Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Allt som rör 3D-skrivare.
malx

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av malx »

dubbear skrev:Jag testade med datorn på batteri.
Och problemen var mycket mindre.
Vad menas med mycket mindre? :)

Testa mäta jorden från nätaggregatet (12V) mot jorden på USB-kontakten (går bra att mäta på Melzikortet) när allting är inkopplat. Tyvärr har jag upptäckt att vissa billiga nätaggregat från Kina har flytande jord/nolla ut så man måste jorda den själv. Mendel90 kommer dock med ett nätagg från en dator om jag minns rätt så problemet borde inte finnas där.

Annan kul test kan vara om du lyckas störa någon annan utrustning på USBn när du har laptopen inkopplad i väggen. (Ta inte en telefon med eget batteri utan något som tar power från USBn)
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

prova och byt till en bättre/kortare usb kabel, du är inte den ända som har detta problem, ett alt är att printa från sd kort
Användarvisningsbild
dubbear
Kontakt:

Inlägg av dubbear »

Ska ha en mekdag på söndag ska testa om det är helt borta.
Ska även gå över till att köra skrivaren med en raspberry pi så ja slipper ha en bärbar i garaget.
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

raspberry med repetier elr
Användarvisningsbild
Mr. Pink

Inlägg av Mr. Pink »

dubbear skrev:
Klas-Kenny skrev:Dubbear: lägger du filen på SD-kortet och skriver ut där ifrån? Om inte så prova det, då ska skrivaren inte vara beroende av kontakt med datorn. :)
Ja ska göra så senare men nu ändrar jag så mycket hela tiden så det tar sådan tid att sätta över filerna.
Är inte nöjd med min kalibrering
Jag plockar alltid ur sd-kortet och sätter i datorn när jag för över g-koden. Annars tar det en jäkla tid om man ska ladda upp via skrivarkabeln.
Coolkidz

Inlägg av Coolkidz »

Hej,

Jag har börjat titta lite på 3d-skrivare och har fastnat lite för designen som Makergear M2 har, men jag funderar på hur stabil den är. Är det någon här som har tillgång till en M2 skrivare och kan ge mig upplevelsen av stabilitet?

Någon som vet hur tjock plåt som chassiet är gjort av? Även förstärkningen som ligger uppe på där linjär skenan sitter monterad ser lite tunn ut, hur tjock är den?

Jag vet att det inte är stora krafter på en skrivare men formatet erbjuder ju att ta med den från kontoret och det är ju bra om den inte justerar om sig själv.

/Micke
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Mr. Pink skrev:Jag plockar alltid ur sd-kortet och sätter i datorn när jag för över g-koden. Annars tar det en jäkla tid om man ska ladda upp via skrivarkabeln.
Det brukar jag också göra, men jag tycker det är bökigt eftersom mitt melzikort resettar när jag stoppar in kortet så jag måste göra om hela proceduren med att koppla upp, sätta på värmeplattan osv. Gör ditt också det?

Sen tycker jag inte om att pilla med det där direkt på ett oskyddat kort alltför ofta. Skulle det vara en fet usb-kontakt och en usb-pinne istället för ett yttepyttigt micro-sd i en fjädersockeln vore det väl en annan grej.

Jag har av den anledningen funderat på att sätta upp min eee pc 701 som skrivarserver med XP och Pronterface. Tänkte kontrollera den via remote desktop. Undrar om den orkar med detta? Det enda jag hittar på nätet är folk som vill göra samma sak med Linux, och där är det tydligen av någon anledning inte möjligt att köra med en vettig baudrate.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag flyttar också alltid SD-kortet.
Och även min återställer så fort jag stoppar i kortet, men jag ser inget större problem med det. Värmebädden och allt startar ju sig ändå automatiskt när man startar ny utskrift.
Enda extra jobbet är att trycka på connect i pr0nterface, inget större bekymmer.

Har dock funderat på att köpa alternativt tillverka någon liten adapter så att jag kan dels placera minneskortet på en lämpligare plats på skrivaren, och även använda ett vanligt SD-kort istället för ett sånt litet pluttigt.
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

fördelen med sdkort är väl att det använder spi, går man omvägen med usb så tappar man väl hastighet elr
Terho

Inlägg av Terho »

Någon som testat Duplicator 4? :wink:
gadgetfreak

Inlägg av gadgetfreak »

Om det är någon som är sugen på att bygga en egen plastextruder så har vi lagt upp lite PLA plastgranulat (pellets) till försäljning i 1kg-format här:

http://3dverkstan.se/product/1kg-pla-pl ... ngeo-2002d

Det köptes ursprungligen in för ett annat gemensamt plastextruder-bygge med några kompisar, men vi hann aldrig med att jobba vidare med det, så projektet är pausat/nerlagt.

Och vi har också bra plasttråd till försäljning på 3dverkstan.se.
Vi har Colorfabbs PLA/PHA, laywood, laybrick m.m.
Öppningserbjudande: Ange rabattkod "STOCK ME UP" för att få 10% rabatt på första köpet (minst tre rullar).

Avhämtning i Stockholm på lager eller skickas inom Sverige.

Vet inte om det här inlägget passar bättre under säljes/köpes men det kändes som att det var rätt folk i det här tråden i alla fall :)

/Daniel
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

vi har funderar på att använda ett sådant WiFi sd-kort, någon som vet om det funkar att föra över data 'baklänges'?
mippen

Inlägg av mippen »

De där wifi SD korten är väldigt begränsade i vad de kan göra.
Sisst jag kikade på det (är ett par år sedan men har ett i en kamera där hemma) så var det enkelriktad trafik.
Man konfade upp wlan med lösen osv och så fanns det funktioner för att ladda upp bilder till onlinetjänster.

Men om dom uppgraderat funktionalitet med dubbelriktad kommunikaiton så kankse man kan få användning för kortet igen..
(ville haft det till att göra en äldre fotoram wlan kopplad)
Terho

Inlägg av Terho »

Verkar så kul med 3D skrivare att jag satt mig i går och skissade lite :)

Någon som vet om det finns M6 unibolls i plast att köpa någonstans?

Mvh Teho.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Terho

Inlägg av Terho »

Har tillgång till Inventor och tänkte försöka göra en byggsats med ritningar så man fräser ut delarna om man inte har tillgång till en 3D skrivare. Har börjat göra en inköpslista med komponenter med.

Hittade länkhuvuden i aluminium på Ebay, risken finns kanske att dom inte rör sig tillräckligt :oops: Får se när dom dimper ner på posten.... var ju inte så dyra....

http://www.ebay.com/itm/Blue-06048B-166 ... 256f6f8cd2

Maskindelen har mycket POLYAMID, det är väl lättbearbetat?

Har beställt en Nema 17 stegmotor för 15 $ och ett A4988 drivsteg för 8$.

Hittade på en multi PSU med 5-12-24 vdc för 33 $

http://www.aliexpress.com/item/Triple-o ... 41458.html

Har tänk att använda RAMP 1.4. Programmering är inte min staka sida men finns väl lite klart och ladda hem och ladda in i kortet så möjligheten finns och få igång det den vägen och sen lära sig lite därifrån eller är det jätte svårt?

http://www.aliexpress.com/item/LCD-2004 ... 44786.html

Är lite dyrt med 165$ men ska försöka jaga alla delar löst och försöka få ner priset....
Skriv svar