PIC från början

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
henketobbe

PIC från början

Inlägg av henketobbe »

hej!
har länge funderat på att börja använda PIC, men tycker att jag vet för lite än..
det enda jag vet om PIC är att det är en liten svart sak med många ben,
som man programmerar att göra olika saker via datorn med... tror jag

så nu hoppas jag att ni, här på forumet ska kunna hjälpa mig att förstå PIC från grunden!
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Har du läst FAQ:n plus alla andra identiska trådar?
henketobbe

Inlägg av henketobbe »

har inte hittat FAQ:n, och de andra trådar jag läst om PIC har jag inte lärt mig så mycket av.
kan ingen berätta lite kort från början?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Gå och sov, vakna och läs sen detta:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... php?t=3552
henketobbe

Inlägg av henketobbe »

okej, efter att ha läst det zeus länkade till tror jag att jag förstår ganska mycket mer.. tack!

om nån har nåt mer att tillägga eller nåt tips så är det välkommet!
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Har du läst under "Övriga länkar" på ovan nämnda länk?
ny börjare

Inlägg av ny börjare »

Jag var en gång inne på samma linje som du, henketobbe.
Men jag kom fram till att jag ska vänta innan jag börjar med pic. Detta beror på att "inlärningsnivån" är lite för hög för mej (teknikintresserad sextonåring).
T ex sägs det på forumet att man ska läsa något som heter databladet till detn pic du ska arbeta med, dom där databladen är på engelska och ofta över 200 sidor långa!
Om du inte gladeligen vill lära läsa igenom databladen bör du nog överge tanken på pic, tyvärr.
Dessutom bör du nog ha någolunda bra kunskaper elektronik.
Om du trots det jag nyss sa, ändå vill börja med pic önskar jag dej bara lycka till och gott nytt år!

Eftersom vi ligger på ungefär samma kunskapsnivå kan det nog vara en bra ide' att kolla in mina trådar, där kommer du nog hitta de flesta frågor du undrar över, och många många fler...
Du måste dock veta att jag gillar att tänka stort och därför har jag disskuterat ganska många tämligen anbiskössa (ursäkta stavningen) projekt. Strunta i dessa trådar och fokusera på de som handlar om nybörjarfrågor, jag har ställt ganska många dumma frågor...
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> T ex sägs det på forumet att man ska läsa något som heter databladet

Stämmer. Utan att ha databladet i ena handen, kommer man inte långt. :-)

Om det är första gången man "ser" ett datablad för en PIC, så är det lika bra att läga sig i soffan och läsa igenom det ordentligt. Sedan, när man har hållit på ettt tag och byter till en annan PIC, så vet man precis var olika saker står, och man kan slå upp det direkt. Men man klarar sig aldrig helt utan databladet !

Visst det är många sidor, men ca 1/4 är elektriska specar och de behöver man inte alls studera lika noggrant. Resten är uppdelat i tydliga kapitel där varje del är från 2-3 till kanske 10 sidor. Och om man för tillfället inte använder t.ex AD omvandlaren, så "försvinner" ca 10 sidor direkt. Så de sidor som man faktiskt "använder" i ett visst projekt är ofta inte så många. Det viktiga är att lära sig HITTA i databladet !!

Jag har en "datasheet-walk-through" på min att-göra lista, där jag tänkte gå igenom ett typiskt datablad för en populär PIC och beskriva vad de olika kapitlen talar om. Med en ordlista med förtydliganden av en del ord och begrepp. Den är fortfarande kvar på att-göra-listan... :-)

> Dessutom bör du nog ha någolunda bra kunskaper elektronik.

Kanske inte för själva *programmeringen* i sig, men sen är det ju antagligen tanken att processorn skall kopplas in till något och "göra nått", och då kan det behövas varierande kunskaper i elektronik beorende på vad man skall bygga.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Hmmm...jag tror inte att nivån är för hög faktiskt!
Om man köper/bygger en enkel programmerare för nån simpel PIC som 16F84/16F628 och sen kör ME LABS PicBasic så är det extremt enkelt att komma igång. PicBasics manual är bra och innehåller uppkopplingsexempel och mycket färdig kod finns att ladda hem och pröva.

En programmerare som ska vara bra är : http://www.dontronics.com/diyk150.html
USB, ICSP mm för $53!

Jag är själv programmerings-amatör och har inte programmerat sedan Amiga-tiden men jag har ändå lyckats skriva en enkel synth/sequencer och lite annat helt i PicBasic och med Microschips billigaste PICprogrammerare samt en editor som heter Microcode studio.
Koden blir inte snygg men det mesta kan man ju kompensera med 20Mhz klockfrekvens... :)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Jag har själv programmeraren som dar303 länkade till. Köpte den för ca ett år sedan och var då helt grön på elektronik och PIC. Tycker PIC (och BASIC) faktiskt kan vara ett ganska bra sätt att komma in i elektronikvärlden, det tar inte så länge innan det händer nåt och det gör att man vill fortsätta.
Mutiaz

Inlägg av Mutiaz »

En programmerare som ska vara bra är : http://www.dontronics.com/diyk150.html
USB, ICSP mm för $53!
Finns hos Kjell & CO: http://www.kjell.com
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

hmmm...såg at kjell&co länkade till http://www.electrokit.se/ för programvaran, där var programmerarna ännu billigare!

edit: Jag spontanköpte en för att testa!
Senast redigerad av dar303 29 december 2005, 20:26:52, redigerad totalt 1 gång.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Mutiaz

Inlägg av Mutiaz »

Electrokit : 795:-
Kjell.com : 549:-
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Electrokit har den i byggsats, 200:- billigare än färdigbyggd tror jag.
Nåja.
Jag rapporterar när jag har testat den.
Skriv svar