42-knappars matris

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
dunz
Kontakt:

42-knappars matris

Inlägg av dunz »

Jag har fått för mig att jag ska bygga en jättestor joystick(eller ett tangentbord, det kan man lösa i mjukvara sedan) för att spela spelet Kerbal Space Program.

Det känns som vettigast att göra alla tryckknappar och så vidare som en matrix på 6 rader gånger 7 kolumner, men jag är inte riktigt säker på om jag har gjort rätt.
Tanken är att kolumnerna/raderna skall gå in i en mikroprocessor(lutar åt en Atmega32u4 just nu), sedan så drar jag kolumn för kolumn till jord/Vcc och läser av raderna.
Bild

Sådär ser schemat ut nu, huruvida jag drar kolumnerna till jord eller Vcc när jag läser raderna går att ändra på, men om någon tror att det ena eller andra är bättre så får ni gärna informera mig om det och varför det är så.

Har jag missat någonting?

Skall påpekas att det är +5V som skall driva härket om det hjälper.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Re: 42-knappars matris

Inlägg av B1n4ry »

Är det inte bättre att alla kolumner normalt ligger på GND och att du sedan lägger Vcc på en rad åt gången samtidigt som du läser av raderna...
Sedan så borde du kunna hoppa över motstånden på kolumnerna och bara ha pulldown på raderna.

Edit: Då ser du ju vilka knappar som är nedtryckta på utgångarna och inte vilka knappar som INTE är nedtryckta som jag tror det blir med din koppling även om jag är för trött i huvudet för att reda ut hur det blir just nu. Det ser bakvänt ut iaf...

Så har jag för mig att det brukar se ut iaf...

//B1N4RY
Användarvisningsbild
dunz
Kontakt:

Inlägg av dunz »

Du har så rätt, tror jag. Jag är också lite trött i huvudet, jobbat hårt hela dagen.

Jag ser ju vilka som är ned tryckta, men de är tryckta till GND istället för VCC :)

Pulldown på raderna endast alltså, låter iofs rätt vettigt, vet inte om det kanske blir kortis med pulldown och pullup sådär :shock:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Om du inte har en avkodningsidé en tangentbordskrets kanske skulle fungera: http://www.unicornelectronics.com/IC/Tele.html.
De här har jag handlat av tidigare och de funkar bra. :tumupp:
Användarvisningsbild
dunz
Kontakt:

Inlägg av dunz »

soundbrigade skrev:Om du inte har en avkodningsidé en tangentbordskrets kanske skulle fungera: http://www.unicornelectronics.com/IC/Tele.html.
De här har jag handlat av tidigare och de funkar bra. :tumupp:
Har ingen specifik idé för avkodning direkt, den där 88-tangents-grejen var lite ball dock, verkar lite småbökig att läsa av däremot, och n-key lockout(som jag misstänker är motsatsen till N-key rollover?) låter hemskt.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

En annan lösning (upp till 7x8 knappar) :
http://www.maximintegrated.com/datashee ... vp/id/7487

Bild
Användarvisningsbild
dunz
Kontakt:

Inlägg av dunz »

Sodjan: Den där verkar ju inte alls tokig, i2c är alltid trevligt, synd att den inte orkar med 5V. Finns det en 5V-version tro?

Edit
: Såg att det inte var världens bästa paket nu, BGA har jag aldrig försökt mig på, är det jobbigt?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Aj fan, var det BGA... :-)
Ja, det har blivit lite av ett problem med Maxim för hobbyister.
Se även : http://para.maximintegrated.com/results ... =keyswitch
Användarvisningsbild
dunz
Kontakt:

Inlägg av dunz »

Byggde en liten test-matris med 2x2 knappar igår, självklart ska dioderna sitta åt andra hållet eftersom att man sätter kolumner som inte läses till hög impedans och sedan läser aktiv låg. Tur att jag inte byggde hela och efter mitt schema, för där är dioderna åt fel håll :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag har alltid rekomenderat ett "proof-of-concept" oavsett vad det gäller... :-)
Speciellt innan man "säljer" en lösning till kunden...
Skriv svar