Bosch Rotak 43 äter upp mina säkringar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Avle

Bosch Rotak 43 äter upp mina säkringar

Inlägg av Avle »

Hej Allihopa!

Jag har en bosch Rotak 43 elgräsklippare som jag köpte nybegagnad på blocket. Använde den en gång och allt gick hur bra som helst men nu så äter den säkringarna.
Bild nr 1 Bild
Bild nr 2 Bild

På bild nummer två tycker jag det ser det ut som att axeln (röd ring ) ligger emot elektromagnerterna Inom gul ring områdert antar att det kanske är orsaken, vad tror ni?

Vad kan det annars vara? Tips, Ideér och lösningen på problemet är varmt välkomna!

Tack på förhand
Alve
Användarvisningsbild
Danny

Re: Bosch Rotak 43 äterupp mina säkringar

Inlägg av Danny »

Lagerhuset ska centrera axeln.
Har du mätt upp något?
Avle

Re: Bosch Rotak 43 äter upp mina säkringar

Inlägg av Avle »

Såg att jag skrev fel på färgerna om ringarna.

Lagerhuset = den svarta kåpan som sitter runt topplagret man ser på bild nummer ett?

Jag har inte mätt upp något, antar att jag ska mäta resistansen men jag vet inte vart jag borde mäta den?

tack på förhand
Avle
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Lagerhuset = den svarta kåpan som sitter runt topplagret man ser på bild nummer ett?
Det stämmer.

Går det lätt att rotera motorn för hand?
Har du kollat så kollektorn inte bränt?

Jag hade kopplat in 230V direkt på motorn, för att utesluta att inte kortslutningen ligger på vägen till motorn.
Obs! Om du gör detta så gör du det på eget bevåg. Jag tar inget ansvar.
Jag hade dock först mätt upp så där inte är jordfel i motorn. Sett till att allt är ordentligt jordat och använt jordfelsbrytare.

Finns det inte reservdelar till motorn, så är det en ny som gäller.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Avle skrev:Hej Allihopa!

Bild nr 2 Bild

På bild nummer två tycker jag det ser det ut som att axeln (röd ring ) ligger emot elektromagnerterna Inom gul ring områdert antar att det kanske är orsaken, vad tror ni?

Alve
du tog ju bort lagret med kolbrygga som höll rotorn centrerad när du skall ta bild 2 - klart att rotorn lägger sig lite snett då lagern i andra ändan förmodligen inte sitter så stadigt att det kan hålla rotorn centrerad helt ensam, då sådana lager brukar vara en smula rörliga för att det inte skall gå i spänn när båda är monterade i varsin ända av motorn

tror inte att problemet är motorn utan jag skulle kolla eventuell fartreglage eller ON/OFF-knapp samt sladden till elklipparen att den inte nypt, klämd eller halvt ur-ryckt ur stickpropp eller sladdinfästningen i själva klipparen.

bland de vanligaste felet som folk gör med elgräsklippare är att köra över sin egen sladd...
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Vad du har för säkring framgår inte heller. läste att den var på 1800W så en 10A är ett måste. men frågan är ju om du kanske redan belastar proppen. testa i ett uttag som du vet är helt obelastat.
Avle

Inlägg av Avle »

frownlayer skrev:Vad du har för säkring framgår inte heller. läste att den var på 1800W så en 10A är ett måste. men frågan är ju om du kanske redan belastar proppen. testa i ett uttag som du vet är helt obelastat.
Jag har en 10 amp säkring
xxargs skrev:
du tog ju bort lagret med kolbrygga som höll rotorn centrerad när du skall ta bild 2 - klart att rotorn lägger sig lite snett då lagern i andra ändan förmodligen inte sitter så stadigt att det kan hålla rotorn centrerad helt ensam, då sådana lager brukar vara en smula rörliga för att det inte skall gå i spänn när båda är monterade i varsin ända av motorn

tror inte att problemet är motorn utan jag skulle kolla eventuell fartreglage eller ON/OFF-knapp samt sladden till elklipparen att den inte nypt, klämd eller halvt ur-ryckt ur stickpropp eller sladdinfästningen i själva klipparen.

bland de vanligaste felet som folk gör med elgräsklippare är att köra över sin egen sladd...
Det nedre lagret på rotorn är ligger tillsammans med en rem utväxling för gräsklippar bladet, rem utxäxlingen spänner väldigt mycket på lagret så du har nog helt rätt i att det är därför som rotorn ligger emot.

Jag kan också säga att sladden till klipparen är hel jag har testat två stycken. varav en är helt ny.

Jag ska försöka skruva sönder och kolla så att inte on off-knappen och reglaget kortsluter. Tack för tipset
Danny skrev:
Det stämmer.

Går det lätt att rotera motorn för hand?
Har du kollat så kollektorn inte bränt?

Jag hade kopplat in 230V direkt på motorn, för att utesluta att inte kortslutningen ligger på vägen till motorn.
Obs! Om du gör detta så gör du det på eget bevåg. Jag tar inget ansvar.
Jag hade dock först mätt upp så där inte är jordfel i motorn. Sett till att allt är ordentligt jordat och använt jordfelsbrytare.

Finns det inte reservdelar till motorn, så är det en ny som gäller.
Det går rätt trögt att rotera hela utväxlingen +motor nere vid gräsklipparbladet för hand. men tror det beror lite på att rem utväxlingen är så spänd?

KOllektorn, var sitter den och hur kollar jag om den är bränd? Svart sot runt den eller går den att ohm mäta?
Det är ju en Bosch så visst finns det nog reservdelar frågan är bara om priset i så fall är värt mödan.

