Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av anders_bzn »

Jag skrev ut min PDP-8:a tråd sida för sida till PDF. Det tog en stund. Men din tråd är minst tre gånger så lång...

Jag skulle också gärna vilja göra detta för jag blev aldrig riktigt klar...
Zhorts

Inlägg av Zhorts »

Det finns program gjorda för att ladda hem en lokal kopia av en site. Jag har provat lite snabbt och det verkar fungera. Däremot vet jag inte hur populärt det är att göra det - vad man faktiskt gör är ju att automatiskt gå in på varje sida på forumet och spara hem den. Det blir en hel del trafik... Det går att begränsa till en specifik tråd, men det är inte busenkelt och gör man fel så tar man lätt allt. Gör man fel så kan man faktiskt ta med sig hela Internet ner på hårddisken... :D
Användarvisningsbild
krister

Inlägg av krister »

Har testat med såväl FF som IE. Båda gav efter en stunds tuggande upp med utskriften till en "PDF-printer".

I båda fallen så kom det upp en varning, "Projektet är för stort!" :lol:

Däremot så gjorde jag så i IE att jag valde "skriv ut allt", men sedan när allt laddats på en sida så valde jag att spara ner alltihopa som htm. Så nu har jag lokalt på datorn hela sidan som en htm-fil samt en katalog med alla bilder, öppnar jag htm-filen så läses alla bilder in.

Alltihopa är på ca 514 MB, funderar på om det skulle fungera att "ta ner" size (kB) på dessa bilder och då kanske kunna skriva ut det hela som en pdf.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

öppnar jag htm-filen så läses alla bilder in.
Och om du går offline så kan du inte se bilderna eller hur?
Användarvisningsbild
krister

Inlägg av krister »

Jorå, bilderna tankas ned lokalt och vid nedladdningen gör IE om HTM-filen så att det pekar rätt, src="SJ2W-Project_files/hus11.jpg"
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Nu har jag sugit ner en kopia med Zhorts rekommendation :)

Kran är för övrigt bokad till kl 07:00 på Lördag.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, då var ytterligare en mast uppsatt. Idag kl 07:00 kom kranen och SM2XLL var på plats och även SM2LIY som sprang runt och tog bilder med min mobil under lyftet. HG, SM2NOG hade försovit sig lite så SM2UVU och han blev lite försenade men de blev inte allt för sena :)

Bild
Jag och min flickvän hämtade hem lite grejor vi lämnat kvar efter Moskojärvi ifjol

Bild
Sätter dit stagskruv

Bild
Äntligen har jag skaffat en, den vobblar lite osv men den gör det den ska och betydligt bättre än en borrmaskin

Bild
Topprör till masten, för att kunna lyfta och sätta antennerna längst upp

Bild
Jag, SM2LIY och SM2XJP drog även ut 7/8" till inband, här en bild på en skarv där det ska sättas en jumperkabel, så nu är ~450m kabel utdragen.

Bild
SM0W var ute på en jobbturne och kom förbi. Han ringde mig när vi var ute i skogen och sa "Nu är kaffet klart" :)

Bild
Topprör monterat

Bild
Stag monterade

Bild
Kranen på ingång

Bild
Gick bra hela vägen in, var som tippat lite mjukt på ett ställe men han kom över utan problem

Bild

Bild
Like a boss

Bild
Ska stroppa fast kranen, vi satte strax ovanför ringen för att få lite mer vikt nedåt än uppåt

Bild
Lyfter lite, men inväntar SM2NOG och SM2UVU som hade spänngrodorna och spakblocken för stagen

Bild
Tre hårdingar ;)

Bild
SM2UVU ready for action

Bild
Dags att lyfta

Bild

Bild

Bild
SM2UVU och SM2XLL

Bild
Håller lite styrsel på masten

Bild
Och givetvis skulle han genom snårskogen ;)

Bild
SM2NOG står redo

Bild
Lite tungt blev det

Bild
Hur många krävs det för att skruva fast en mast? Svar 4st :)

Bild

Bild
Dags att spänna linorna

Bild
HG är redan på gång

Bild
Och vi skruvar vidare

Bild
Vad fasen tittar vi på?

Bild
Tyvärr glömde vi låna verktygen i tid från gummiverkstan, så vi fick använda det vi hade :) Får efterdra med riktiga grejor

Bild
Tobbe från GTL, SM2UVU och SM2XLL

Bild
Vi spänner stagen

Bild
En fotograf

Bild
En annan fotograf :)

Bild
Ser fint ut

Bild

Bild
Strax innan klättring uppåt så började det regna rätt rejält

Bild

Bild
Relativt OK att klättra i, inte så stora problem trots det inte finns någon stege

Bild
Jag tar lös stropparna

Bild
Dumma jag gjorde som jag alltid tror jag gjort...fast normalt har jag shackel vilket jag inte hade nu, men så får man inte bort stropparna heller...Tur de inte är så dyra

Bild
Kranen "ihoppackad" och på väg hemåt efter lite kaffe

Bild
Masten, sedd från huset
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Haha så jävla extremt :D
Har du ett mål?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Nja, vi har ett mål antennmässigt men det ändras lite ibland så vi får väl se vad det blir. Nästa år ska vi förhoppningsvis få upp 60m mast och kanske en mast för inband på grannens mark, men jag har inte någon mast till det än. Sedan är det väl inte planerat nå mer master, men man vet aldrig ;) Dock har jag slut på mark (efter de planerade är uppsatta) så framtida master behöver bli arrenden/servitut i så fall.
SM0VDT

