frownlayer skrev:Vad du har för säkring framgår inte heller. läste att den var på 1800W så en 10A är ett måste. men frågan är ju om du kanske redan belastar proppen. testa i ett uttag som du vet är helt obelastat.
Jag har en 10 amp säkring
xxargs skrev:
du tog ju bort lagret med kolbrygga som höll rotorn centrerad när du skall ta bild 2 - klart att rotorn lägger sig lite snett då lagern i andra ändan förmodligen inte sitter så stadigt att det kan hålla rotorn centrerad helt ensam, då sådana lager brukar vara en smula rörliga för att det inte skall gå i spänn när båda är monterade i varsin ända av motorn
tror inte att problemet är motorn utan jag skulle kolla eventuell fartreglage eller ON/OFF-knapp samt sladden till elklipparen att den inte nypt, klämd eller halvt ur-ryckt ur stickpropp eller sladdinfästningen i själva klipparen.
bland de vanligaste felet som folk gör med elgräsklippare är att köra över sin egen sladd...
Det nedre lagret på rotorn är ligger tillsammans med en rem utväxling för gräsklippar bladet, rem utxäxlingen spänner väldigt mycket på lagret så du har nog helt rätt i att det är därför som rotorn ligger emot.
Jag kan också säga att sladden till klipparen är hel jag har testat två stycken. varav en är helt ny.
Jag ska försöka skruva sönder och kolla så att inte on off-knappen och reglaget kortsluter. Tack för tipset
Danny skrev:Lagerhuset = den svarta kåpan som sitter runt topplagret man ser på bild nummer ett?
Det stämmer.
Går det lätt att rotera motorn för hand?
Har du kollat så kollektorn inte bränt?
Jag hade kopplat in 230V direkt på motorn, för att utesluta att inte kortslutningen ligger på vägen till motorn.
Obs! Om du gör detta så gör du det på eget bevåg. Jag tar inget ansvar.
Jag hade dock först mätt upp så där inte är jordfel i motorn. Sett till att allt är ordentligt jordat och använt jordfelsbrytare.
Finns det inte reservdelar till motorn, så är det en ny som gäller.
Det går rätt trögt att rotera hela utväxlingen +motor nere vid gräsklipparbladet för hand. men tror det beror lite på att rem utväxlingen är så spänd?
KOllektorn, var sitter den och hur kollar jag om den är bränd? Svart sot runt den eller går den att ohm mäta?
Det är ju en Bosch så visst finns det nog reservdelar frågan är bara om priset i så fall är värt mödan.
Tack på förhand
Avle