Vindmätare utan rörliga delar
Vindmätare utan rörliga delar
I nästa nummer av Elektor kommer de att ha en vindmätare, helt utan rörliga delar
Är det ngn som testat? Funderar på hur ett dylikt kunde fungera för båtbruk? Problemet med klassiska instrument med propeller och vinge är att givaren är förbrukningsvara. Har hört om sådana som byter var eller vartannat år.
Är det ngn som testat? Funderar på hur ett dylikt kunde fungera för båtbruk? Problemet med klassiska instrument med propeller och vinge är att givaren är förbrukningsvara. Har hört om sådana som byter var eller vartannat år.
Re: Vindmätare utan rörliga delar
Första tanken, borde inte kyleffekten vara beroende av luftfuktigheten?
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Den funkar nog bra i mindre vindar, men hur blir det vid storm? =)
Kyleffekten beror säkert på fuktigheten, men som jag förstår det är alla mätningar relativa.
Om jag orkar i vinter så skall jag sätta upp en liten vindtunnel och testa.
Om jag orkar i vinter så skall jag sätta upp en liten vindtunnel och testa.
Aldrig testat men är klart intresserad.
Men den lär väl knappast funka om den inte är statisk.
Båten rör sig, och lutar vilket jag tolkar som att det borde sabba principen.
Men den lär väl knappast funka om den inte är statisk.
Båten rör sig, och lutar vilket jag tolkar som att det borde sabba principen.
Har testat att bygga en ultraljuds variant som fungerade. Ligger och väntar på ny kapsling, då min testbygge var bara för test...
/// Marcus
/// Marcus
När man mäter luftflöde i ventilation så är det bara en tratt med en tråd i som värms upp lätt och man mäter resistansen i tråden. Luftflödet kyler tråden och resistansen ändras.
http://www.swema.se/instrument.php?p=Sw ... uftfl%F6de
http://www.swema.se/instrument.php?p=Sw ... uftfl%F6de
NyTeknik rapporterar om en teknik med laserbaserad LIDAR för att detektera luftgropar innan man hamnar i dessa. Samma teknik borde fungera för vind?
NyT: Varnar för luftgropar
Kanske kan man använda mikrovågor etc för att slippa kravet på optisk sikt? reflektionen borde påverkas. Tror man får tänka i termer av hur enstaka luftmolekyler reagerar på olika fysiska fenomen. T.ex en molekyl som träffas av en elektromagnetisk våg lär reflektera den så länge våglängden är kortare än molekylens diamater.
Vindhastighet bör också påverka densitet osv. Detektorer i fyra kvadrantområden bör med trigonometri kunna fastställa riktning.
Måste säga att ovanstående laser LIDAR vart imponerande.
NyT: Varnar för luftgropar
Kanske kan man använda mikrovågor etc för att slippa kravet på optisk sikt? reflektionen borde påverkas. Tror man får tänka i termer av hur enstaka luftmolekyler reagerar på olika fysiska fenomen. T.ex en molekyl som träffas av en elektromagnetisk våg lär reflektera den så länge våglängden är kortare än molekylens diamater.
Vindhastighet bör också påverka densitet osv. Detektorer i fyra kvadrantområden bör med trigonometri kunna fastställa riktning.
Måste säga att ovanstående laser LIDAR vart imponerande.
Utgår man från en varmfilms-luftmassemätare som kombineras med en luftfuktighetsmätare och tempsensor så är de bara hjärnan bakom kvar 

Luftmasse mätare finns ju i alla nyare bilar, tråd som kyls av. Men man kanske får kombinera den med fuktsensor och tempratursensor för att få nått vettigt ut av det.
Konstigt att de inte har satsat på en DIY variant av en ultraljuds
baserad vindmätare som fixar både styra och riktning av denna typen nedan.
Den behöver kanske inte vara fullt så påkostad (den på bilden kostar
nästan 45.000:- inkl moms !).
http://www.acandia.se/windobserver-ii-v ... c-325.aspx

baserad vindmätare som fixar både styra och riktning av denna typen nedan.
Den behöver kanske inte vara fullt så påkostad (den på bilden kostar
nästan 45.000:- inkl moms !).
http://www.acandia.se/windobserver-ii-v ... c-325.aspx

Varmtrådsanemometrar har använts länge för att mäta luftens hastighet, inget konstigt egentligen och inga nyheter.
Vad är de för skit som installeras från början? Eller är såna som inte plockar av instrumenten när de mastas av och masten förvaras?AndersG skrev:I nästa nummer av Elektor kommer de att ha en vindmätare, helt utan rörliga delar
Vet inte hur många år vi har haft vårt silva/nexus vindinstrument
Flygplans hastighetsmätare är i princip utan rörliga delar.
Man mäter trycket på luften som pressas in i pitotröret minus det statiska trycket i omgivningen.
Sen kan själva mätarmojängen vara mekanisk på en gammal kärra, men det är en annan historia.
Man mäter trycket på luften som pressas in i pitotröret minus det statiska trycket i omgivningen.
Sen kan själva mätarmojängen vara mekanisk på en gammal kärra, men det är en annan historia.