Inlägg av SM0VDT »

ochkl0620 skrev:Haha så jävla extremt :D
Det är fullt normalt! Så här har alla radioamatörer det :wink:
jakosu

Inlägg av jakosu »

sm2wmv skrev:Nja, vi har ett mål antennmässigt men det ändras lite ibland så vi får väl se vad det blir. Nästa år ska vi förhoppningsvis få upp 60m mast och kanske en mast för inband på grannens mark, men jag har inte någon mast till det än. Sedan är det väl inte planerat nå mer master, men man vet aldrig ;) Dock har jag slut på mark (efter de planerade är uppsatta) så framtida master behöver bli arrenden/servitut i så fall.
Det ser rätt mäktigt ut när man kör från burträsk till ljusvattnet, gissar att det är dina pinnar man ser i skogen. :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Japp, det bör nog vara dom :) Är väl den riktningen man ser dom bäst ifrån så det stämmer nog. Du får komma förbi på kaffe nån helg :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hobbyprojekt (stora som små) tenderar att utvecklas kontinuerligt så målsnöret får liksom ben och springer iväg hela tiden... :lol:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Efter mastresningen så var jag relativt utmattad och då kändes det som att det skulle bli svårt att ladda om för att bygga antenner och börja få upp sådant i masten. Men efter en tupplur och lite mat så var jag igång igen och körde på med antennbyggandet. Jag lyckades bygga ihop bommar för 2st 40m yagis (av Moskojärvi material), en bom för 5el för 20m och även en bom för 30m. Jag kapade till allt material till element. Jag sätter nya ytterdelar (31 till 12mm rören) på 40m antennerna men använder 60 och 50mm rören av det från Moskojärvi. Däremot kortar jag ner 60mm röret lite för att de ska klara mer vind. 5el för 20m får helt nya element och 30m beamen återanvänder jag element från Moskojärvi men sätter 35 och 50mm rör till det för att få dom tillräckligt långa.

Jag målade även bomstagen från Moskojärvi som ska användas till 40m beamarna och behöver lämna in det andra på galv. Jag ska göra elementplattorna till 30m till helgen och få alla plattor som ska fästa antennerna mot masten gjorda nu i veckan så kan jag skicka iväg grejorna på galv.

Bild
2st 40m bommar klara, 6m 75mm rör

Bild
Gjorde en liten låda till bockarna så man kan ha verktygen där, så jobbigt att tappa ner dom på gräset hela tiden

Bild
Börjar med 40m elementen

Bild
30 år gamla rör, hoppas de håller några år till

Bild
Lite mått på 40 elementen :)

Bild
En del tillkapat, rör som inte ska upp till Luleå för svarvning utan passar som de är

Bild
Avkap från övergången mellan 50 och 31mm rören. Dessa ska svarvas ur för 32mm rör

Bild
Mer delar, detta till en 5el för 20m

Bild
Inventering av rörklammer :) Har 3st lådor fulla här uppe från Moskojärvi också, en del såg som nya ut så jag ska sortera ut de som är rostiga och de som är relativt fräscha så kanske man kan spara in en liten slant. Helst ska man ha rostfritt men det kostar 4-5 ggr mer...inte värt det.

Bild
Tillverkning av en bom för 20m, 11.2m lång (6m 60mm rör och resten 50mm)

Bild
2st reflektorer till vänster, sedan 2st drivelement (halvor) och 20m bommen

Bild
Hittade nå syrafast bult men hittade för lite, så har beställt från Ahlsell

Bild
Bomstag behöver målas

Bild
Fina blir dom :)

Bild
Gör shims till 30m beamens bom, rätt överdriven bom. 6.48m 75mm rör och lite drygt 1m 60mm rör på vare ände, klarar 82 m/s enl programmet :)

Bild
Lite glapp, men det drar man ihop

Bild
En del som ska upp till Luleå för svarvning, blev lite mer också

Bild
Nya masten :)

Bild

Bild
Fin är den :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Åsså idag blev det lite svarvande när jag var åter i Luleå. SM2XJP hade tråkigt igår så han körde upp mig med alla rör, jag hade tänkt ta dom på bussen :)

Bild
Rörbunten

Bild
Svarvar

Bild
Och kapar

Bild
Jippie, övergången mellan 31/32 och 25mm rör

Bild
En del av drivelementet för 20m

Bild
Svarvar ur 35mm rören så att 31mm ska få plats, behövs inte ta bort mer än några tiondels mm. Anledningen att jag inte gjorde tvärtom som jag normalt gör är för att det är till 30m yagin och elementen är redan monterade vilket skulle vara besvärligt att frakta.

Bild
En bunt svarvade rör

Bild
Nya isolatorerna, fick en låda med en massa avkap från SM3WMU i olika dimmensioner, perfekt! Jag kommer sätta isolatorer på alla element på 40m yagisarna, så slipper jag beräkna hur mycket bom/elementplattan påverkar elementlängden.
Skriv svar