Automatisk Ledtrappa? spekulationer
Re: Automatisk Ledtrappa? spekulationer
Han säljer även färdiga kort för drivning av ledstrips.
http://shop.elcojacobs.com/ledstripdriver
den klarar 24st i en färg eller 8st RGB (3*8 = 24).
För klara 17 trappor och RGB så behöver du 3st moduler eller 1st om du kör en färg på led:arna.
http://shop.elcojacobs.com/ledstripdriver
den klarar 24st i en färg eller 8st RGB (3*8 = 24).
För klara 17 trappor och RGB så behöver du 3st moduler eller 1st om du kör en färg på led:arna.
Kan inte påstå att du köpt något i onödan, du använder ju den arduino du köpte och lysdioderna är ju bra att använda när du labbar.Hemmafixare skrev: Hmmmm med det sagt så känns det som om man köpt grejer i onödan...
Men, för att det inte ska kännas så jobbigt att man köpt saker i onödan. Skulle man inte kunna bygga vidare på det kit jag har så det blir komplett med delar, och sedan utifrån det försöka få tag på någons programmeringskod och sedan försöka utveckling det vidare tills man blir nöjd?
Såg även att hans kort endast klarade 8st RGB, vill nog ha hela vägen i fall att man vill byta färg.
Och, vill ha så hela trappen tänds, och inte ett steg i taget Visst det hade varit fräckt med flera sensorer, men ett steg i taget hjälper ju inte särskilt mycket i kolsvart mörker![]()
Skulle inte du köra med vit LED-tejp, då räcker det som Micke_s att komplettera med ett av dom korten?
Blev faktiskt oxå sugen på ett sådant här projekt nu när man flyttar till hus med trappa om två veckor.
Borde inte detta gå att lösa med några 74HC595 då dessa stödjer PWM och den svåra biten lite programering?
Edit: för att andvändas med Arduino.
Borde inte detta gå att lösa med några 74HC595 då dessa stödjer PWM och den svåra biten lite programering?
Edit: för att andvändas med Arduino.
Det larda länkade till använder 74hc595 för generera pwm.
Kortet jag länkade har 3st 74hc595 + drivtransistorer.
Kortet jag länkade har 3st 74hc595 + drivtransistorer.
Som så många andra redan sagt: Skaffa dig en Arduino, du kommer inte ångra dig!
Arduino erbjuder ett så kallat 'Starter Kit' där du med hjälp av en instruktionsbok blir pedagogiskt inslussad i världen av microkontrollers. Köpte en sådan själv för några månader sedan och har redan lärt mig massor! Rekommenderas varmt.
Arduino erbjuder ett så kallat 'Starter Kit' där du med hjälp av en instruktionsbok blir pedagogiskt inslussad i världen av microkontrollers. Köpte en sådan själv för några månader sedan och har redan lärt mig massor! Rekommenderas varmt.
-
Har legat på is ett tag.
Har Arduino kortet (mega).
100st Lysdioder (50st vita o 50st gröna) 10mm riktigt feta!
Hur ska jag koppla allt nu? Låt säga 5 st dioder av varje färg. Hur ska det sitta på kortet? Varje kanal har bara en pin ju.
Är skicklig lödare om det krävs.
Får ny dator på måndag så då kommer det börjas laborera
Har Arduino kortet (mega).
100st Lysdioder (50st vita o 50st gröna) 10mm riktigt feta!
Hur ska jag koppla allt nu? Låt säga 5 st dioder av varje färg. Hur ska det sitta på kortet? Varje kanal har bara en pin ju.
Är skicklig lödare om det krävs.
Får ny dator på måndag så då kommer det börjas laborera

När du laborerar så använder du bara en lysdiod till varje "kanal". När hu har fått det att fungera som du vill, DÅ kan du börja fundera på att montera fler lysdioder eller LED-lister.
Du tänker åt fel håll. Meningen var inte att du skulle köpa "feta" lysdioder för laborationen. Du skulle köpa vanliga lysdioder (billiga) och laborera. När du sedan har fått det att fungera på ditt kopplingsdäck så ska du få det att fungera med transistorer istället, som kan driva LED lister eller "Flera feta" lysdioder.
Du tänker åt fel håll. Meningen var inte att du skulle köpa "feta" lysdioder för laborationen. Du skulle köpa vanliga lysdioder (billiga) och laborera. När du sedan har fått det att fungera på ditt kopplingsdäck så ska du få det att fungera med transistorer istället, som kan driva LED lister eller "Flera feta" lysdioder.
-
Dioderna går på cirka 3.2-3.4V.
Hur ska jag koppla in dioderna på Arduino kortet, vilka kanaler? (se bild)
Ska motståndet sitta på + eller - benet?
Hur ska jag koppla in dioderna på Arduino kortet, vilka kanaler? (se bild)
Ska motståndet sitta på + eller - benet?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Hemmafixare 22 augusti 2013, 19:27:42, redigerad totalt 1 gång.
om motståndet sitter på + eller - gör ingen skillnad, vanligast är nog + sidan dock.