Tack på förhand
Avle
GFEF

Inlägg av GFEF »

>KOllektorn, var sitter den och hur kollar jag om den är bränd?

http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... &dur=10721

Sök på "kollektor elmotor"......

Och på bild 2 har du tagit bort "lagret med kolbrygga"

Är mycket möjligt den enheten finns som reservdel.....

Rekommendera känn på axeln med remmen borttagen.
Om det går att röra axel mera än enstaka 0,1mm i sidled.
Byt båda lager omedelbart innan hela motoren är förstörd.

Nya lager och kol är nästa enda slitdetaljerna i elmotorn, helrenovering av motoren.
Avle

Inlägg av Avle »

Hej Igen!

Jag har nu testat att köra motorn på högre säkringar, tänkte att det kanske var startströmmen som tog säkringen, men det fungerade inte heller.

Upptäckte att om jag drar in starthandtaget snabbt och helt så startar och går motorn några sekunder innan säkringen går.
tillskillnad från att den går direkt om jag drar upp handtaget normalt.

Jag kan också se att det blir en del små gnistor kring kollektorn under de få sekunder som motorn snurrar, men det är väll normalt?

Är det troligen så att en lindning gått? Kan man linda om i så fall?

Tack på förhand
Avle
GFEF

Inlägg av GFEF »

Avle

>Upptäckte att om jag drar in starthandtaget snabbt och helt så startar
>och går motorn några sekunder innan säkringen går.

Prova med att koppa strömmen direkt till elmotorer med andra kablar först.
Ett försök att avgör om det är starthandtaget eller övriga interna kablar som är trasiga.
Avle

Inlägg av Avle »

GFEF, Skulle du utifrån bilderna kunna förklara hur jag ska koppla i så fall? Blått eller vitt mot fas?

Vitt brukar vara nolla och blått tändkabel för lampor vet jag!

Kanske lite tips på hur jag ska göra också?

Skulle det fungera bra att ta fas från en taklampa, dra sladdarna till motorn och starta den med lampknappen?

Finns det kanske något bättre alternativ? Ta från vägguttag och använda säkringen som av/på knapp?

Jag tror förövrigt inte att huset är jordat, men det borde inte spela någon roll då inte gräsklipparen ser ut att vara jordad ändå?
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Det är en växelströmsmotor, det spelar altså ingen roll hur du kopplar nolla och fas.

I sådana maskiner brukar dock blå vara nolla och brun/svart/grå/vit vara fas.
Att man valt vit, kan vara att det anses vara en "tändkabel" på så sätt att den går till starthantaget som är som en slags "lampknapp".
(I installationer brukar vit vara tändkabel och blå vara nolla)

Det säkraste du kan göra är att koppla in motorn till en vanlig elsladd, vit till brun (fas) och blå till blå (nolla), med lång förlängningskabel, och sedan stå borta vid vägguttaget och trycka i kontakten. (tryck i försiktigt, du märker när pinnarna i vägguttaget nuddar blecken i själva uttaget), genom att du bara "touchar" så blir det lätt att snabbt dra ur igen om det händer något märkligt.
Då riskerar du inte att få någon stöt och genom att du står på behörigt avstånd så händer inget om nu motorn skulle ha sådant fel att den hoppar loss eller liknande.
GFEF

Inlägg av GFEF »

>Skulle det fungera bra att ta fas från en taklampa, dra sladdarna till motorn och starta den med lampknappen?

URK !!!!!!!

I el-sammanhang används ofta begreppet "erforderligt kännedom ".........
Att ställa ovanstående fråga kan endast tolkas på ett sätt.....................

Vid inkoppling av en spole på järnkärna lagras energi i form av magnetfält.
Hur fort magnetfält byggas upp bestäms av storleken på strömmen som matade system kan ge.....

MEN vid urkoppling kommer lagras energi tillbaka i form av en strömstöt.
Hur stor strömmen blir bestäms av motståndet i urladdnings kretsen.

Produkten Ström * Tid är konstant = lagrad energi .
Om motståndet i urladdnings kretsen går mot 0 går strömstöt mot oändligt stor, medan tiden för strömstöt går mot 0.

Brytaren för en sådan krets måste dimensioners att klara en back strömstöt........
Behövs inte stora lindningar - järnkärnor innan man behöver brytare för 10 000-tals A = 10-tals kA......

För mindre lab nät aggregat ca 60-90 kA brytförmåga.

En el-motor med arbetsströmmen upp mot 10A säkert över 100kA brytförmåga minst...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om du har en spole och kör 10A genom den så kommer du inte på något sätt att kunna få mer än 10A ur den genom att bryta strömmen. Inte på något annat sätt heller, om du inte ansluter dig mitt på lindningen så att du får en "transformator". Du verkar ha rört ihop begreppen.

Det verkar mer som att du pratar om spänningen, den kan bli hög när man bryter en induktiv last. Men när det handlar om 50Hz växelspänning så blir inte ljusbågarna långvariga. Några ms möjligen.
Avle

Inlägg av Avle »

Hej igen!

Har nu testat att ta strömmen direkt på motorn, det som händer är att det blir samma gnistbildning vid kollektorn.
säkringen gick inte under den perioden jag testade.

Såg dessutom att motorn inte snurrade utan det bara lät och gnistrade.
Antar att eftersom motorn inte snurrade så är det sannolikt är lindning som gått?

Tack på forhand
Avle
Skriv svar