag på försäljningspriset) för att tjäna pengar på det hela också...
Någon form av kombinationspaneler vore ju inte en dum idé - att få både el och värme ur dom, och på samma gång kyla ner panelen och på så sätt få högre verkningsgrad. Fast då kanske det ändå är mer effektivt med separata solvärmepaneler...

Angående solcellernas temperatur: Du har inte funderat på att montera lite temperatursensorer på en panel? En ovanför och en under, kanske, och på så sätt få lite mer kött på benen?
Hur pass självförsörjande är du nu? Det fattas ju en kolum "inköp"

Och att priserna varierar kan ju bero på många olika faktorer. Nordpool har ju pris för varje timme, men på fakturan så blir det ett viktat medelvärde (viktat med avseende på energimängd) för hela månaden. Så antagligen så säljer du el när priset är lite lägre (soliga, varma dagar) men köper när det är lite dyrare (regnigt och kallt)? Sen kan ju elbolaget göra ett påslag på inköpspriset (och motsvarande avdrag på försäljningspriset) för att tjäna pengar på det hela också...
Någon form av kombinationspaneler vore ju inte en dum idé - att få både el och värme ur dom, och på samma gång kyla ner panelen och på så sätt få högre verkningsgrad. Fast då kanske det ändå är mer effektivt med separata solvärmepaneler...
bit? du trycker inte data till http://www.pvoutput.org/ då?
Mig finner ni här http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=21659&sid=19529
Mig finner ni här http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=21659&sid=19529
Angående självförsörjning.
Det kräver en hel del planering för att utnyttja egen energi.
Att köra maskiner mitt på dagen går bra, men maskiner som har termostat är svårare.
Jag kan se på min förbrukningskurva att jag har en topp vid 7-8-tiden samt vid 20-21 tiden.
På morgonen tänds lampor och spisen används och på kvällen används TV, lampor och dusch(el-varmvattenberedare).
Solen ger ordentligt med energi från ca 9.00 till 18.00.
Det fungerar inte att familjen flyttar fram uppvaknande och frukost med ett par timmar.
Inte heller kvälls-TV är lätt att tidigarelägga.
Möjligen kan man duscha på eftermiddagen i stället, alternativt stänga av VV-beredaren på kvällen och starta den kl 9.00 igen.
Jag har även haft en pool-luft-vatten-värmepump inkopplad sen slutet av juni. Den körs mellan 8.00 till 19.00 (eller kortare om termostaten slår ifrån) och håller ca 32 grader i bassängen. Pumpen tar som mest 2kW och dess förbrukning har säkert solen täckt till mer än 90%.
Självförsörjande blir jag inte, eftersom jag behöver ström även när solen inte lyser.
Och lyser den mycket kan jag inte lagra eller göra åt all energi.
Men från starten den 28/2 fram till igår, 2/9, har jag tillverkat 6952 kWh varav jag sålt 3156 kWh (45%) till Fortum.
Under våren sålde jag ca 30%, men under sommaren har jag nog sålt uppåt 60%.
Men planer finns på att ladda batterier under dagen som kan användas för belysning (LED) under övrig tid.
Det kräver en hel del planering för att utnyttja egen energi.
Att köra maskiner mitt på dagen går bra, men maskiner som har termostat är svårare.
Jag kan se på min förbrukningskurva att jag har en topp vid 7-8-tiden samt vid 20-21 tiden.
På morgonen tänds lampor och spisen används och på kvällen används TV, lampor och dusch(el-varmvattenberedare).
Solen ger ordentligt med energi från ca 9.00 till 18.00.
Det fungerar inte att familjen flyttar fram uppvaknande och frukost med ett par timmar.

Inte heller kvälls-TV är lätt att tidigarelägga.
Möjligen kan man duscha på eftermiddagen i stället, alternativt stänga av VV-beredaren på kvällen och starta den kl 9.00 igen.
Jag har även haft en pool-luft-vatten-värmepump inkopplad sen slutet av juni. Den körs mellan 8.00 till 19.00 (eller kortare om termostaten slår ifrån) och håller ca 32 grader i bassängen. Pumpen tar som mest 2kW och dess förbrukning har säkert solen täckt till mer än 90%.
Självförsörjande blir jag inte, eftersom jag behöver ström även när solen inte lyser.
Och lyser den mycket kan jag inte lagra eller göra åt all energi.
Men från starten den 28/2 fram till igår, 2/9, har jag tillverkat 6952 kWh varav jag sålt 3156 kWh (45%) till Fortum.
Under våren sålde jag ca 30%, men under sommaren har jag nog sålt uppåt 60%.
Men planer finns på att ladda batterier under dagen som kan användas för belysning (LED) under övrig tid.