Hjälp att laga aktiv baslåda - FIXAT, men problem igen... :/

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
simply
Kontakt:

Hjälp att laga aktiv baslåda - FIXAT, men problem igen... :/

Inlägg av simply »

Hej på er, hjärntrusten i elektroniska prylar :)

Har en aktiv baslåda som har slutat fungera. När jag öppnade upp förstärkar-delen såg jag snabbt att två glas-säkringar löst ut (F401 + F402, mitten - 250V/2.5A). Satte dit nya (snabba) som löste ut direkt. Provade sen med två tröga, men då gick den tredje säkringen istället (F501, vänsterkanten - 250V/1A).

Jag är inte direkt insatt i förstärkar-elektroniken, så jag undrar om det är någon här som kan ha någon idé vad som kan vara problemet och/eller peka mig i rätt riktning för lite felsökning... var jag kan mäta och ev hitta eller utesluta e det felkälla!?

Bifogar bild på krets-sidan av förstärkaren.

Tack på förhand!

//Andreas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av simply 29 oktober 2013, 09:02:44, redigerad totalt 2 gånger.
Tekko

Re: Hjälp att laga aktiv baslåda

Inlägg av Tekko »

Börja med att leta reda på schema och service manual.
simply
Kontakt:

Inlägg av simply »

Tekko skrev:Börja med att leta reda på schema och service manual.
Försökt googla lite men inte fått napp tyvärr :/

får försöka gräva lite djupare kanske...

edit: mailat "tillverkaren" och frågat efter underlag...

//
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

simply
Kontakt:

Inlägg av simply »

citizendildo skrev:Finns kanske här? http://www.cieri.net/Documenti/Schemi/FileList.html
tyvärr inte, det är en Audio Pro B1-20 sub, fanns några andra men inte den :/

//
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag kan förmodligen repa den, men frågan är ju hurvida det är värt det, risken finns ju att det är billigare att helt sonika bara byta ut förstärkaren mot en sån där "plate amp" med rätt mått.
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Jag lagade nyss en Audio Pro Ace Bass 2, och Audio Pro var mycket hjälpsamma med att skicka ut schema och svara på ett par frågor. Maila dem på service@audiopro.se och fråga.
svanted

Inlägg av svanted »

mät sluttrissorna, du kanske har tur att det bara är de...
PW2000

Inlägg av PW2000 »

Tekko skrev:Jag kan förmodligen repa den, men frågan är ju hurvida det är värt det, risken finns ju att det är billigare att helt sonika bara byta ut förstärkaren mot en sån där "plate amp" med rätt mått.
Audio Pro är ingen vanlig subbas. Förstärkaren är "måttsydd" till högtalare och kabinett. Så en "plate amp" skulle fungera mycket dåligt.

Vad de sysslar med är något de kallar för mekanisk syntes. Genom negativ utimpedans och diverse filter så fås högtalarelementet att agera som om det hade helt andra mekaniska parametrar än det i verkligheten har. Därav Audio Pros ganska små och välljudande basar.

Men som svanted skrev, mät sluttrissorna.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Att döma på hur lite komponenter det sitter runt det som set ut att vara kylflänsen så tror jag att denna stöärk är baserad på en chipamp tex TDA7293, LM3886,någon STK modul eller nån driverkrets som driver sluttrissorna typ som i den där 400w velleman saken.

Skulle slutsteget vara uppbyggt med diskreta transistorer så skulle jag förvänta mej bra många fler små transistorer runtomkring kylflänsen.

Det där med negativ utgångsimpedans har jag bara sett på just acebass eller vad den nu hette, visste inte att alla aktiva audiopro subs hade det.
Användarvisningsbild
carpelux

Inlägg av carpelux »

Tydligen har B1.20 även den Ace Bass

http://www.audiopro.se/sites/audiopro.s ... ktinfo.pdf

Det verkar ju vara som sagt vara byggt med chipamp, om det inte finns något annat kort med mer drivtrissor på. Min Ace bass 2 har en klass D förstärkare och där är det uppdelat på tre olika kort.
simply
Kontakt:

Inlägg av simply »

Ja, det är inte mycket som sitter på flänsen (se bild).
Den längst till vänster i bild verkar vara en darlington trissa, BDW93C.
Mitten märkt "C3421", en ljudförstärkar-transistor....
Längst till höger är täckt av en termistor verkar det som, lite temp-övervakning., så jag vet inte märkning.
Övriga ICs på kortet verkar vara vanliga opamp.

Men jag har ju mailat Audio Pro så jag hoppas jag har ett schema el dyl snart...

//
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Ah det är en diskret sak, då är det de där 2 stora trissorna på kylflänsen som har pajjat och kortslutit, och ditt försök med nya säkringar har med största sannorlighet orsakat mer skada än det var från första början.

Då sluttrissorna garanterat har gått så har med största sannorlighet även drivtrissorna tagit pension.

Den lilla trissan mitt imellan sluttrissorna är för slutstegets viloström och kan ibland gå sönder och göra att sluttrissorna öppnar helt = direktkortis.

Som sagt, kan repa diskreta steg då jag både byggt och repat dylika saker tidigare, men jag tvivlar på att frakten är värt det.
simply
Kontakt:

Inlägg av simply »

Har "diodmätt" på den vänstra och den i mitten, och det verkar iaf inte vara någon kortis i dem.

vänster:
b-c 620
b-e 694
c-e 093 (e-c 099)

jag antar det är framspänning i millivolt som instrumentet visar(?) och att c-e/e-c värdena inte är bra på den? ohm-mäter jag får jag runt 80ohm i båda riktningarna på c-e...

//
Tekko

Inlägg av Tekko »

Mäter du 80ohm i båda riktningarna så är transistorn endera trasig, eller också påverkar resten av steget mätningen, löd ur båda sluttrissorna och kontrollmät dem, får du samma 80ohm då så är dom paj.
Skriv svar