Freppacs PnP maskin
Re: Freppacs PnP maskin
Swech: "Jag har säkert möjlighet till att sälja dig lite munstycken som är anpassade och med
inbyggd fjädring. " nu vart jag intresserad, vad är det för munstycken ??
inbyggd fjädring. " nu vart jag intresserad, vad är det för munstycken ??
Dito - intresserad av eventuella munstycken.
Jag klurade länge och väl på hur man skulle lösa problemet med muntycken. Det bästa JAG kunde få fram är enligt följande.
Stegmotor med genomgående hål i axeln, i övre änden en liten adapter (eftersom axeln inte stack ut i bägge ändar på min motor). Sedan ett helt vanligt 2RS kullager i en liten hållare fungerar som svivel.
I nedre änden (alltså på axeln) limmade jag en rund magnet med hål i mitten, sen svarvade jag ett par "rör" i mässing och "brickor" i stål. "Mässingsröret" passar exakt på motoraxeln och stålbrickan i toppen gör magneten har nått att "suga tag i".
Inuti "röret" finns en liten fjäder och längst ner själva munstycket som är svarvat ur svart POM men en vanlig sån där dispenser nål instucken. Så här ser det ut:
Motor med hålaxel, den lilla pappbiten funkar som lite "stötdämpare", magneten är rätt kraftig.
Mässingsrör, stålbricka och fjädrande munstycke med själva "vakum-nålen"
Och alltsammans monterat.
Det största problemet jag har, och har haft, är att få allt rakt så inte änden på nålen "vobblar" när axeln roterar men jag har mer eller mindre gett upp det
Det måste vara lite spel mellan mässingsröret och själva munstycket annars funkar inte fjädringen och det lilla spelet gör att fjädern trycker munstycket "ur linje" vilket gör att nålen vobblar.
Om det fungerar? Ingen aning, så långt har jag inte kommit ännu...
Jag klurade länge och väl på hur man skulle lösa problemet med muntycken. Det bästa JAG kunde få fram är enligt följande.
Stegmotor med genomgående hål i axeln, i övre änden en liten adapter (eftersom axeln inte stack ut i bägge ändar på min motor). Sedan ett helt vanligt 2RS kullager i en liten hållare fungerar som svivel.
I nedre änden (alltså på axeln) limmade jag en rund magnet med hål i mitten, sen svarvade jag ett par "rör" i mässing och "brickor" i stål. "Mässingsröret" passar exakt på motoraxeln och stålbrickan i toppen gör magneten har nått att "suga tag i".
Inuti "röret" finns en liten fjäder och längst ner själva munstycket som är svarvat ur svart POM men en vanlig sån där dispenser nål instucken. Så här ser det ut:
Motor med hålaxel, den lilla pappbiten funkar som lite "stötdämpare", magneten är rätt kraftig.
Mässingsrör, stålbricka och fjädrande munstycke med själva "vakum-nålen"
Och alltsammans monterat.
Det största problemet jag har, och har haft, är att få allt rakt så inte änden på nålen "vobblar" när axeln roterar men jag har mer eller mindre gett upp det

Om det fungerar? Ingen aning, så långt har jag inte kommit ännu...

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O. Mycket snyggt! har oxå klurat på liknande lösning....t.o.m svarvat lite å provmonterat...men som du säger så är det svårt att få det perfekt rakt så vobblandet är svårt att undvika
Swech: "Jag har säkert möjlighet till att sälja dig lite munstycken som är anpassade och med
inbyggd fjädring. "
Är oxå EXTREMT intresserad av detta!!
inbyggd fjädring. "
Är oxå EXTREMT intresserad av detta!!
- Krille Krokodil
Probväxlingssytemet på vår mätmaskin är über-KISS, en rund aluminiumplatta dia. 30 mm ungefär med 3 v-spår som ett Y, de möter tre kulor på probfästet och det hela hålls ihop med magneter, repeternoggranhet på 1 um ungefär. Ni skulle kunna tillverka något liknade väldigt lätt och ha en silikonsugkopp i mitten som överför vakuumet.
Senast redigerad av Krille Krokodil 26 augusti 2013, 13:52:43, redigerad totalt 1 gång.
Krille Krokodil: inte helt med hur du menar, du har inte en bild på hur du menar ?
Vet inte det jag....maskinen kan röra sig i fyra axlar men "that's about it".H.O Ser ut som du har kommit en bit. dags för en projekt tråd kanske
Pga av munstyckets vobblande kommer det vara helt uteslutet att köra utan vision något jag hoppades kunna göra för att i alla fall testa lite. Jag har inte de kunskaper inom programmering så jag kan göra något eget utan har tänkt koka ihop något med Mach3 och Roborealm men...
A) Jag har problem att hitta en BRA USB-ansluten kamera med låg latens till en rimlig peng och...
B) Hela vision-biten är rätt ny mark för mig och jag kan väldigt lite om hur man ska tänka. Visst, en 0805 resistor kan jag nog "filtrera ut" från bakgrunden och hitta position och rotation på men en IC.
C) Tiden och motivation...när motivation finns är det dåligt med tid och tvärt om.
- Krille Krokodil
Hittade film på ett verktygsbyte
De är de 3 till vänster i verktygsstället, högra delen är ett annat motoriserat system för att byta tyngre verktyg.
Det var tvärtom vad jag sa, kulorna sitter i plattan som byts, men skall man inte göra en industriell mängd byten kan man nog vända på det och ha spåren i aluminiumplattan och ta det lilla slitage som blir, man behöver ju inte riktigt 1 um i en PnP.

Det var tvärtom vad jag sa, kulorna sitter i plattan som byts, men skall man inte göra en industriell mängd byten kan man nog vända på det och ha spåren i aluminiumplattan och ta det lilla slitage som blir, man behöver ju inte riktigt 1 um i en PnP.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det finns 4 modeller för olika typer av komponenter
Gängade i änden.
Genomgående hål
Fjädrande ca 2mm fjädring.
Pris. 220 - 250:- st (ink moms)
Swech
Gängade i änden.
Genomgående hål
Fjädrande ca 2mm fjädring.
Pris. 220 - 250:- st (ink moms)
Swech
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jag tänker ta hem 10 st av varje modell.
Hoppas ha dem här inom 2 veckor.
Har 2 av varje just nu men de är till min maskin
Swech
Hoppas ha dem här inom 2 veckor.
Har 2 av varje just nu men de är till min maskin

Swech
Swech: vad har du för maskin ? känner inte igen nozzel typen.
Edit, Ahaa kom på var jag sett den typen, vart bara lite ställd när övre kanten var fasad.
det är till en TM-240A "kina maskinen" om jag inte har helt fel ?
Edit, Ahaa kom på var jag sett den typen, vart bara lite ställd när övre kanten var fasad.
det är till en TM-240A "kina maskinen" om jag inte har helt fel ?
Senast redigerad av lizerdboy 27 augusti 2013, 09:18:41, redigerad totalt 1 gång.
Swech: Och gött! hör av dig när de kommer!
Jag bokar in mig på minst en. Vilka storlekar finns?
Jag bokar in mig på minst en. Vilka storlekar finns?
Ja! För det priset är det inte värt att stå och kladda själv!
Återkom när du har dom hemma, jag tar är intresserad av åtminstånde två sorter till att börja med.
Hur är koncentriciteten på de där?
Återkom när du har dom hemma, jag tar är intresserad av åtminstånde två sorter till att börja med.
Hur är koncentriciteten på de där?