Precis. Dessutom får man överhuvudtaget inte avlossa "skarpa" skott på sin tomt. Går man omkring på tomten med vapen så kan det klassas som allmänfara eller hot mm.
Jag känner mig väldigt säker på detta (och det jag skrev i förra inlägget) eftersom min sambo jobbar på polisen.
Ne som jag sa tidigare så får man ju inte skjuta hur som helst.. Men om en katt traskar ut i skogen där jag har jakträtten så fick jag skjuta den, som det var förr.. Men nu verkar det som om katter blivit jämställda med hundar..
Skulle gärna vilja veta var du hört att man får skjuta hagel på tomten....
Vad man än skjuter med så får man ändå inte döda djur som tillhör andra. Det är inga trevliga böter man får för det. Det kan även bli fängelse under en tid om man traskar omkring med skarpladdat vapen.
Om man ligger och vaktar i trädgården med geväret så kan det utan tvekan ge högt straff.
Så här är det: Man har jakträtt på sin tomt, men man får inte avlossa vapen inom tätbebyggt område. Alltså kan man jaga på sin tomt om man bor lite ensligt. Vad definitionen för tätbebyggt område är vet jag inte, och sedan finns generella regler som säger att jakt ska bedrivas så att allmänheten inte i onödan störs, man måste kunna garantera att det finns kulfång för förlupna kulor osv. Vad gäller katter säger lagen numera att man bara får skjuta s.k. strykarkatter som ingen äger, hur man nu ska kunna se det på katt...
Tja, man får tro vad man vill.
Jag har redan skrivit vad som gäller.
-Man får *inte* döda katter så länge man inte är veterinär och utför det på rätt sätt. (Annars räknas det som djurplågeri)
-Man får inte sitta beredd på tomten med skarpladdat vapen. (Räknas som allmänfara, kan upplevas som hotfullt.)
Tycker den här tråden har spårat ur med antagande efter antagande. Är ni så rädda för att prata med kattägaren så att ni hellre ger er på katter med gevär och elstängsel? Vad kommer härnäst?
Man får döda katter på samma sätt som andra djur. Men man måste försökra sig om att det är en vildkatt innan det görs. Har du annan information vill jag gärna veta källor.
JimmyAndersson skrev:>Äntligen någon som verkar VETA..
Tja, man får tro vad man vill.
Jag har redan skrivit vad som gäller.
-Man får inte sitta beredd på tomten med skarpladdat vapen. (Räknas som allmänfara, kan upplevas som hotfullt.)
Vi har då jakttillstånd på våran tomt.
Tror du pratar om tätbebygt område när alla andra pratar om typ landet.
>Har du annan information vill jag gärna veta källor.
danei: Det hjälper inte vad jag skriver när ingen läser. Jag har redan skrivit vad som gäller och att mina källor är lagboken och polisen. Om det inte räcker så har jag inget mer att tillföra denna diskussion.
>Tror du pratar om tätbebygt område när alla andra pratar om typ landet.
zeus: Tja, lagen är lika oavsett var i sverige man bor...
Du har jakträtten på din tomt.
Det stämmer att man inte får använda skutvapen i tätbebyggt område. Men det finns andra sätt att jaga på.
Jag sökte lite i ämnet. Dethär hittade jag på en komunsida.
"En katt som kan antas vara övergiven eller förvildad, får avlivas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne (enligt Lagen om tillsyn av hund och katt). Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten."
Jag har fler källor på det. Men inte som jag kan klippa från nu.
Kan du länka till den para graf som säger hur det liger till. Polisen har sagt fel förr.
skilj på tomt och planlagt område eller vad det nu kallas
har man en tomt utanför planlagt område så är jakt laglig om allt annat är ok, vilt,jakttid,jaktmetod, och så vidare
glömde, jakt kan ju ske med annnat än vapen med, fällor närmare bestämt
, en helt annan sak än att skjuta
personligen tycker jag bra om katter men det finns oftast för många av dom i villakvarter, med följd att det finns väldigt lite småfåglar , har själv funderingar hur man ska få bort grannens katter från fågelmaten, lutar åt en fjärrstyrd piezoskrika med hög ljudvolym