Radio-bygge

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
fatboy

Radio-bygge

Inlägg av fatboy »

För några veckor sedan öppnade jag lådan på en gammal radio och kassetbandspelare och tog ut några "värdefulla" prylar enligt då jag såg det.
Så då satt jag där och höll på med den i någon timme eller två och tog loss lite saker. Där hittade jag en kondensator som jag letat efter länge, en elmotor, en högtalare, nästan alla skruvar, transformatorn som det fanns säkringar på små kretskort och en stor spole. Nu har jag tänkt fortsätta med en liten radio som jag bygger på men då vet jag inte vart jag ska koppla benen på trimkondensatorn. Spolen vet jag vart den ska sitta för den satt fastlödd i ett av benen.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Hmm... Vad är det för typ radio du försöker bygga?
Användarvisningsbild
fatboy

Inlägg av fatboy »

Ja, det jag försöker bygga är någon form av AM-radio som jag tror ska försöka ta emot på kring 24 till 27 MHz fast då behöver jag någon annan kondensator säkert. Radion som jag skruvade upp kunde ta emot på vanliga FM och Mellanvåg.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

http://images.google.com/images?svnum=1 ... +schematic

Bara att välja och vraka.

Kan ju vara lite svårt om du inte vet några värden på dina komponenter. Men det kanske du har?
Användarvisningsbild
fatboy

Inlägg av fatboy »

Jag har för mig att det stog på någon sida.
Tittade på Wikipedia´s bild nyss och jag fattar inte varför hörluren har ett ben. Jag trodde det var två.
Det funkade inte. :(
Skriv svar